بررسی اجرای پویش «قلیان ها را گلدان کنیم» در مرکز بهداشت غرب اهواز

هورنیوز – در آغاز جلسه، مهندس شریفی ریئس مرکز بهداشت غرب اهواز،  با اشاره به اینکه :  قلیان‌ها را گلدان کنیم ، یک حرکت اجتماعی است  که با هدایت وزارت بهداشت در کشور  به راه افتاده، افزود: مصرف گسترده و بی‌رویه قلیان بویژه  بر سفره خانواده ها ، پدیده ای ست که هر انسانی را در چرایی خود به فکر وا می‌دارد!

وی خاطر نشان کرد: اقبالی که در جامعه از سوی جوانان و پس از آن، خانواده ها به استفاده از قلیان  نشان داده شده، رونق بازار عرضه و فروش آن را در پی داشته است.

شریفی، اتکای صرف به برخوردهای قهری و انضباطی را منجر به واکنش از سوی مصرف کنندگان و پیچیده‌ترشدن موضوع دانست و افزود: بنابراین معضل استفاده از قلیان نیز مانند هر معضل اجتماعی دیگر، راه‌حلی ‌جز حرکتی فرهنگی نخواهد داشت!

وی ادامه داد: به طور قطع  در یک بستر فرهنگی مناسب، ادارات و سازمان ها  در کنار مرکز بهداشت با مشارکت خود مردم،  در پیشگیری و کنترل این معضل اجتماعی، اقدامات و دستاوردهای بهتری خواهند داشت.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه به اهمیت و شیوه اطلاع رسانی عمومی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اثر زیان آور شناخته شده قلیان بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب، متأسفانه بیشتر  تنباکو‌هایی که در سال های اخیر به بازار آمده، حاوی اسانس‌هایی است که با دارا بودن انواعی از مواد مخدر،  علاوه بر تحریک دستگاه تنفس و ایجاد آلرژی، موجب اعتیاد نیز می گردد.

شریفی در پایان جهت  آموزش سلامت روان به گروههای هدف در همکاری با بهداری نیروی انتظامی، اعلام آمادگی کرد.

در ادامه  جلسه، دکتر نظامی جانشین فرماندهی بهداری نیروی انتظامی استان خوزستان،یادآوری کرد که پیرو جلسه استانداری و با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان «اقدام و عمل» ، تلاش در همراهی با پویش ملی«  قلیان ها را گلدان کنیم » و نهادینه کردن این حرکت اجتماعی  در استان خوزستان است.

وی ادامه داد: گروه هدف جوانان هستند و بحث آموزش بیشتر در زمینه افزایش آگاهی و نگرش جوانان در مورد عوارض مصرف قلیان است.

دکتر نظامی تصریح کرد: بایستی سفره خانه های سنتی و پارکها مد نظر قرار گیرد. وی ادامه داد: مصرف قلیان و مواد دخانی در نوجوانان  و جوانان بدلایل زیادی رواج می یابد. نظامی،

کنجکاوی، تلاش برای دوست‌یابی، همرنگی اجتماعی، الگوهای نامناسب اجتماعی، احساس اعتماد به نفس کاذب و فشار گروه‌های همسال را از جمله آن دلایل دانست.

پس از سخنان جانشین فرماندهی  بهداری نیروی انتظامی استان،  سایر کارشناسان نیز،  پیشنهاداتی را در مورد نقش سفیر سلامت در  کاهش مصرف قلیان ها ، استفاده از ظرفیت و پتانسیل همیار سلامت در کلانتری ها ، ارایه آموزش به خانواده جوانان و مراجعه کنندگان بهداری و …. مطرح نمودند که مورد تصویب اعضا قرار گرفت .

شایان ذکر است که یک روز پس ازجلسه با جانشین فرماندهی  بهداری نیروی انتظامی استان،  تیم کارشناسان مرکز بهداشت غرب اهواز با معاونان خدمات شهری شهرداری کلانشهر اهواز و شهرداری منطقه دو تشکیل جلسه داد.

در آن نشست ، جزییات اجرایی جشنواره « قلیانها را گلدان کنیم» در پارک دولت اهواز، به عنوان نخستین برنامه گسترده آموزش و اطلاع رسانی در سطح استان، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین مقرر گردید پس از تعطیلات عید فطر، نشست دیگری با دعوت از مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز ، معاون فرهنگی شهرداری و…با محوریت برگزاری جشنواره « قلیانها را گلدان کنیم» تشکیل شود.

 

https://hoorkhabar.ir/608673کپی شد!
40