سخنی با مدیرمناطق آزاد کشور

طبق اخبار و اطلاعاتی که بیشتر توسط کارکنان عالیرتبه منطقه آزاد اروند بگوش می رسد، سازمان مذکور همچنان با گرفتاری های متعدد روبروست که امید است مدیر مناطق آزاد کشور به مسائل آن توجه ویژه ای داشته باشد.

هورخبر –  یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد در کشور رونق بخشیدن به صادرات و کمک به هموطنان ساکن در این مناطق برای رشد اقتصادی و بهبود شرایط زندگی بوده است. منطقه آزاد اروند نیز که در یکی از حساس ترین مناطق کشور یعنی خرمشهر و آبادان ایجاد شده است، اقدام موثری بود که در تقویت اقتصاد اهالی این شهرها امیدهای زیادی ایجاد کرد و در جلوگیری از مهاجرت مردم و بخصوص جوانان با استعداد منطقه بسیار موثر بوده است.

خرمشهر، آبادان و اروند کنار پس از جنگ تحمیلی و خسارات و صدمات شدیدی که به زیرساخت های آنها وارد شد، دیگر نتوانستند همچون گذشته به دوران شکوفایی خود پیش از جنگ بازگردند. بیکاری، ناامیدی، فقر بشدت دو شهر مهم اقتصاد خوزستان را ضعیف کرده بود. ایجاد منطقه آزاد اروند پس از دفاع مقدس چشم انداز امیدبخشی را برای مردم و جوانان این منطقه بوجود آورد. منطقه آزاد اروند در دولتهای مختلف با مدیریت های متفاوت و متغیر دچار فراز و نشیب هایی بوده است که همیشه این منطقه حساس را دچار انواع مشکلات کرده است. با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی امید تازه ای برای حل مسائل و رفع مشکلات بوجود آمد. تغییر مدیریت قبلی منطقه اروند امیدواری برای حل این مسائل را بیشتر کرد. ولی طبق اخبار و اطلاعاتی که بیشتر توسط کارکنان عالیرتبه این منطقه بگوش می رسد منطقه مذکور همچنان با گرفتاری های جدیدی روبروست که امید است مدیر مناطق آزاد کشور به مسائل این منطقه توجه ویژه ای داشته باشند.

از جمله مسائلی که از این منطقه به گوش می رسد و مردم در شهر خرمشهر و آبادان هم از آن کم و بیش مطلع هستند بشرح زیر است؛ شایان گفتن است بدون اینکه قصد قضاوت در مورد این مطالب را داشته باشیم انتظار است در خصوص این موارد رسیدگی شود و نتایج اقدامات به مردم هر دو شهر توضیح داده شود.

– استخدام غیرقانونی و بدون مجوز و خارج از ضوابط اداری و استخدامی و بیش از نیاز چارت سازمانی که به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره فعلی این استخدام ها مورد ایراد دیوان محاسبات و دادستانی آبادان و شورای عالی مناطق آزاد هم قرار گرفته است.

– تغییر همه مدیران سازمان منطقه آزاد اروند و استفاده از مدیران پروازی و غیر بومی از جمله مواردی است که مردم و کارکنان بومی این منطقه را برای تحول امیدآفرین در خرمشهر و آبادان ناامید کرده است. از طرفی عدم ثبات مدیریتی و تغییرات پی در پی گرفتاری اهالی را بیشتر کرده است.

– نکته مهم و اساسی دیگر اینکه مدیر محترم منطقه آزاد اروند حضور موثر و مناسب در این منطقه ندارد و معمولا هفته ای ۲ روز در آبادان و خرمشهر حضور دارند و بیشتر اوقات در تهران هستند.

– اشتغال همزمان آقای زارعی بعنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان که علاوه بر ممنوعیت قانونی عضویت همزمان در دو شرکت دولتی را به همراه دارد موجب پایین آمدن کارآیی مدیریتی مزبور و رسیدگی به کارهای منطقه آزاد اروند نیز هست.

-اقدامات تجمل گرایانه، هزینه های خارج از عرف در تشریفات و هزینه های غیر ضروری و لوکس و عدم توجه به مدیریت هزینه های جاری و برخوردهای نامتعارف و عدم اعتقاد به تشکیل جلسات هیئت مدیره و تشکیل جلسات صوری از دیگر مواردی هستند که امید است با رسیدگی به آنها، اجازه داده نشود شرایط به وضعیت پیچیده ای برسد.

در پایان، شایان گفتن است برخی موارد دیگر از مشکلات مدیریتی در منطقه آزاد اروند وجود دارد که موجب نارضایتی در سطح مدیران اداری شهرهای آبادان و خرمشهر و نیز کارکنان این منطقه شده است که برخی از آنها به دلیل اینکه احتمال شائبه شخصی بودن را ایجاد کند به آنها نمی پردازیم ولی امیدواریم دستگاه های بازرسی در سازمان مناطق آزاد کشور دستور دهند در رسیدگی به این موارد اهتمام لازم صورت گیرد.

https://hoorkhabar.ir/715874کپی شد!
3993