عبور موفق کمپرسورهای ایرانی از پروژه ملی فشارافزایی پارس جنوبی

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: بی‌شک راهی که کمپرسورهای ایرانی مصرفی در مناطق نفت‌خیز جنوب طی کرده‌اند از پروژه ملی فشارافزایی پارس جنوبی نیز با موفقیت عبور خواهند کرد.

هورخبر –  رامین روغنیان مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر اینکه اجرای طرح ملی فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی با استفاده از توان داخلی و بدون کمک شرکت‌های خارجی تحقق‌پذیر است، اظهار داشت: در صورت اجرایی نشدن این طرح، ظرفیت تولید از مخزن پارس جنوبی به‌ مرور به صفر می‌رسد.

این مقام مسئول افزود: افت‌ فشار در درون مخزن با تداوم تولید اتفاق می‌افتد، از این رو باید بتوانیم همزمان با افت فشار، تولید مداومی داشته باشیم بنابراین این پیش‌تراکم‌ و فشارافزایی شرایط لازم را برای تداوم تولید مهیا می‌کند.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم‌اکنون قرارداد ساخت کمپرسورهای زیادی را با برخی شرکت‌های داخلی همچون مپنا و اوتی‌سی داشته و آنها در عمل خود را به ما ثابت کرده‌اند، گفت: بی‌شک راهی که کمپرسورهای ایرانی مصرفی در مناطق نفت‌خیز طی کرده‌اند از پروژه ملی فشارافزایی پارس جنوبی نیز با موفقیت عبور خواهند کرد.

قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح صنعت نفت با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ۲۰ اسفندماه بین شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران این طرح امضا شد.

بر اساس این قراردادها، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت ۹۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی اجرا خواهد شد و درآمدزایی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال دارد.

پیمانکاران اصلی در اجرای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی، شامل شرکت‌های پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و مپنا و پیمانکار مهندسی مفهومی، پایه مقدماتی و پیشرفته، یک شرکت مشاور ایرانی هستند که این قرارداد را امضا کردند.

بر اساس این قرارداد پیمانکاران بررسی و صحه‌گذاری مدارک مهندسی پایه مقدماتی و پیشرفته و ارائه دیدگاه‌های اصلاحی را انجام خواهند داد.

همکاری با کارفرما برای نهایی‌سازی برنامه اجرای طرح، سفارش‌گذاری اقلام دیرتحویل، تهیه استراتژی واگذاری پیمان‌های فرعی در قالب قراردادهای ئی‌پی‌سی، مذاکره و ایجاد مشارکت بین یاردهای سکوساز داخلی و بین‌المللی برای ساخت سکوهای فشارافزایی در خلیج فارس و انجام اقدام‌های لازم برای آغاز قراردادهای ژئوتکنیک و ژئوفیزیک از جمله شرح‌کار پیمانکاران این قرارداد خواهد بود.

این قرارداد در حالی امضا شد که قطر نیز در بخش جنوبی این میدان مشترک در حال احداث سکوهای فشارافزایی است.

https://hoorkhabar.ir/715867کپی شد!
6328