سخت شدن ازدواج سنتی متاثر از فرهنگ است

رئیس میز تحکیم خانواده و تبلیغات حوزه علمیه قم بر لزوم تربیت فرزندان مسئولیت‌پذیر تاکید کرد و گفت: افرادی که زندگی مجردی را انتخاب کرده‌اند، می‌گویند که نمی‌خواهند مسئولیت ازدواج را بر عهده بگیرند.

هورخبر – حجت الاسلام مهدی عباسی رییس میز تحکیم خانواده و تبلیغات حوزه علمیه قم با اشاره به موضوع فرزندخواندگی برای دخترانی که به تجرد قطعی رسیده اند اظهار داشت: باید پرسید اگر این قانون را تسهیل کنیم آیا می‌تواند مشکل حس مادری این قشر را حل کند؟ اگر این قانون اجرا شود بعد از چند سال دوباره مشکل ایجاد نمی شود؟

عباسی با بیان اینکه یک قانون پس از آنکه به مرحله اجرا می رسد، می‌فهمیم که در اجرا چقدر مشکل دارد و یا پیامدهای منفی به بار می آورد، گفت: اینجاست که به قدرت فرهنگ بیشتر ایمان می آوریم؛ یعنی اگر قانون را در زمینه فرهنگ ببریم و از زمینه فرهنگ با سیالیت و تکثر و با همه ویژگی ها حمایت کنیم، به نظر می رسد مردم کف جامعه راه خود را پیدا می کنند. برای یک موضوع خاص مثلاً فرزندخواندگی برای دختران مجرد یک قانون تصویب می‌کنید بعداً ازدواج و جمعیت را می‌خواهید چه کار کنید؟ بعد سیستم پاداش و تنبیه این را می خواهید چه کار کنید؟

عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه با وجود پیشرفت های علمی کشور در عرصه های دفاعی و فضایی هنوز در حوزه رسانه و فرهنگ ورشکسته هستیم به طوری که در مواجهه با تهاجم فرهنگی رسانه ای که مقابله کند، کم داریم، اظهار داشت: واقعیت این است که مسئله دختران دهه شصتی از همین جنگ فرهنگی ایجاد شده و متغیر رسانه‌ای دارد یعنی مسئله اصلی مجرد زیستن است.

عباسی گفت: اگر ۱۰ سال دیگر مدیر باشید، باید همین نشست را برای دهه هفتادی ها برگزار کنید که حتی شرایط بدتر از دهه شصتی ها خواهد شد.

وی راهکار حل این مشکل را رجوع به فرهنگ ایرانی اسلامی و حمایت از فرهنگ عنوان کرد و گفت: مقالات مختلف درباره پدیدارشناسی تجربه زیسته جوانانی که مجرد زیستی را انتخاب کرده‌اند، صورت گرفته است که در مجموع به نظر می‌رسد از نظر روان شناختی مسئولیت پذیری نسبت به ازدواج کاهش یافته است.

رییس میز تحکیم خانواده و تبلیغات حوزه علمیه قم تاکید کرد: افرادی که زندگی مجردی را انتخاب کرده‌اند، می گویند نمی خواهیم مسئولیت ازدواج را بر عهده بگیریم. چرا باید این مسیر را انتخاب کنیم در حالی که نیاز ما در جای دیگری تامین می شود و می توانیم راحت زندگی کنیم و زیر بار مسئولیت ازدواج هم نرویم.

عباسی با بیان اینکه از هر نوع طیفی اعم از بسیار مذهبی و غیرمذهبی این نوع دیدگاه وجود دارد، اظهار داشت:‌ برخی اذعان دارند چرا باید بچه‌ای را به دنیا بیاوریم که بیمار شود، بمیرد و من دچار نیستی مجدد شوم؛ فرد مذهبی هم همین را می گوید و بر این باور است که نمی‌خواهد مسئولیت شرعی این را برعهده بگیرد آن هم وقتی از پس کار خودش بر نمی‌آید.

عمده والدینی که در دوران جنگ تحمیلی یا نیمه دوم دهه ۵۰ متولد شده اند، با مشکل کمال گرایی مواجه هستند.

رییس میز تحکیم خانواده و تبلیغات حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز نیز جوانان فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها تجربه می کنند، افزود: اقتصاد، زن و سیاست اضلاع یک مثلث هستند که پایه آن اقتصاد است. این فشارها از نظر روان شناختی باعث کمال گرایی می‌شود و کمال گراها وارد میدان ازدواج نمی شوند بلکه منتظر هستند وضعیت به کمال برسد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، مشکلات اقتصادی برای آغاز زندگی مشترک جوانان را در تصمیم گیری‌های این قشر برای تشکیل خانواده موثر دانست و گفت:‌ امروز باید یک خانواده ۸۰۰ میلیون تومان داشته باشد تا ازدواج به شکل سنتی شکل گیرد و باید گفت این ازدواج هر روز سخت تر می شود که البته متاثر از فرهنگ ما است.

وی با انتقاد از اینکه چرا با گذشت ۴۵ سال از انقلاب یک الگوی ازدواج برآمده از فقه و فرهنگ جامعه نداریم، گفت: در الگوی فعلی پسر خواستگاری دختر می رود، اما چرا دختر شرم دارد به خواستگاری پسر برود؟ از این دست چراها زیاد است؛ برای مثال چرا در چارچوب ازدواج دائم نتوانستیم ۱۰ الگو تولید کنیم؟ چرا نتوانستیم کاری کنیم که والدین از ازدواج دائم فرزندان خود حمایت کنند و یا حتی زوجین ۵ سال در دوران عقد بمانند؟

این روانشناس تاکید کرد: اگر الگو تولید شود و پذیرفته شود، شرایط ضمن عقد می‌تواند انعطاف ایجاد کند تا الگوهای متکثر ازدواج را تولید کنیم تا آسیب‌هایی چون ازدواج سفید در جامعه رواج نیابد.

عباسی در پاسخ به اینکه طولانی شدن دوران عقد با عرف جامعه سازگار نیست، توضیح داد: بله اما باید پرسید چند سال طول کشید که حیوانات خانگی به خانه های ما آمد؟ در خانه بسیاری از مردم این حیوانات هستند و نگهداری از آنها به فرهنگ تبدیل شد؛ حتی برای آن کلینیک حیوانات راه انداختند و امروز شاهدیم که برخی از این کلنیک ها تخصصی کار می‌کنند یعنی فقط نژاد خاصی از یک حیوان را پذیرش می کنند

او با تاکید بر اینکه باید نگاه فرهنگی به مسایل اجتماعی داشت، ادامه داد: از حقوقدانان می خواهم به قوانین پشت دیوار فرهنگ بیشتر فکر کنند. قانون کیفر دارد، حمایت دارد، نگاشت نهادی و الزامات نهادی دارد، الزامات بودجه ای هم دارد. همه که نباید از جنبه کیفری باشد.

وی با بیان اینکه جامعه شناسان می‌گویند نباید دولت در فرهنگ دخالتی کند اما الان قوانین موجود در فرهنگ دخالت دارند، گفت: قانون را تبدیل به یک سکوی حمایتی و پرتاب تبدیل کنید تا راه خود را پیدا کند.

 

https://hoorkhabar.ir/715805کپی شد!
4863

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.