برگزاری جلسه هم اندیشی اتاق اصناف اهواز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان

در راستای پیشنهادات و ارائه برنامه های فرهنگی و هنری در سطح بازار و مجتمع های تجاری، جلسه هم اندیشی اتاق اصناف اهواز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان خوزستان در محل سالن جلسات اتاق اصناف اهواز برگزار شد.

هورخبر – به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف اهواز، در این نشست ابتدا نایب رئیس اتاق اصناف اهواز ضمن تسلیت سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت و با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: اصناف و بازاریان ظرفیت های بالایی در انجام کارهای فرهنگی و هنری دارند و می توان از این ظرفیت در رویدادهای مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کرد.

مصطفی پناباد در ادامه در باره اهمیت انتخابات پیش رو عنوان کرد: انتخابات پیش رو تاثیر بسیار زیادی در آینده کشور دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری در این رویداد مهم باید مشارکت حداکثری صورت پذیرد و از آنجایی که اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی با توجه به وسعت کار و فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی، ارتباط مستقیم با مردم دارند و لذا در این رویداد مهم نقش تأثیرگذاری داشته و می توان با فرهنگ سازی و برنامه ریزی های لازم از این ظرفیت و موقعیت استفاده بهینه کرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم و اهمیت ارتباط متولیان حوزه فرهنگ و اصناف،عنوان کرد: ارتباطات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق اصناف اهواز باید روزافزون باشد تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و مناسب در توسعه و پیشرفت استان زرخیز خوزستان همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشیم.

در ادامه این نشست، نماینده مجتمع های تجاری در اتاق اصناف اهواز با اشاره به توانایی های بالای مجتمع‌های تجاری اهواز دربرگزاری و اجرای مراسم فرهنگی، ملی، مذهبی و فرهنگ سازی گفت: روزانه افراد بسیاری از اقشار مختلف جامعه در مجتمع‌های تجاری کلانشهر اهواز مراجعه و تردد می کنند. در واقع این مراکز علاوه بر محلهای متمرکز خرید و فعالیت های اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی شهرستان اهواز، مکانهایی برای تفریح و پرکردن اوقات فراغت مردم هستند. بطوریکه در سال ۱۳۹۸طبق آمار شهرداری اهواز، مجتمع تجاری کارون روزانه ۵۰۰۰ نفر مراجعه کننده داشته است و در همان بازه زمانی در خیابان سلمان فارسی ۶۰ هزار نفر رفت و آمد کرده اند و با توجه به افزایش جمعیت در این چند سال اخیر، امسال نیز مراجعات بیشتری به مجتمع های تجاری انجام شده است.

صادق ساکی زاده با اشاره به آمار ارائه شده، توضیح داد: این آمار نشان می دهد که مراکز تجاری می توانند به عنوان پایگاه فرهنگی، نقش مهم و موثری در حوزه فرهنگی داشته باشند و می شود با اجرای برنامه‌های متنوع و برگزاری جشن و سرور در اعیاد و مناسبت های مختلف شادی و امید آفرینی را در بین شهروندان افزایش و در این زمینه نقش پررنگی را ایفا کنیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه با وجود شرایط سخت و دشوار برای اخذ مجوز برگزاری جشن ها و اجرای موسیقی زنده در مراکز تجاری، امکان استفاده از این ظرفیت را از دست اندرکاران گرفته است و در واقع کسبه و بازاریان به دنبال اجرای برنامه های فرهنگی و هنری با رعایت مقررات بوده و قانون گریز نیستند.

ساکی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال زایی در سطح جامعه گفت: خوشبختانه در این دوره اتاق اصناف اهواز ازحضور هیات رئیسه جوان، فعال و آشنا به مسائل روز بهره می برد که در راس آنها رئیس و نایب رئیس اتاق اصناف با ارائه برنامه های مدون و بروز، توانسته اند اقدامات و امکانات خوبی را برای کسبه و اصناف در جهت تسهیل در حوزه کسب و کار جذب کنند. در همین راستا، دکتر بدری رییس و مهندس پناباد نایب رئیس اتاق اصناف اهواز از ما خواسته اند، با توجه به این که سرریز افراد بیکار وارد بازار شده و خانواده ها با اندک سرمایه ای برای فرزندان خود کسب و کاری راه اندازی می کنند، لذا تلاش خواهد شد با تمام توان و امکانات موجود و با استفاده از راهکارهای قانونی، کسبه را حمایت کنیم. طبیعتاً یکی از راه های رونق بازار تبلیغات و آگاهی سازی مردم است، اما متاسفانه بعضی تداخل ها و روند طولانی مراحل اداری برای اخذ مجوزها این امکان را ضعیف و اکثر سرمایه گذاران و برندهای معروف از استان مهاجرت کرده اند. اما خوشبختانه با استفاده از دانش و توانایی های هیات رئیسه اتاق اصناف اهواز، امسال توانستیم بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان سرمایه در قالب بازگردانی نمایندگی و برندها که از استان خارج شده بودند، راجذب نماییم و این در حالی است که سالهای گذشته حتی سرمایه گذاران استانی نیز در حال خروج سرمایه های خود از استان خوزستان بودند.

وی برگزاری نشست های هم اندیشی را با موضوعات تخصصی مهم و موثر دانست و گفت: حضور مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در اتاق اصناف اهواز نقطه عطفی برای ایجاد ارتباط مستقیم با حوزه فرهنگ و هنر است و این مهم می تواند در رونق بخش اقتصادی و نوع کسب و کارها تاثیر و نشاط ایجاد و باعث ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه شود.

همچنین افشار پرویزی بابادی عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان در این نشست عنوان کرد: با توجه به حضور نیروهای جوان در حوزه مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و اتاق اصناف اهواز، رسیدگی به امور فرهنگی و هنری با دیدگاه های بروز و جدید می تواند سبک زندگی اسلامی را در جامعه احیا کند و ما به عنوان صاحبان و دست اندرکاران رسانه آمادگی خود را در راستای فرهنگ سازی و انتشار موضوعات مرتبط با حوزه فرهنگی و هنری در سطح بازار اعلام می نماییم.

در بخشی دیگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست با اشاره به اهمیت و ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده گفت: همه افراد جامعه از آغاز تا پایان روز با موضوع فرهنگ ارتباط دارند. به فرموده مقام معظم رهبری(فرهنگ به‌ معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم)، پس نمی توانیم فرهنگ را از بخش های مختلف زندگی در جامعه جدا بدانیم. از سوی دیگر ما بحث فرهنگ را فقط محصور در ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نمی دانیم، بلکه همه سازمانها، نهادها، ادارات و بخش خصوصی در این بحث باید ایفای نقش کنند و به مسئولیت فرهنگی خود عمل کنند.

مجید منادی افزود: اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی به دلیل ارتباط مستقیم و نزدیکی که با مردم دارند، مهمترین و تاثیر گذارترین بخش در حوزه فرهنگ و هنر بوده و باید از این ظرفیت بالا حداکثر استفاده را نمود.

وی تصریح کرد: این نشست ها می تواند آغاز یک کار بزرگ فرهنگی در جامعه باشد و نشان می دهد که کسبه و بازاریان دغدغه فرهنگی را در کنار کسب و کار خود دارند، پس با کار جمعی و گروهی و با ایجاد تعامل و ارتباط نزدیک و منسجم باید توانایی های پنهان را در سطح بازار شکوفا نماییم.

مجید منادی در ادامه بیان کرد: استان خوزستان در حوزه های هنر و فرهنگ جایگاه بسیار خوبی دارد و در همه جشنواره های کشوری نام استان خوزستان همیشه در رده ها و رتبه های برتر خواهد درخشید و این مهم بیانگر وجود گروههای هنری و فرهنگی خوب و قوی در سطح استان بوده و نشان از ظرفیت بالای استان در زمینه فعالیت گروههای هنری و فرهنگی خوب و قوی دارد.

در پایان این نشست، مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان اتاق اصناف اهواز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بصورت مشترک تشکیل و مسائل و مشکلات حوزه فرهنگی، هنری و جشنواره ها با توجه به قوانین و مقررات جاری در این کارگروه طرح و مورد بررسی قرار و موانع و مشکلات موجود در این زمینه مرتفع شوند.

https://hoorkhabar.ir/715620کپی شد!
2843