قسمت دوم؛

نمایندگان حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی و مشکلات شهرها و مناطق با تراکم جمعیتی بالا

نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا منابع مالی لازم برای ساخت و بهبود جاده‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، سیستم‌های آب و فاضلاب، سیستم‌های انرژی و شبکه‌های ارتباطی در این شهرها تامین کنند که تا کنون اینگونه نبوده یا اگر هم بوده بسیار ناچیز است. در سویی دیگر نمایندگان مجلس می‌توانند به دنبال اجرای سیاست‌های مسکن مناسب باشند.

هورخبر – در مطلب گذشته با عنوان «چرا حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون آنگونه که باید توسعه نیافته اند؟» به مواردی هم چون (تراکم جمعیت بالا، تنوع فرهنگی، اجتماعی و اقوامی، منابع طبیعی غنی و مسائل محیطی و اقتصادی، مسائل اداری و سیاسی، عدم ارتباط نمایندگان با یکدیگر و…) پرداخته شد که منبعد در خصوص هریک از آنها به صورت مفصل بحث خواهیم نمود.

برای رسیدگی به مشکلات شهرها یا مناطق با تراکم بالای جمعیتی، در حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون چه راهکارهایی می شود ارائه کرد؟ برای رفع این مهم ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا منابع مالی لازم برای ساخت و بهبود جاده‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، سیستم‌های آب و فاضلاب، سیستم‌های انرژی و شبکه‌های ارتباطی در این شهرها تامین کنند که تا کنون اینگونه نبوده یا اگر هم بوده بسیار ناچیز است. در سویی دیگر نمایندگان مجلس می‌توانند به دنبال اجرای سیاست‌های مسکن مناسب باشند. این سیاست‌ها می‌توانند شامل تسهیلات مالی برای ساخت و توسعه مسکن مناسب، تشویق به احداث ساختمان‌های بلند مرتبه با استفاده از فضاهای عمومی و همچنین ترویج توسعه مسکن اجتماعی و مسکن اجاره‌ای و… با قیمت مناسب باشند.

یکی دیگر از مهمترینِ این مشکلات، وجود ترافیک و نبود پارکینگ به اندازه است. ایجاد سیستم‌های حمل و نقل عمومی موثر و متنوع می‌تواند به حل این موضوعات کمک کند. نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق تأمین منابع و تسهیلات لازم، به توسعه و بهبود سرویس‌های حمل و نقل عمومی، ایجاد پارکینگ‌های عمومی و ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کنند. توسعه فضاهای سبز و تفریحی در این شهرها نیز به بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک بسیار می کند.

نمایندگان این حوزه انتخابیه بایستی برنامه‌ها و طرح‌های لازم برای توسعه پارک‌ها، باغ‌ها، میدان‌ها و فضاهای سبز عمومی را حمایت کرده و تشویق به ایجاد فضاهای عمومی جدید باشند. همچنین ترویج فرهنگ شهری می‌تواند در بهبود وضعیت شهرها و مناطق با تراکم بالا کمک کند. نمایندگان مجلس می‌توانند برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را با همکاری با سازمان‌ها و جوامع محلی به عنوان بخشی از سیاست‌های عمومی راه‌اندازی کنند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل ترویج فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و اجتماعی متناسب با بودجه اقشار کم درآمد و… در شهرها باشند.

معمولاً اینگونه شهرها و مناطق با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری روبرو هستند. نمایندگان مجلس می‌توانند برای توزیع عادلانه منابع و تسهیلات، بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در این شهرها تلاش کنند. این مهم شامل توجه به توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی زودبازده بلند مدت، ارتقای سطح آموزش و بهداشت و تسهیل دسترسی به خدمات اساسی مانند بهداشت، آب، برق و ارتباطات است.

اما همکاری با دستگاه‌های اجرایی موضوع بسیار مهمی است که نمایندگان مجلس می‌توانند آن را به نحو مطلوبی مدیریت و انجام دهند. این مقوله شامل همکاری با شهرداری‌ها، سازمان‌های مربوطه و نهادهای دیگر مسئول نظارت و اجرای سیاست‌ها در زمینه زیرساخت‌ها، مسکن، حمل و نقل و خدمات شهری و بکارگیری بخش مسئولیت های اجتماعی ادارات، سازمان ها و… جهت بالا بردن و ارتقاء سطح کیفی زندگی در منطقه است.

همچنین نمایندگان مجلس می‌توانند از شفافیت و مشارکت عمومی در فرآیندهای تصمیم‌گیری مربوط به شهرها استفاده کنند. اینها شامل اطلاع‌رسانی مناسب، گردآوری نظرات و پیشنهادات شهروندان و راه اندازی کانالهای ارتباطی آسان جهت دریافت نظرات آنها و پاسخگو بودن تا حصول نتیجه، برگزاری جلسات عمومی و همایش‌ها و ایجاد فرصت‌های مشارکت مردمی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به توسعه و خدمات شهری است.

در پایان برای اجرای این راهکارها، همکاری و هماهنگی با سایر قوانین و سیاست‌های مرتبط با توسعه شهری و مسکن نیز ضروری است.

عبدالله مدملیل عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی

ادامه دارد… 

مطلب دیگر از این نویسند:

چرا حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون آنگونه که باید توسعه نیافته است؟

https://hoorkhabar.ir/715390کپی شد!
3618
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.