آیت الله حیدری:

معرفی نشدن پیشگامان علمی نسل آینده را از داشتن الگو محروم می‌کند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، برگزاری بزرگداشت‌ برای شخصیت‌های علمی و فرهنکی از جمله "حاج سید کاظم پورکاظم" را در راستای ترویج فکر، اندیشه، فرهنگ و علم دانست و گفت: اگر پیشگامان علوم معرفی و شناسانده نشوند نسل‌های آینده نمی‌توانند به یک الگو و اسوه دست یابند.

هورخبر – آیت‌الله دکتر محسن حیدری روز چهارشنبه در آیین گرمیداشت سومین سالروز درگذشت حاج سیدکاظم‌ پورکاظم (دهخدای ثانی) محقق، ادیب و تاریخ‌نگار خوزستانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، این محقق و مولف را فردی دردمند، دغدغه‌مند و علاقمند به نشر و فرهنگ خوزستان عنوان کرد.

وی از استان خوزستان به عنوان استانی سرشار از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی یاد کرد و گفت: میزان شخصیت‌های علمی، تاریخی و فرهنگی خوزستان با دیگر استان‌ها قابل قیاس نیست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ در جمع مردم خوزستان که تشیع ملت ایران را وامدار اهواز و جبل عامل خواند و گفت: تحقیقات وسیعی در باب شخصیت‌های شیعی استان انجام شده که بیش از یکهزار شخصیت در میان صدها کتاب استخراج شده است.

وی ادامه داد: اگر این تحقیقات به اتمام برسد؛ مجموعه‌ای ۱۵ تا ۲۰ جلدی تهیه و تدوین خواهد شد که دربرگیرنده زندگینامه ۳۲۰ نفر از اصحاب ائمه اطهار است که در خوزستان زندگی می‌کردند.

آیت‌الله حیدری در ادامه سخنان خود به نقش علمای خوزستانی در زمینه تشیع، جهاد عشایر و … نیز اشاره کرد.

حاج سید کاظم پورکاظم در ششم خرداد ماه ۱۳۲۴ در بخش میهن آباد از توابع بستان در دشت ازادگان متولید شد و در دی ماه ۱۳۹۹ چشم از جهان فرو بست.

همه آثار پژوهشی مرحوم پورکاظم حاصل تحقیقات میدانی و مستند شخص او بود و در این حوزه زحمات بسیار زیادی کشید.

این محقق خوزستانی پیرامون اقشار و اقوام مختلف استان کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مختلف و وسیعی انجام ‌داد

پور کاظم مولف ۱۵ جلد کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا، ارتباطات اجتماعی، دین و مذهب، جامعه شناسی، مردم شناسی و ادب خوزستان است و از جمله آثار او می‌توان به “امثال و حکم عرب خوزستان”، “جغرافیای تاریخی خوزستان”، “نگاهی به مشاهیر علم و ادب خوزستان”، “مردم شناسی اقوام لر و عرب در ایران” و … اشاره کرد.

https://hoorkhabar.ir/715372کپی شد!
منبع
4436