بحران بی سابقه کود در کشاورزی خوزستان/ استاندار ورود کند

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان از بروز بحران بی سابقه کود کشاورزی در این استان انتقاد کرده و خواهان ورود استاندار به این موضوع شد.

هورخبر – مسعود اسدی اظهار کرد: کشاورزان خوزستانی با بحران شدید کود شیمیایی و قیمت سرسام‌آور آن روبرو هستند.

وی افزود: در حالی که قیمت هر کیسه کود اوره به صورت دولتی ۱۵۰ هزار تومان است، کشاورزان استان مجبور هستند این کود را به قیمت ۷۵۰ هزار تومان از بازار آزاد به صورت قرضی تهیه کنند؛ قیمت این کود در بازار آزاد ۵۰۰ هزار تومان است ولی چون نسیه تهیه می‌شود تا هنگام برداشت باید ۷۵۰ هزار تومان پرداخت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال اخیر بدترین بحران تهیه کود و بذر گندم را برای کشاورزان خوزستانی شاهد هستیم، بیان کرد: از لحاظ تأمین بذر و کود برای کشت گندم پاییزه با مشکل مواجه شدیم و این موضوع به تولیدات خوزستان آسیب می‎‎زند؛ همچنین، هزینه‌های بسیار سنگینی را به کشاورزان وارد کرده و با کوتاهی که در قبال تأمین از طریق بخش دولتی صورت گرفته حالا بخش عمده‌ای از بذر و کود از بازار آزاد با قیمت‌های گزاف و کیفیت بسیار پایین تهیه می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: متأسفانه کشاورزان خوزستانی امسال به اجبار از بذرهای غیراستاندارد برای کشاورزی خود استفاده کردند چون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش‌بینی لازم برای این موضوع را نداشت.

اسدی با اشاره به مواجه شدن با بزرگترین بحران در زمینه کود و بذر در خوزستان تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۸۰ هزار تُن کود اوره در بین کشاورزان توزیع شده در حالی که ۲۵۰ هزار تُن تخصیص داده شده بود؛ البته آمار غیر درست و بسیار پایین‌تر از سطح زیرکشت گندم در استان، به کشور اعلام و برای همین کود کمتری به خوزستان تخصیص داده شد.

وی افزود: کودی که برای بخش کشاورزی خوزستان تخصیص داده شده ۲۵۰ هزار تُن بود در حالی که اوره مورد نیاز کشاورزان استان حداقل ۳۲۰ هزار تُن است؛ با این حال تا امروز فقط ۱۸۰ هزار تُن از این میزان توزیع شده در حالی که باید کل میزان تخصیصی، توزیع می‌شد تا در سَرَک دوم یا همان دور دوم مابقی نیاز را تأمین می‌کردیم.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان یادآور شد: از مسئولان به ویژه استاندار خوزستان تقاضای ورود به این موضوع را دارم چون اوضاع کشاورزی خوزستان بسیار آشفته و باعث نگرانی شدید است.

اسدی گفت: سطح زیر کشت گندم تا امروز حداقل ۶۵۰ هزار هکتار کشت گندم آبی و ۲۴۰ هزار هکتار هم کشت گندم دیم بوده است و جمعا حدود ۹۰۰ هزار هکتار کشت گندم امسال صورت گرفته است.

 

https://hoorkhabar.ir/715349کپی شد!
منبع
5158