کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر با افزایش سطح سواد سلامت مردم

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برنامه ادغام آموزه‌های طب ایرانی در نظام سلامت گفت: در برنامه توانمندسازی دست اندرکاران نظام سلامت برای استفاده از ظرفیت منطقی و تاییدشده خدمات طب ایرانی، گامی در راستای افزایش سطح سواد سلامت مردم برداشت می‌شود و اجرای آن، مانعی برای افراطی‌گری‌های غیر منطقی خواهد شد.

هورخبر –  مژگان قاسمی مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی مردم، آلودگی محیط زیست، افزایش استرس‌های محیطی، کم تحرکی، تغییر ساعات خواب بر خلاف نظم بیولوژیک بدن و تغییر عادات غذایی، علی‌رغم کنترل بیماری‌های واگیر و عفونی، افزایش شاخص امید زندگی و تغییر ساختار نسبی جمعیت به سمت سالمندی، بار بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته است و سالانه هزینه‌های سنگینی به نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند. ارتقای سلامت و کاهش بار این بیماری‌ها مستلزم افزایش سطح سواد سلامت مردم و تغییر رفتار و شیوه زندگی آن‌ها است.

این مقام مسئول افزود: سازمان جهانی بهداشت در راهبرد ۲۰۲۳ – ۲۰۱۴، با توجه به تقاضا و گرایش مردم به طب‌های سنتی و مکمل در دنیا، کاربرد گسترده در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری علاوه بر درمان به ویژه در بیماری‌های مزمن، سهولت دسترسی و کاهش هزینه‌ها بر ادغام خدمات طب سنتی و مکمل در نظام سلامت تاکید کرد و پیشنهاد اصلاح ساختار در وزارت بهداشت کشورها در جهت توسعه استفاده از طب‌های سنتی و مکمل را ارائه داد.

قاسمی با اشاره به برنامه ادغام آموزه‌های طب ایرانی در نظام سلامت گفت: در اسناد بالادستی کشورمان از جمله بند ۱۲ سیاست‌های کلی “سلامت”، ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران و همچنین اصلاح سبک زندگی و تغذیه مردم از وظایف تولیت نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمرده شده است.

وی بیان کرد: طب سنتی ایرانی(طب ایرانی) سلامت‌محور و اغلب آموزه‌های آن مبتنی بر اصلاح سبک زندگی است و با توجه به ریشه‌دار بودن این آموزه‌ها در فرهنگ و باورهای مردم، قابلیت پذیرش بیشتری دارد و علاوه بر این، دسترسی به خدمات آن نیز برای مردم آسان است.

این مقام مسئول گفت: ورود خدمات تاییدشده طب سنتی و آموزه‌های آن در نظام سلامت با هزینه کمتر و قدرت بیشتر، کمک زیادی به ارتقای سلامت جامعه می‌کند.

وی با اشاره به برنامه ادغام آموزه‌های طب ایرانی افزود: برنامه ادغام و ترویج شیوه زندگی سالم بر اساس آموزه‌های طب ایرانی در این راستا انجام می‌شود.

قاسمی با اشاره به برگزاری کارگاه توانمندسازی برای ارائه‌دهندگان خدمت در این خصوص در هفته گذشته، گفت: گروه هدف این کارگاه‌ها مسئولان، کارشناسان سلامت خانواده، مدیران و مربیان آموزشگاه‌های بهورزی شهرستان‌های تابعه دانشگاه جندی شاپور اهواز بودند.

وی بیان کرد: در برنامه توانمندسازی دست اندرکاران نظام سلامت برای استفاده از ظرفیت منطقی و تاییدشده خدمات طب ایرانی، گامی در راستای افزایش سطح سواد سلامت مردم برداشت می‌شود و اجرای آن، مانعی برای افراطی‌گری‌های غیر منطقی خواهد شد.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: علاوه بر این زمینه بهره‌مندی هر چه بهتر و بیشتر مردم از ظرفیت خدمات تاییدشده، در دسترس و ارزان طب ایرانی فراهم می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/715221کپی شد!
2284