سالانه بیش از ۱ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور می شود

طرح شناسه دارشدن پوشاک از اول دی ماه ۱۴۰۲ در فروشگاه‌های زنجیره ای شروع شده و این طرح درراستای حمایت از تولید کنندگان داخلی اجرا می‌شود.

هورخبر –  حمید رضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: زیر ساخت های اجرای طرح از سال های قبل فراهم شده و اگر مروری بر طرح جامع مبارزه با پوشاک قاچاق داشته باشیم از سال های ۹۵، ۹۶ و۹۷ مسیری را طی کردیم، زیر ساخت های فنی را ایجاد کردیم و مستندات بالا دستی تکمیل و تقویت شده و اگر به مستندات مراجعه کنیم از ۳۰/ ۷/۹۷ عرضه پوشاک بدون شناسه ممنوع بوده و عزیزان در دولت سیزدهم عزم جدی دارند که این کار را محقق وتکمیل کنند.

وی در ادامه گفت: در این زمینه باید چهار گام برداشته شود؛ آموزش، اطلاع رسانی، ثبت موجودی و تکمیل موضوع اظهاردر سامانه جامع تجارت، تازمانی که اظهار بعد از تمامی این مراحل تکمیل نشود و این ۴ گام در کنار هم قرار نگیرد و مراحلی را طی نکند ما به مطلوب نمی رسیم.

این مقام مسئول در مورد ضمانت اجرایی این طرح افزود: در گام تکمیلی، این طرح، مصوب شدن در تبصره ماده ۱۸ است و تشدید برخورد با کالاهای محرزقاچاق از منظر پوشاک در سطح عرضه می باشد ، ضابطین و فراجا و نیروی انتظامی مسئولیت برخورد کالاهای محرز قاچاق در سطح عرضه را دارند که هماهنگی ها از سمت قرارگاه در سطح مرکزی انجام شده است.

دهقانی نیا در خصوص برآورد حجم درآمد کالا گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۹ یک میلیارد و صد و سی ونه میلیون دلار حجم قاچاق بوده و بر اساس آمار ۱۴۰۰، ۹۸۷میلیون دلار، این آمار با عددی که دوستان در حوزه تولید و مصرف از منظر وزارت صمت مطرح می‌کنند، کاملا منطبق است، به همین دلیل از عزیزان و تولید کنندگان خواهشمندیم حتما برای ثبت و الصاق شناسه اقدام کنند.

وی درادامه توضیح داد: در حال حاضر اگر ما به داده های سامانه جامع تجارت رجوع کنیم ، در خصوص کالای پوشاک، پنج هزار و پانصد و پنجاه و سه عدد ثبت اطلاعات داریم که واقعا کم است.

وی در خصوص تصویب تبصره ۴ ماده ۱۸ اظهار داشت: سند تبصره به امضای ذینفعان( وزارت صمت، ناظرین، ضابطین، اتاق اصناف و اتحادیه) رسیده است و وقتی نهایی شد برای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارسال می شود و در جلسه ای که یک ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری یا نماینده ویژه ایشان آقای رضوی برگزار می‌شود، موضوع مطرح خواهد شد و این گام، گام مکمل است که به عنوان ضمانت اجرایی طرح می‌شود به آن رجوع کرد.

دهقانی نیا در مورد موازات بودن طرح با صندوق فروشگاهی که سازمان مالیاتی دارد به سئوال مجری این گونه پاسخ داد: موازات اینها به این دلیل است که وقتی شناسنامه کالا تنظیم و نهایی می شود بر اساس شناسنامه کالا، شناسه کالا بوجود می آید و گام بعدی بعد ازاطلاع رسانی و آموزش تولید کننده این شناسه را الصاق می‌کند و وقتی در مرحله فروش در گلوگاه آخر، این کالای نهایی می‌خواهد به فروش برسد بر اساس شناسه در صندوق فروشگاهی ثبت می شود.

وی گفت: ارتباط سامانه جامع تجارت و سامانه شناسه کالا در انتهای زنجیره با توجه به توافق در سامانه شناسه کالا ثبت می شود، وقتی ثبت نشود مصرف کننده نهایی مشخص نمی شود و ما اطلاعات آخر را نخواهیم داشت.

این مقام مسئول افزود: بزرگواران ما در وزارت صنعت، معدن وتجارت بر اساس ماده ۳۶ مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان کاشف غیر ضابط مسئولیت دارند، وزارت خانه و ذیل وزارت خانه متوجه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان می شود.

دهقانی نیا درجواب سئوال مجری در مورد گوشی تلفن همراه که اگر شناسه نداشته باشد فاقد آنتن همراه خواهد بود گفت: ما در حوزه تلفن همراه منوط و مشروط به بازرسی سطح عرضه نیستیم، ولی در طرح پوشاک قاچاق کالا مشروط و منوط شدن آنها این است که خطر سطح عرضه کالای قاچاق را بالا ببریم.

وی ادامه داد: در کنار کالای تولیدی و پوشاک ایرانی با کیفیت و شناسه دار اگر کالای قاچاق و یا تولیدی غیر شناسه دار داشته باشیم و یا در سطح عرضه مقابله نکنیم عملا فضا را در اختیار کالای قاچاق قرار داده ایم و ضمانت اجرایی در این مورد فقط تشدید برخورد است.

وی اظهار داشت: صندوق فروشگاهی حلقه آخر در خصوص عرضه کالای نهایی به مصرف کننده است و اگر صندوق فروشگاهی که جزو تکالیف وزارت امور اقتصادی و دارایی وسازمان امور مالیاتی است راه اندازی نشود، طرح کامل نمی شود

ابوالقاسم شیرازی سخنگوی اتحادیه فروشندگان پوشاک تهران : طرح شناسه دار کردن پوشاک از دو سال قبل ابلاغ شده و آموزش ها داده شده است

وی ادامه داد: آموزش در دوره‌ای قبل به تولید کنندگان داده شده است و اطلاع رسانی از طریق پیامک صورت گرفته و از آبان ماه اقدام به بازرسی و نظارت و دادن اخطاریه تمام واحد های تولیدی و توزیعی برای نداشتن شناسه شده است و از آنها تعهد گرفته شده و فروشندگان هم باید از تولید کنندگانی که دارای شناسه کالا باشند، خرید کنند.طرح از دوسال پیش ابلاغ شده و به دلائلی کند انجام شد.

وی در جواب سئوال مجری که مشتری باید از کجا متوجه شود که کالا داری شناسه است ؟ پاسخ داد کد ۱۶ رقمی باید به تمام کالا ها الصاق شود و صدا و سیما هم باید اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد و مردم باید از فروشگاه‌هایی که کالاهایشان شناسه دارد، خرید کنند و مطالبه گر باشند.

وی در ادامه گفت: اطلاع رسانی در سطح وسیع به زمان نیاز دارد، در تهران در کنار اتحادیه بزرگ تولید کنندگان و فروشندگان، اتحادیه دیگری هم درگیر هستند که آنها هم به موازات این اتحادیه ها باید به اصناف خودشان آگاهی بدهند، چه تولید کنندگان چه فروشندگان، مثل تولید کنندگان کش بافت، خیاطان، پیراهن دوزان، پوشاک ورزشی و بعضی از اقلامی که در خرازی ها تولید می‌شود.

وی افزود: ما از آبان ماه در حال اطلاع رسانی هستیم که تا پایان سال عذری وجود نداشته باشد و ضمن اینکه به آنها آموزش داده ایم و تشویق کردیم و آگاهی و اخطار دادیم که اگر الصاق شناسه نداشته باشند، کالای آنها چه در سطح تولید چه فروش قاچاق محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه به آینده طرح خوشبین است، گفت: چاره کار مبارزه با پوشاک قاچاق در طرح شناسه دار کردن هست که این خود، حمایت از تولید کننده پوشاک ایرانی است ولی نیاز به زمان دارد، زیرا ما تعداد زیادی تولید کننده خرد و زیرزمینی و خانگی داریم و مضاف بر آن تعداد زیادی هم در فضای مجازی مشغول به فروش کالای مجاز و غیر مجاز هستند.

وی افزود: این طرح یک کار ملی هست و همه دست اندر کاران و مردم و تولید کنندگان داخلی باید کمک کنند.

در فروردین سال ۱۴۰۱وزیرسابق صمت وعده شناسه دار شدن ۵ گروه کالایی از جمله پوشاک را داده بود، لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، پوشاک، دخانیات و لوازم آرایشی در این گروه قرار دارند .هدف از اجرای این طرح تفکیک کالای قاچاق از کالای داخلی است.

بر طبق آمار وزارت صمت گردش مالی بازار پوشاک ایران سالانه ۱۰ میلیارد دلاراست که ۱.۳ میلیارد دلار قاچاق و ۸.۷ میلیارد دلار تولید داخل است.

https://hoorkhabar.ir/715167کپی شد!
4268