ذرت‌ کاران خوزستانی در آستانه ورشکستگی

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با بیان اینکه هیچگونه هماهنگی و حمایتی از سوی سازمان‌های ذیربط در بخش کشاورزی از ذرت‌کاران وجود ندارد، گفت: باید به قیمت تمام شده ذرت را از کشاورزان خرید تا حداقل ضرر نکنند.

هورخبر –  مسعود اسدی رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان اظهار داشت: متاسفانه قیمت هر کیلوگرم ذرت در حالی که در فصل برداشت این محصول هستیم به زیر ۱۰ هزار تومان و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تومان سقوط کرده و این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم ذرت برای کشاورزان خوزستانی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است. این مساله موجب خواهد شد ضرر و زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به ذرتکاران خوزستان وارد شود.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: با توجه به اینکه ذرت یک محصول استراتژیک است، این وضعیت به شدت به منافع کشور در بخش کشاورزی و امنیت غذایی آسیب می‌زند. باید توجه شود که پارسال در این بازه زمانی هر کیلوگرم ذرت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شد در حالی که قیمت تمام شده هر کیلوگرم ذرت برای کشاورزان ۹ هزار تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

این مقام مسئول افزود: به دلیل عدم حمایت از ذرتکاران سطح زیر کشت ذرت از حدود ۱۰۰ هزار هکتار به زیر ۲۰ هزار هکتار رسیده است که این مساله امنیت غذایی را دچار مشکل می‌کند و خطرناک است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: حداقل اگر خودکفا نمی‌شویم باید به درجه‌ای از خوداتکایی برای حفظ امنیت غذایی کشور برسیم.

اسدی ادامه داد: باید دولت سریعا در این زمینه ورود کند و شرکت پشتیبانی امور دام با ورود به بازار و خرید مقادیری از ذرت کشاورزان، تعادل در قیمت ذرت ایجاد کند و از ورشکستگی کشاورزان ذرتکار به ویژه در شمال استان جلوگیری کند.

او افزود: متاسفانه شاهد هیچگونه هماهنگی و حمایتی از سوی سازمان‌های ذی ربط در بخش کشاورزی از ذرتکاران نیستیم. اگر در این شرایط سریعا به داد کشاورزان نرسند، سال دیگر بعید است کسی در خوزستان ذرت دانه‌ای بکارد.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: وظیفه دارم این زنگ خطر را به اطلاع مسئولان برسانم، زیرا با این قیمت، عملا ورشکستگی گسترده همه ذرتکاران قطعی و غیرقابل اجتناب است.

اسدی افزود: ما در این شرایط به دنبال سود کشاورز نیستیم و انتظار داریم با توجه به اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم ذرت برای کشاورزان ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است، برای اینکه کشاورز ضرر نکند، حداقل باید به همین قیمت تمام شده ذرت را از کشاورزان خرید تا حداقل ضرر نکند.

او با اشاره به علت ایجاد این شرایط گفت: در بحث واردات ذرت فرد یا افرادی به عنوان مونوپل هستند که همه بازار واردات و توزیع و تنظیم را در دست دارند. با توجه به اینکه بحث واردات دانه‌های روغنی در دست این افراد است، در این فصل ذرت وارداتی را با قیمت ارزان می‌فروشند و سویا را گران می‌کنند بنابراین ضرر نمی‌کنند و تنها کشاورزان ذرت کار دچار زیان می‌شوند که متاسفانه در این چرخه کشاورزان ما در حال نابودن شدن هستند.

https://hoorkhabar.ir/715037کپی شد!
4031
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.