مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان:

بهره گیری از کمک‌ و حمایت‌های صندوق توسعه صادرات برای راهگشایی مسیر شرکت‌های خوزستانی/ راه‌اندازی پنج صندوق ضمانت حمایت از صنایع و کسب و کار/ انجام اقدامات مهم در خصوص تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ استان

این مقام مسئول گفت: راه‌اندازی پنج صندوق ضمانت حمایت از صنایع و کسب و کار استان از وزارت صمت در دست پیگیری است و صندوق‌های ضمانتی یکی از پتانسیل‌های تامین مالی و حمایت از صنایع استان محسوب می‌شوند.

هورخبر – سازمان صنعت، معدن و تجارت یک سازمان دولتی است که مسئولیت نظارت، تنظیم و توسعه صنعت، معدن و تجارت در استان خوزستان را بر عهده دارد. این سازمان با هدف تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و توسعه اقتصاد منطقه فعالیت می‌کند. مهمترین وظایف آن نظارت و کنترل بر فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری، تنظیم و توسعه صنایع و معادن، پشتیبانی و خدمات به شرکت‌ها و کارآفرینان، ترویج تجارت و صادرات و … است که از شروع سال جاری تاکنون شاهد فعالیت های مستمر و پیگیرانه تیم مدیریتی و کارکنان این سازمان در سطح استان هستیم. لذا باتوجه به موارد مذکور برخی رویدادهای مهم ۹ ماهه گذشته این سازمان را به صورت کوتاه مرور می کنیم.

حمید رضا فلاح مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در سومین نشست شورای هماهنگی ادارات و تشکل‌های هم خانواده با موضوع بررسی و تحلیل صادرات و واردات استان و بازرگانی خازجی و نقش اتاق‌ها در توسعه استان عنوان کرد: ایجاد یک سازوکار جدید برای افزایش صادرات از مبدا خوزستان، هدف اصلی نشست صنایع هم خانواده در خوزستان است و بررسی مشکلات و موانعی از جمله تعهد ارزی که سدی بر مسیر جریان صادرات استان شده از سری مواردی بود که تولید کنندگان به آن اشاره داشتند. همچنین بهره گیری از کمک‌ها و حمایت‌های صندوق توسعه صادرات برای راهگشایی مسیر شرکت‌های خوزستانی در عرصه صادرات را یکی دیگر از مسائل مورد بررسی می دانیم. ضمن اینکه در شش ماهه اول سال ۱۵ درصد صادرات کل کشور به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار از خوزستان صورت گرفت و باعث شده ۲۵ درصد ظرفیت تامین ارز کشور صورت بپذیرد.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اهمیت رونق صندوق‌های ضمانت برای حمایت از صنایع گفت: راه‌اندازی پنج صندوق ضمانت حمایت از صنایع و کسب و کار استان از وزارت صمت در دست پیگیری است و صندوق‌های ضمانتی یکی از پتانسیل‌های تامین مالی و حمایت از صنایع استان محسوب می‌شوند. البته هر یک از استان‌ها نیز باید این صندوق ها را راه اندازی کنند و در خوزستان نیز هنوز فعال نشده است. ضمنا این صندوق‌های ضمانت شامل “توسعه صادرات”، “حمایت از صنایع دریایی”، “صنایع کوچک”، “حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته” و “بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی” است.

مدیرکل صمت استان خوزستان در خبری دیگر اعلام داشت: خوزستان به واسطه داشتن واحدهای صنعتی متنوع و بزرگ پتانسیل‌ زیادی در توسعه زنجیره ارزش صنایع دارد. تکمیل زنجیره ارزش یک واحد تولیدی در افزایش توان و قدرت واحد صنعتی، میزان تولید، ایجاد اشتغال، امکان رقابت در بازار جهانی و ارتقای کیفیت محصول موثر است و در زنجیره ارزش، حلقه‌های مفقوده مسیر تولید یک واحد صنعتی از تامین مواد اولیه تا عرضه کالای تولیدی شناسایی و ایجاد می‌شوند. در این میان شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، سلولزی و غذایی ظرفیت بسیار خوبی در توسعه زنجیره ارزش خود دارند. برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ استان اقدام شده اما صنایع کوچک هنوز در این بخش فعالیت قابل قبولی ارائه نکرده‌اند.

وی اما از حوزه نظارت غافل نشده و این مهم را امری بسیاری ضروری برای رشد و توسعه دانسته و با اشاره به انجام ۴۰هزار و ۷۸۰ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی و تولیدی استان از ابتدای امسال تاکنون گفت: چهار هزار و ۴۸ پرونده تخلف در این‌میزان بازرسی تشکیل شد. همچنین از ابتدای امسال ۶هزار و ۶۷۹ مورد گشت مشترک بازرسی و نظارت بر کالا و خدمات با همکاری اتاق اصناف، اداره تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی، اماکن انتظامی، اداره کل استاندارد، معاونت غذا و دارو و بسیج اصناف خوزستان انجام شده است.

این مقام مسئول همچنین اشتغال را یکی از پایه های رشد تولید و مهارم تورم دانسته و افزود: در راستای عمل به دستورات مقام معظم رهبری برای رشد تولید و مهار تورم از تمام ظرفیت‌های این اداره کل برای ایجاد اشتغال و توسعه تولید استفاده شده است. اشتغال به وجود آمده در بخش صنعت یکهزار و ۹۰ نفر، در حوزه معدن ۶۵ نفر و در حوزه تجارت و بازرگانی پنج هزار و ۵۶۱ نفر بوده که تلاش بر این است با جذب سرمایه گذار زمینه ایجاد اشتغال در استان را بیش از این انجام دهیم. همچنین اعطای مجوز برای راه اندازی کارگاه‌های تولیدی در بخش صنعت با اشتغال ۵۰ تا ۱۵۰ نفر در کمتر از ۲ روز به منظور جذب هرچه بیشتر سرمایه گذار و اشتغالزایی انجام می‌شود.

وی به بحث سرمایه گذاری نیز اشاره کرده و افزود: توسعه سرمایه گذاری در خوزستان نیازمند برنامه ریزی جدی‌تر است تا از این طریق شاهد رشد اقتصادی استان باشیم. صدور جواز کسب ویژه واحد‌های صنفی در استان روند افزایشی یافته است و وضعیت فعلی سرمایه گذاری در خوزستان به این معنی است که مردم در بخش خدمات توزیعی بیش از تولیدی در حال سرمایه گذاری هستند. ضمنا نسبت استاندارد پروانه کسب صنفی به جمعیت باید به ازای هر ۱۵۰ نفر یک پروانه باشد که در استان این رقم به ۱۷ نفر رسیده است.

در پایان این گزارش باید عنوان کرد، با تلاش‌های این سازمان، صنایع، معادن و تجارت در استان خوزستان در حال رشد و پیشرفت هستند و بیش از گذشته این مهم لمس می شود. همچنین، سازمان صمت خوزستان در تعامل با سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی فعالیت می‌کند تا هماهنگی و همکاری مناسبی در جهت توسعه اقتصادی و ارتقای سطح صنعت، معدن و تجارت در منطقه ایجاد شود.

https://hoorkhabar.ir/714903کپی شد!
1264