بسته خبری اقتصادی دوم؛

قانون جدید چک، ۹۶ درصد از آمار زندانیان چک را کاهش داد/ سامانه یکپارچه خودرو، ثبت نام این خودروها را تمدید کرد/ آغاز پرداخت سهم الشرکه بازنشستگان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان/ سقف حقوق کارمندان برداشته شد/ سال ۱۴۰۳ دلار چند می شود؟ 

خبرهای اقتصادی به مردم اطلاعات لازم را می‌دهند تا تصمیمات مالی هوشمندانه‌ تری بگیرند و درک بهتری از رویدادها و تغییرات اقتصادی داشته باشند.

هورخبر – خبرهای اقتصادی برای مردم بسیار اساسی و مهم هستند. اطلاعات درباره وضعیت اقتصادی، نرخ تورم، بازار کار و دیگر عوامل مشابه، به مردم کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری در مورد امور مالی، سرمایه‌گذاری و مصرف درست بگیرند. مردم را در جریان رویدادها و تغییرات اقتصادی قرار می‌دهند. این اطلاعات به آنها امکان می‌دهد تا از شرایط اقتصادی جاری و آینده آگاه شوند و برنامه‌ریزی مناسبی برای زندگی خود انجام دهند. همچنین، اقتصاد مقوله ای است که به سرعت تغییر می‌کند و خبرهای اقتصادی به مردم امکان می‌دهد تا با رویدادها و تحولات اقتصادی همراه باشند و از فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به آنها استفاده کنند. لذا در تلاشیم گاهاَ برخی خبرهای اقتصادی را بدون در نظر داشتن قالب های خبری، مختصر و مفید روزانه در اختیار خوانندگان این رسانه قرار دهیم.

نیاز به واردات مرغ سال آینده کم می‌شود

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با ظرفیت و امکاناتی که در اختیار داریم، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به سمت تولید مرغ در داخل کشور برویم، اظهار کرد: با همه وابستگی‌هایی که صنعت طیور به خارج از کشور دارد، تلاش می‌کنیم که صنعت متعادل شود و ضمن ایجاد تراز بین بخش‌های مختلف تولید نیز رونق داده شود. پیش بینی‌ها بر این است که سال آینده خیلی به واردات نیازی نداشته باشیم و نیاز کشور از تولید داخل تامین شود. همچنین به زنجیره‌ها اجازه داده خواهد شد بعد از تامین داخل و اطمینان بخشی به سمت صادرات بروند. در حال حاضر در این مسیر هستیم و برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رود.

سامانه یکپارچه خودرو، ثبت نام این خودرو ها را تمدید کرد

با توجه به تمدید مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی تا پایان روز سه‌شنبه (۳۰ آبان)، متقاضیان مرحله اول با تخصیص قبلی وجه ۵۰۰ میلیون تومانی می‌توانند از بین ۱۱ محصول ارائه شده محصول مورد نظر را انتخاب کنند، همچنین قیمت نهایی در فاکتور بعد از ترخیص اعلام خواهد شد. متقاضیان خودروهای وارداتی که پیش از آغاز ثبت‌نام مرحله اول در اسفند ماه سال گذشته، وجه ۵۰۰ میلیون تومانی را در حساب وکالتی خود بلوکه و از ششم اسفند ماه برای ثبت درخواست خود از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروها اقدام کرده بودند اما هنوز در سه مرحله تخصیص خودروهای وارداتی قبلی، تخصیصی به آن‌ها صورت نگرفته بود، از روز شنبه (۲۷ آبان ماه) می‌توانستد برای ثبت‌ درخواست خود از بین ۱۱ محصول عرضه شده (هشت عرضه در ابتدا و سپس اضافه شدن سه محصول دیگر) اقدام کنند.

تشکیل کمیته ارزیابی پیشنهادات سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مکران

وزیر راه و شهرسازی از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه مکران و تشکیل کمیته ارزیابی خبر داد و گفت: هم‌اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد نهضت ملی در قالب‌های مختلف در شهرها و روستاها در حال اجراست. بذرپاش با تاکید بر اینکه مکان یابی ۲۷ نقطه شهرک ساحلی در منطقه مکران، ملاحظات زیست‌محیطی، پدافندی، امنیتی و سایر موارد را دارد، توضیح داد: این نقاط در کمیته فنی و شورای برنامه‌ریزی چهار استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. هم‌اکنون این ۲۷ نقطه ساحلی در مرحله ارایه و طرح در شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی قرار دارد.

سال ۱۴۰۳ دلار چند می شود؟

شقاقی کارشناس حوزه اقتصاد در مورد وضعیت بازار ارز در سال آینده هم بیان کرد: برای سال آینده شرایط ممکن است متفاوت باشد و بر این اساس دولت باید برای سال آینده کاملا به هوش باشد یعنی سال آینده ممکن است شرایط نسبتا سخت‌تری در پیش باشد. مسئله نخست این است که آبان سال آینده انتخابات آمریکا است و اکثر کاندیداهای جمهوری‌خواهان درخواست تشدید تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده‌اند. ثانیا، به دلیل رکود اقتصاد جهانی احتمالا قیمت نفت نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهشی خواهد بود. چرا که برآوردها نشان می‌دهد قیمت نفت در سال آینده با کاهش ۱۰ تا ۱۵دلاری حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار خواهد بود.

آغاز پرداخت سهم الشرکه بازنشستگان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان

مهدی پندار، عضو هیئت مدیره موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز به‌ موقع سهم الشرکه اعضای بازنشسته خبر داد و گفت: مشکلی بابت تامین مالی این سهم وجود ندارد و واریز سهم الشرکه فرهنگیان بازنشسته بر اساس اطلاعات وصولی از مناطق از هفته قبل شروع شده است و طی بازه زمانی کمتر از یک ماه به ترتیب وصول اطلاعات، با همه اعضای بازنشسته تسویه حساب می شود. اگر احیانا تاخیری در پرداخت‌ها وجود داشته باشد، به دلیل تاخیر در ارسال اطلاعات بازنشستگی فرهنگیان از سوی مناطق است و صندوق ذخیره طبق آنچه که قبلا اعلام کرده بود، حداکثر ظرف یک ماه پس از دریافت مدارک نسبت به واریز سهم الشرکه اقدام می‌کند.

سقف حقوق کارمندان برداشته شد 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صرفا برای مشاغل حساس و خاص و با درخواست بالاترین مقام دستگاه و تصویب شورای حقوق و دستمزد امکان افزایش سقف دریافتی را فراهم کردند. بر اساس اصلاح صورت گرفته در تبصره بند الحاقی ماده ۱۸ لایحه برنامه، صرفا برای مشاغل حساس و خاص (با شرایط خاص نه دستگاه خاص)، از جمله در حوزه عملیاتی صنعت نفت و دریانوردی با درخواست بالاترین مقام دستگاه و تصویب شورای حقوق و دستمزد امکان افزایش سقف دریافتی وجود دارد.

محسن زنگنه در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به پرداخت حقوق و دستمزد مشاغل حساس بازمی‌گشت، بیان کرد: نکته‌ای لازم به ذکر است که بنده باید بگویم که مجلس شورای اسلامی در بحث پرداخت حقوق و دستمزد اصلا در مورد سقف صحبت نکرده است بلکه گفته حقوق کارکنان دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح و قضات و اعضای هیات علمی باید براساس قانون پرداخت شود. در قانون مدیریت خدمات کشوری ذکر شده که سقف حقوق کارکنان نباید از هفت برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر تجاوز کند.

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: قیمت مصوب در سامانه ۱۲۴ ثبت و همین قیمت به اتحادیه فروشندگان لاستیک ابلاغ شده است؛ بر این اساس متقاضیان خرید لاستیک می‌توانند با مراجعه به واحدهای صنفی، تایر مورد نظر خود را با قیمت مصوب خریداری کنند. مشتریان در صورتی‌که با موارد تخلف واحدهای صنفی و فروش با قیمت بالاتر از قیمت مصوب، مواجه شدند، می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ (یا شماره‌گیری تلفن ۱۲۴) گزارش تخلف را اطلاع‌رسانی کنند؛ این اطلاعات توسط بازرسی اصناف و همکاران سازمان صمت استان‌ها اخذ می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کاهش قیمت طلای جهانی

با کاهش سوددهی اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر گزارش آخرین جلسه فدرال رزرو برای ارزیابی موضع سیاست بانک مرکزی این کشور هستند، قیمت طلا در معاملات امروز از بالاترین قیمت ۲ هفته گذشته فاصله گرفت. هر اونس طلا با ۸ دلار و ۶۷ سنت کاهش ۱۹۷۲.۱۵ دلار فروخته شد.

یارانه ۱ میلیون تومانی دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

به واسطه این طرح به خانوارهای دهک‌های یک تا هفت که نمودارهای رشد کودکان آن‌ها دچار اختلال است، ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعتبار بیشتر برای خرید اقلام غذایی تعلق می‌گیرد. بیش از ۱۲۰ هزار خانوار توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت تعاون معرفی شده‌اند تا در دایره مشمولین این طرح قرار بگیرند. به ازای هر بچه دارای مشکل در رشد در دهک‌های یک تا پنج، یک میلیون تومان و برای دهک شش و هفت، ۶۰۰ هزار تومان به مبلغ کالابرگ الکترونیک‌شان افزوده خواهد شد. همچنین یارانه یک میلیونی برای کودکان زیر پنج سال است و کودکانی که پنج سال را تمام کرده باشند از پوشش این طرح خارج می‌شوند.

قانون جدید چک، ۹۶ درصد از آمار زندانیان چک را کاهش داد

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اهتمام بانک مرکزی به الکترونیکی کردن خدمات بانکی در زمینه آثار اجرای قانون جدید چک بر کاهش پرونده‌های قضائی بابت چک‌های برگشتی تصریح کرد: با اجرای قانون جدید چک، ۹۶ درصد از آمار زندانیان چک کاسته شد. پیش از اجرای قانون جدید، روزانه ۱۰ نفر بابت صدور چک بلامحل راهی زندان می‌شدند. در حال حاضر هر ۳ روز، یک نفر بابت صدور چک بلامحل به زندان می‌رود. بیش از اجرایی شدن قانون جدید چک، رفع سو اثر و پرداخت دیون توسط صادرکنندگان چک به‌طور متوسط ۳۷ روز به‌طول می‌انجامید و پس از اجرایی شدن قانون جدید چک، پرداخت دین به ۳ روز کاهش یافت. در حال حاضر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار حساب بابت برگشت چک مسدود می‌شود و سپس فرآیند تأدیه دین توسط صادرکنندگان چک صورت می‌گیرد.

https://hoorkhabar.ir/714769کپی شد!
1952
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.