آقای رئیسی پس از دو سال دستور شما اجرا نشده است!

سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر استانی خود به خوزستان سفر کرد و اولین مقصد خود را بازدید از پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب شهر اهواز قرار داد و همانجا به وزرای کشور و نیرو دستور داد تا برای جلوگیری از بروز آبگرفتگی‌های معمول فصول بارش اهواز اقدام کنند. اما با وجود گذشت دو سال از این دستور همچنان در خوزستان مردم شاهد آبگرفتگی معابر هستند.

هورخبر – تنها کافی است چند دقیقه‌ای باران ببارد تا معابر شهری در اهواز زیر آب برود. این نه اغراق است و نه گلایه، تنها حقیقتی است که مردم اهواز را کلافه کرده است. آب‌گرفتگی معابر اهواز به هنگام اندکی بارش عمری طولانی یافته است و همچنان هم کسی گوشش بدهکار این چالش شهری نیست. فریادها و گلایه‌های شهروندان اهوازی هم عموما زیر آب است! به گوش کسی نمی‌رسد! فقط ویدئوی آب‌گرفتگی‌ها خیلی زود میان خود این شهروندان دست به دست می‌شود و گاهی هم راهی به رسانه‌های رسمی پیدا می‌کند. نه توضیحی از سوی مدیران شهری و نه راهکاری برای حل این چالش. باران نباشد گرد و خاک سینه شهروندان را به خس خس می‌اندازد و ابری بشود و بارانی هم که بزند زندگی‌شان روی آب است!

بارش ۲۰ میلیتری باران و رفتن معابر اهواز زیر آب واکنش‌های بسیاری هم به همراه داشت از جمله این واکننش‌ها از سوی شهردار پیشین اهواز است که در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشته « «سه سال است که در اهواز خبری از ورود سامانه‌های بارشی همرفتی سودانی که بارش‌های سیل آسای بالای ۷۰ میلیمتر را در چند ساعت ایجاد می‌کرد نیست، اما حالا جتی با بارش‌های کمتر از ۱۰ میلیمتر هم شاهد آبگرفتگی هستیم! اگر سامانه سودانی آمد چه می‌کنید؟ کاسبان آبگرفتگی اهواز حالا کجا هستید؟»

این موضوع تنها محدود به اهواز نمانده است. حالا بسیاری از شهروندان وعده محمد مخبر را به یاد می‌ورند. وعده‌ای که خیابان‌های امروز اهواز نشان می‌دهد توخالی بوده است! محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهور گفته بود «در شهر اهواز کاری شده است که از این به بعد با بارش باران مردم نگران نیستند هر بارشی موجب خوشحالی مردم است و از آب گرفتگی دیگر خبری نیست.» همچنین در روزهای ابتدایی دولت سیزدهم و در شهریور ۱۴۰۰ سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر استانی خود به خوزستان سفر کرد و اولین مقصد خود را بازدید از پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب شهر اهواز قرار داد و همانجا به وزرای کشور و نیرو دستور داد تا برای جلوگیری از بروز آبگرفتگی‌های معمول فصول بارش اهواز اقدام کنند. اما با وجود گذشت دو سال از این دستور همچنان در خوزستان مردم شاهد آبگرفتگی معابر هستند.

حل آب‌گرفتگی با رکابی و دست!

عصبانیت مردم اهواز هم معطوف به همین نکته‌هاست. اینکه دولت قول می‌دهد خبری از آبگرفتگی نباشد و بودجه‌های قابل توجهی هم به آن اختصاص می‌دهد اما خبری از بهبود نیست. این شرایط در حالی است که انتظار می‌رفت شهردای اهواز با دریافت بودجه‌های خوبی که دولت سیزدهم در اختیارش قرار داد پروژه‌های دفع آب‌های سطحی در اهواز را به نقطه مطلوبی برساند اما باران دیروز نشان داد  معضل آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌ها در اهواز مثل گذشته پابرجاست.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز که یک روز قبل از شروع بارندگی‌ها از آمادگی شهرداری برای مواجهه با آبگرفتگی‌ها خبر داده بود امروز عکس او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با رکابی بر زمین دراز کشیده است و  تلاش می‌کند که با دست راه خروج آب از حفره‌ای را باز کند! وی پس از زیر آب رفتن نقاط مختلف شهر اهواز گفت آبگرفتگی در بسیاری از مناطقی که در سال گذشته مشکل داشتند، در حال حاضر به نظر نمی‌رسد، اما در مناطق جدیدی آبگرفتگی ایجاد شده است.

قصه تکراری غافلگیری!

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان نیز گفته است آبگرفتگی امروز در چند نقطه شهر اهواز به دلیل غافلگیری و حادثه بوده است. شیرازی گفته از قبل می‌دانستیم که احتمال وقوع آبگرفتگی در ۱۸ نقطه شهر اهواز وجود دارد و تجهیزات پیش‌بینی و در محل مستقر شده بودند اما در چند نقطه غافلگیر شدیم زیرا سابقه آبگرفتگی نداشتند و دچار شکستگی و ریزش خطوط شدند.

 از سوی دیگر مدیرعامل آبفای خوزستان به رسانه ها گفت  مشکل خاصی در بحث آبگرفتگی شهر وجود ندارد البته در برخی از نقاط آبگرفتگی‌هایی وجود دارد که با فعال شدن پمپ‌ها مشکل این نقاط نیز به زودی برطرف می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/714763کپی شد!
4524