طرح شناسه‌دار شدن محصولات کشاورزی با هدف رونق صادرات کلید خورد

تمامی محصولات تولیدی تا پایان برنامه هفتم باید شناسه‌دار شوند که به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، این امر زمینه‌ساز توسعه بخش کشاورزی و رشد صادرات خواهد بود.

هورخبر –  طبق آمار سالانه ۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به بازارهای دنیا صادر می شود که در برخی مواقع شاهد برگشت محصولات هستیم که به همین خاطر مسئولان وزارت جهاد بر شناسنامه دار شدن محصولات و دریافت کد qr تاکید دارند.

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در اسناد بالادستی نسبت به شناسه دار کردن تولید تاکید شده است، براین اساس ۵۲ هزار و ۱۸۰ بهره بردار در سامانه ثبت نام کردند. با توجه به آنکه شناسنامه دار کردن تولید یکی از برنامه های مهم ما محسوب می شود، در کل حدود ۳ میلیون باغات کشور باید شناسه دار شوند.

رشد ۲ تا ۳ برابری صادرات با شناسه دار شدن محصولات کشاورزی شدنی است

همچنین رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: در ارتباط با شناسنامه دار شدن باغات و محصولات کشاورزی دیر اقدام شده است چراکه سازمان فائو، ایران را یکی از تولیدکنندگان بزرگ بخش کشاورزی و تامین کننده تمامی مایحتاج اقلام خود اعلام کرده است.

این مقام مسئول با توجه به آنکه پتانسیل شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی از مبدا وجود دارد، جای این سوال مطرح است که علت تاخیر در اجرای این امر چیست؟

نورانی ادامه داد: طی دهه های گذشته به سبب فقدان شناسنامه دار شدن مزارع و باغات آمار دقیقی از میزان دقیق تولید، تولیدکنندگان و سطح زیرکشت نداریم، درحالیکه با تحقق این امر امکان پیش بینی تولید، شناسایی تولیدکنندگان برتر که تمامی استانداردهای تولید را رعایت می کنند، وجود دارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه شناسنامه دار شدن باغات نیازمند تصمیم ملی است، افزود: برای شناسنامه دار شدن مزارع و باغات باید تصمیم ملی گرفت چراکه در سنوات گذشته بارها محصولات کشاورزی به دلایل مختلف برگشت خورد.

او ادامه داد: سازمان حفظ نباتات باید نظارت کمی بر باغات و مزارع داشته باشد و همواره کد qr را برای تمامی محصولات و تولیدکنندگان صادر کند. با شناسنامه دار شدن محصولات، امکان افزایش ۲ تا ۳ برابری صادرات با تولید فعلی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی براین باورند که با توجه به موقعیت صادرات محصولات کشاورزی، طرح شناسه دار کردن باید هرچه سریع تر سرعت یابد چراکه این امر در کاهش ضایعات بخش کشاورزی و رونق صادرات تاثیر بسزایی دارد.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی از سال گذشته آغاز شده است و تاکنون در نزدیک یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از باغات اجرا کرده ایم. در برنامه ششم و هفتم بر شناسه دار شدن محصولات تاکید شده تا مشتریان خارجی و داخلی از تمامی اطلاعات درج شده بر روی محصول از طریق نرم افزار qr مطلع شوند.

پیشه ور با بیان اینکه نبود اطلاعات از جمله معضلات بخش کشاورزی محسوب می شود، افزود: نبود آمار و اطلاعات دقیق منجر به مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی و برهم زدن نظم بازار می شود، درحالیکه با شناسنامه دار شدن محصولات، اطلاعات در اختیار مراجع ذی صلاح قرار می گیرد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: با توجه به فسادپذیری محصولات کشاورزی، مازاد تولید باید به بازارهای هدف صادر شود تا کشاورزان متحمل زیان نشوند.

او با بیان اینکه بسیاری از کشورها موفق به دریافت شناسه محصول از مبدا شدند، افزود: با توجه به آنکه سرمایه در گردش محصولات کشاورزی عمدتا یارانه ای است، از این رو با خوداظهاری کشاورزان نمی توان اقدام نهاده های تولید را در اختیار آنها قرار داد، بنابراین با شناسه دار شدن محصولات کشاورزی، اطلاعات لازم در اختیار شرکت های خدمات رسان قرار می گیرد.

پیشه ور گفت: با روش شناسه دار شدن محصولات کشاورزی در قالب سامانه بهره برداران کشاورزی و درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد، اطلاعات مربوط به تولید و کشت و بهره برداران ثبت و بارگذاری می شود.

با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی در توسعه درآمدهای غیرنفتی، شناسه دار شدن محصولات گلخانه و باغی به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های وزارت جهاد در دولت سیزدهم آغاز شده است چرا که تحقق این امر‌می‌تواند در رونق بخش کشاورزی تاثیر بسزایی داشته باشد.

https://hoorkhabar.ir/714705کپی شد!
4936