افزایش افرادی که دچار ناامنی غذایی در ایران هستند

یک متخصص تغذیه درباره آینده امنیت غذایی در ایران گفت: ما در بحرانی اقتصادی هستیم و قیمت مواد غذایی مرتبا تحت تاثیر نوسانات قرار می گیرد و این وضعیت بر الگوی غذا خوردن مردم و بر قدرت خرید آن ها تاثیر جدی دارد.

هورخبر –  نسرین امیدوار، استاد و عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه اظهار داشت: ما در بحرانی اقتصادی هستیم و قیمت مواد غذایی مرتبا تحت تاثیر نوسانات قرار می گیرد و این وضعیت بر الگوی غذا خوردن مردم و بر قدرت خرید آن ها تاثیر جدی دارد، از این رو امروز همه مسائل در این حوزه به نقش برنامه ریزی و سیاست گذاری درست دولت بر می گردد که بسیار حیاتی تر است. در شرایطی که اشتغال پایین است و فقر رو به افزایش است و تولیدات مواد غذایی در معرض خطر هستند و تورم هم رو به افزایش است، تصویر بسیار نگران کننده ای در این ارتباط وجود دارد.

خشکسالی تاثیراتی جدی بر تولیدات مواد غذایی خواهد داشت

این مقام مسئول گفت: مولفه های امنیت غذایی ثابت هستند. امنیت غذایی تابع این است که چقدر غذا موجود باشد، قیمت این غذاها چطور است و قدرت خرید مردم چگونه است و اینکه این غذاها چگونه به دست مردم می رسد و مردم چه نوع غذاهایی را تهیه می کنند یعنی عادات غذایی مردم چگونه است، ابزار ها و دانش تغذیه مردم چگونه است و در نهایت مردم ما چقدر سالم هستند و بدن آن ها از آن غذا به شکل درستی استفاده می کند یا نه. چهار مولفه اصلی؛ دسترسی، قیمت و قدرت خرید، نحوه استفاده و نهایتا سلامتی است اما ما در شرایط ویژه ای قرار داریم از یک طرف بحران های آب و هوایی وجود دارد و کشور ما امروز با خشکسالی مواجه است، از این رو تاثیراتی جدی بر تولیدات مواد غذایی خواهد داشت. همچنین بر ترکیبات مواد غذایی نیز تاثیر گذار خواهد بود زیرا آب و هوا تاثیر گذار است و بر اینکه چه مغذی هایی، چقدر در مواد غذایی باشد، این یک نگرانی است ولی از سوی دیگر ما در بحرانی اقتصادی هستیم و قیمت مواد غذایی مرتبا تحت تاثیر نوسانات قرار می گیرد و این وضعیت بر الگوی غذا خوردن مردم و بر قدرت خرید آن ها تاثیر جدی دارد، از این رو امروز همه مسائل در این حوزه به نقش برنامه ریزی و سیاست گذاری درست دولت بر می گردد که بسیار حیاتی تر است. در شرایطی که اشتغال پایین است و فقر رو به افزایش است و تولیدات مواد غذایی در معرض خطر هستند و تورم هم رو به افزایش است، تصویر بسیار نگران کننده ای در این ارتباط وجود دارد.

درصد افرادی که دچار ناامنی غذایی هستند رو به افزایش است

وی در خصوص اینکه با توجه به توسعه تکنولوژی و تغییر سطح زندگی مردم آیا ممکن است حوزه امنیت غذایی در آینده با تغییراتی روبرو شود؟ افزود: بستگی به مولفه هایی دارد که درباره ان صحبت شد. تکنولوژی در تغییر عادات غذایی مردم نقش دارد. این اتفاق در چهل سال گذشته نیز رخ داده است و امروز در ادامه آن چهل سال هستیم. همه چیز به این بستگی دارد که عوامل ذکر شده چگونه مدیریت شود و به چه سمت و سویی برد. فعلا سمت و سوی حرکت این فاکتور ها چندان امیدوار کننده نیست یعنی مردم به یارانه ها و به کمک های مالی دولت وابسته هستند ما می دانیم که درصد افرادی که دچار ناامنی غذایی هستند رو به افزایش است.

کودکان خانواده های ناامن غذایی، در مدارس نمره درسی پایینتری می گیرند

او اظهار کرد: امنیت غذایی یعنی آدم ها در همه اوقات غذای کافی و مناسب و ایمن و تامین کننده نیاز هایشان را در اختیار داشته باشند. وقتی چنین شرایطی برای گروه هایی وجود نداشته باشد یعنی آن گروه ها هم از نظر روانی نگران غذا هستند و هم جسمشان نیازهای خود را دریافت نمی کند پس این گروه ها هم از نظر سلامت روان در خطر هستند و هم از نظر دریافت نیاز های خود در خطر قرار می گیرند. اگر کودک هستند و در سنین رشد قرار دارند از نظر سلامتی و میزان یادگیری در خطر هستند. مطالعاتی نشان می دهد که بچه های خانواده های ناامن، در مدارس نمره درسی پایینتری می گیرند. اگر در افراد بزرگسال ناامنی داشته باشیم ممکن است قدرت کار کاهش بیابد و غیبت بیشتر شود و یا بهره وری فرد پایین بیاید پس بر نیروی کار تاثیر منفی خواهد داشت. وقتی کودکان و بزرگسالانی داریم که در این شرایط ناامن رشد کرده اند این احتمال وجود دارد که در سالمندی دچار بیماری های بیشتری شوند. حتی مشکلاتی مثل چاقی در مناطق شهری با ناامنی در ارتباط است زیرا افراد ناامن غذاهای کم ارزش تر با کالری بیشتر می خورند چون این غذا ها ارزان تر هستند و بیشتر در دسترس قرار دارند، از این رو زنجیره ای به هم پیچیده وجود دارد و این وضعیت را تحت الشعاع قرار می دهد.

بسیاری از غذاهای معمول و فراوری شده و حتی غذا های تازه درگیر آلاینده ها و مواد شیمیایی و ترکیباتی هستند که برای بدن مضر است

این متخصص تغذیه گفت: مساله جایگزین های غذایی و حتی مساله استفاده از پروتئین حشرات موضوعاتی در دست مطالعه است. قطعا کسانی که بر این موضوعات مطالعه می کنند به بحث سلامت و تامین مواد غذایی مغذی توجه دارند. این که محصولات آینده چه ویژگی های مثبت و منفی خواهد داشت چون این محصولات هنوز بیرون نیامده اند و تا وارد بازار نشوند و نتوانیم روی آن ها مطالعه کنیم نمی توانیم هیچ پیشگویی داشته باشیم. قطعا با توجه به مطالعاتی که می شود و با توجه به نیاز های موجود ما به این سمت می رویم که غیر از غذاهای معمولی که مصرف می کنیم و بسیاری از آن ها ناسالم هستند، غذاهای دیگری داشته باشیم. بسیاری از غذاهای معمول امروز و غذاهای فراوری شده و حتی غذا های تازه درگیر آلاینده ها و مواد شیمیایی و ترکیباتی هستند که برای بدن مضر است. این وضعیت می تواند در محصولات آینده هم دیده شود و آن ها هم واجد ویژگی های مثبت و منفی باشند اما تا وقتی آن محصولات وارد بازار نشود و تحقیقات جدی روی آن ها انجام نشود نمی توان پاسخی به این سوال داد.

https://hoorkhabar.ir/714562کپی شد!
4883