ارزش‌آفرینی ۴۱.۵ هزارمیلیارد ریالی بازار فیزیکی بورس انرژی

بورس انرژی ایران در هفته‌ای که گذشت میزبان ۱۶۹ معامله به ارزش بیش از ۴۱ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال بود که از این میزان ۱۵ هزار و ۲۶۱ تن آن به معاملات فرآروده‌های هیدروکربوری در بازار فیزیکی این بورس اختصاص داشت.

هورخبر – در هفته گذشته ۹۹.۹ درصد معاملات بورس انرژی ایران در بازار فیزیکی انجام شد. به این ترتیب، بیش از ۱۲۴ هزار تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۳۴ هزار و ۲۷۹ ریال در رینگ بین‌الملل و بیش از ۳۵ هزار و ۵۶۲ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از هفت هزار و ۲۲۴ میلیارد ریال در رینگ داخلی معامله شد.

در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲، بورس انرژی ایران شاهد معامله ۱۵ میلیون و ۲۶۱ هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد ریال بود. هم‌چنین، بیش از سه میلیون و ۸۲۷ هزار کیلووات ساعت برق در بازار مشتقه به ارزش سه هزار و ۵۲۲ ریال دادوستد شد. گفتنی است بازار برق مشتقه تجدید‌پذیر نیز میزبان معامله ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ کیلووات ساعت برق سبز به ارزش دو هزار و ۷۴۵ ریال بود. ­

صدرنشینی پالایش نفت آبادان و نوری در عرضه‌ها و معاملات­
در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته شرکت پالایش نفت آبادان با ۸۶ هزار تن عرضه در صدر عرضه‌کنندگان برتر بورس انرژی ایران قرار داشت. پس از آن شرکت پتروشیمی نوری با نزدیک به ۷۳ هزار تن، شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با ۴۸ هزار تن، شرکت نفت ستاره خلیج فارس با ۲۵ هزار تن و شرکت پتروشیمی خارک با ۲۰ هزار تن قرار دارند.

از میان محصولات عرضه‌شده در هفته‌ای که گذشت، نزدیک به ۵۶ هزار تن از عرضه‌های شرکت پتروشیمی نوری به‌فروش رفت و بنابراین این شرکت بیش‌ترین سهم از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داد.

شرکت پالایش نفت آبادان و شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز به‌ترتیب ۳۹ هزار و ۲۵ هزار تن فرآورده فروختند و در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. پس از آن شرکت پالایش نفت تبریز با بیش از شش هزار تن و شرکت پالایش نفت بندرعباس با شش هزار تن توانستند در رده چهارم و پنجم قرار گیرند. ­

فرآورده‌های صدرنشین
در هفته‌ای که گذشت نزدیک به ۳۸ هزار تن برش سنگین در بورس انرژی ایران معامله شد و در جایگاه نخست کالا‌های معامله‌شده نشست. پس از برش سنگین، نفت‌گاز با ۳۵ هزار تن رتبه دوم را از آن خود کرد و بعد از آن گاز مایع، رافینیت و متانول در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

https://hoorkhabar.ir/714355کپی شد!
3294