واردات ۳ میلیون تن نهاده دامی به کشور

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در گفتگوی رسانه ای به مناسبت هفته دامپزشکی از اقدامات شاخص این اداره در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

هورخبر –  ناصر عسکری فرد مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در خصوص فعالیتهای کلی اداره قرنطینه و امنیت ملی اظهار داشت: هر آن چیزی که مربوط به حمل و نقل داخلی، صادرات، واردات محصول و فرآورده های دامی و نهاده های دامی است در این اداره انجام می شود. نود درصد نهاده های داخلی کل کشور از مرکز بندرامام خمینی(ره) وارد و به تایید سلامت این اداره می رسد.

وی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳ میلیون تن نهاده دامی به کشور وارد شد که این میزان نهاده دامی تحت نظارت و آزمایشات این دامپزشکی انجام و تایید و به سراسر کشور حمل شدند. همچنین در این مدت افزایش ۱۰۹ درصدی تعداد آزمایشات انجام شده بر روی نهاده های دامی وارداتی و نظارت بهداشتی بر صادرات بیش از ۱۶ هراز تن از انواع فرآورده های خام دامی از کشور را داشته ایم.

انجام بیش از ۴۰۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام سبک

عسکری فرد در خصوص بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی در استان افزود: بیش از ۱۱ میلیون نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام سبک علیه بیماریهای تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان و … و بیش از ۱۱ هزار نوبت واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری سگ های روستایی صورت پذیرفته است.

او گفت: افزایش ۲۰ درصدی عملیات واکسیناسیون دام برعلیه انواع بیماریها، افزایش ۶۰ درصدی سم پاشی، کاهش ۱۷ درصدی کانون های بیماری دامی، افزایش ۸۰ درصدی تشخیص بیماری سل و افزایش ۲۴ درصدی تعداد پایش و بررسی بیماری های واگیر دامی از دریگر اقدات این اداره، نسبت به مدت مشابه سال در سال قبل بوده است.

وی با توجه به اقدامات صورت گرفته در خصوص شیوع بیماریهای مرتبط با تنش آبی اظهار کرد: ۱۵ نوع خدمت رایگان دامپزشکی در مناطق دارای تنش آبی حوزه کرخه( واکسیناسیون، سمپاشی، درمان، پایش بیماری و … انجام شد. بیش از ۹۰۰ لیتر شربت و ۲۷۰ هزار قرص ضد انگل جهت بیماریهای انگلی دامی این مناطق به صورت کاملا رایگان خرید و توزیع شد که این اقدامات موجب کاهش مخاطرات بروز بیماری ناشی از ضعف سیستم ایمنی دام های تحت استرس ناشی از تنش آبی و جلوگیری از بروز و شیوع تلفات در دامهای این مناطق گردید.

افزایش ۴۷ درصدی آزمایشات انجام شده نسبت به مدت مشابه سال قبل

همچنین در این مدت بیش از ۱۰ هزار مورد انواع آزمایشات رایگان(سرولوژی، دام و طیور، آنالیز شیمیایی مواد غذایی، میکروبیولوژی مواد غذایی، انگل شناسی و … انجام شده است.

نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از ۱۹ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های طیور استان

این مقام مسئول از انجام بیش از ۵۰ هزار مورد بازرسی از مراحل تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی و مراکز مرتبط خبر داد و افزود: بر کشتار بیش از ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های دام استان و بیش از ۱۹ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های طیور استان، نظارت بهداشتی صورت گرفته است. همچنین در این مدت بیش از ۱۶۰ هزار کیلو فرآورده های خام غیر بهداشتی معدوم و، ۹۴ مورد نمونه برداری از فرآورده های خام دامی ضبط شده انجام شد.

افزایش ۲۲ درصدی پایش و بررسی بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان

وی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: نظارت بر بیش از ۱۰۳ میلیون نوبت قطعه واکسیناسیون( افزایش ۴ درصدی) طیور در مزارع مرغداری صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل انجام شد که در این مدت نیز با کاهش ۶ درصدی کانون های بیماری مواجه بودیم.

عسکری فرد در ادامه به تشخیص دارویی در استان توجه کرد و افزود: بالغ بر ۳۰۰ مرکز دارویی و درمانی موجود در سطح استان( درمانگاه، داروخانه، مرکز واکسیناسیون و آزمایشگاه مورد نظارت و بررسی قرار گرفته اند. همچنین او به افزایش ۷۳ درصدی بازدید مشترک از مراکز در معیت کارشناسان صمت و تعزیرات نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد.

این مقام مسئول در خصوص بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان عنوان کرد: دامپزشکی استان در زمینه پایش و بررسی بیماریهای آبزیان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۶ درصدی داشته است. در خصوص نمونه برداری از موارد مشکوک نیز با افزایش ۶۲ درصدی در این مدت مواجه بوده است.

وی در پایان به برپایی غرفه های آموزش شهروندی اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۷۰۰ کلاس آموزشی و آموزش بیش از ۱۲ هزار نفر(۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل) برگزار گردید. که در همین مدت تعداد ۴۰۰ مورد درج پیام بهداشتی بر خودروهای عمومی( ۹۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته) را داشته ایم.

https://hoorkhabar.ir/714323کپی شد!
4423
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.