آموزش مفاهیم و کلیات بازارهای مالی به دانش‌آموزان الزامی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد آموزش کلیات و بدیهیات بازارهای مالی در مدارس و دانشگاه‌ها برای رشته‌های مختلف به منظور جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی این بازارها به دلیل عدم آگاهی کافی امری الزامی است.

هورخبر –  میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی در زمینه آموزش مسائل مالی و بورسی به دانش‌آموزان اظهار داشت: در رابطه با آموزش در عمده بازارهای مالی همچون بورس و بازار سرمایه، اینکه همه افراد در رابطه با این بازارها بخواهند متخصص شوند یا تخصص کافی داشته باشند، قطعا ممکن و منطقی نیست. چرا که عموما بسیاری از افراد علاقه‌ای به جذب شدن در بازارهای مالی را ندارند. اما به هرحال اینکه سواد ابتدایی بازارهای مالی را همچون هر امر دیگری در مدارس و دانشگاه‌های ما در رشته‌های مختلف به افراد به صورت کلی آموزش دهیم، ضرورت دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در توضیح کلیات بازارهای مالی گفت: کلیات موضوع در بازارهای مالی و بازار سرمایه این نیست که افراد برای تحلیل‌های تکنیکال یا فاندامنتال یا بنیادین را آموزش ببینند، یا شرکت‌های حاضر در بورس و محصولات آنان را بشناسند. این اطلاعات برای شخصی است که می‌خواهد به صورت تخصصی وارد بازار سرمایه و بازارهای مالی شود. اما آنچه که ضرورت دارد آموزش داده شود، تعریف بازار، مفهوم بازارهای مالی و نگاه‌ مناسب به بازارهای مالی است.

عدم فهم و سواد ابتدایی از بازارهای اقتصادی ضررهای بسیاری دارد

مهرپور عدم آشنایی با مسائل بازارهای مالی را علتی برای ضرر افراد ناآگاه دانست و اظهار کرد: تمامی افراد جامعه باید مسائل و کلیات بازار را بشناسند. از این حیث که افراد ممکن است هیچ‌گاه به صورت حرفه‌ای وارد بازارهای مالی نشوند، اما می‌دانیم بسیاری از افراد را که به دلیل نداشتن سواد مالی در یک مقطع از زندگی خود که وارد بازارهای مالی شدند به اشتباه و به دلیل عدم فهم و سواد ابتدایی از این بازارها ضررهای زیادی را متحمل شدند.

وی به برخی از مواردی که افراد باید پیش از ورود به بازارکار بدانند اشاره کرد و افزود: افراد باید بدانند یک بازارمالی همچون بورس یک بازار بلند مدت است. فراد همچنین باید بدانند منابعی را که وارد این بازارها می‌کنند باید از منابع مازاد باشد. به عبارت دیگر نباید منابعی که یکی از کالاهای اساسی زندگ آنان را تامین کرده برای سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس و سایر بازارهای مالی استفاده شود.

گردش مالی، افراد حاضر و ارزش معاملات افزایش یافته

کارشناس مسائل اقتصادی از رشد بازار بورس در سال‌های گذشته نسبت به دهه‌های قبل خبر داد و اذعان کرد: از دست رفتن سرمایه‌های لازم برای کالاهای اساسی زندگی، اتفاقی بود که در بازار بورس در سال‌های گذشته به صورت چشم‌گیر و حتی دهه‌های گذشته با تعداد کمتر شاهد بودیم. بازار بورس ما که قدمت چند دهه‌ای دارد از اواسط دهه نود یک جهش شدید داشته‌است. اگرمجموع گردش مالی، تعداد افرادی که در بورس فعال هستند، ارزش معاملات بازار بورس و امثال آن در دهه هشتاد را مورد بررسی قرار دهیم، رقم‌های بسیار خنده داری را نسبت به وضعیت امروز بازار بورس می‌بینیم.

مهرپور علت اهمیت پیدا کردن بازارمالی را افزایش تعداد حاضرین در این بازار دانست و گفت: زمانی که متقاضیان یا حاضرین در یک بازار افزایش پیدامی‌کند، متناسب با افرادی که در آن بازار فعالیت دارند، اهمیت آن بازار نیز افزایش پیدا می‌کند. تعداد افرادی که امروز وارد بازارهای مالی شدند نسبت به دو دهه گذشته بیشتر است. بنابراین سواد مالی امروز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارد. با توجه به تمامی این مسائل آموزش کلیات و بدیهیات بازارهای مالی در مدارس و دانشگاه‌ها برای رشته‌های مختلف به منظور جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی این بازارها به دلیل عدم آگاهی کافی امری الزامی است.

دبیرستان دوره دوم بهترین زمان برای آموزش مسائل بازارهای مالی

وی بهترین مقطع تحصیلی برای آموزش مسائل بازارهای مالی را دبیرستان دوره دوم دانست و اظهار کرد: بهترین مقطع تحصیلی برای آموزش بازرهای مالی، دبیرستان دوره دوم به عنوان مقطع آخر تحصیلی در آموزش‌وپرورش است. دانش‌آموزانی که در این مقطع هستند در سنین نوجوانی قرار دارند و احتمالا درآمدی از طریق ماهیانه، عیدی و… در ماه کسب می‌کنند. این درآمد امکان دارد به سقف ۵۰۰ هزار تومان در ماه برسد که این مبلغ با حداقل سرمایه‌گذاری در روز در بازار بورس برابری می‌کند. این رقم نیز رقم نیز رقم عجیبی برای دسترسی یک نوجوان نیست.

مهرپور در ادامه افزود: اگر بخواهیم یک رده سنی را در نظر بگیریم بالاترین مقطع تحصیلی که همان دبیرستان دوره دوم است برای ورود افراد به بازارمالی سن مناسبی باشد، چرا که درک افراد در این دوره بهتر است و مفهوم سرمایه‌گذاری را بیشتر و بهتر درک می‌کنند.

وجود قانون شرایط سنی برای تهیه کد بورسی و ورود مستقل در بازارهای مالی

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به قوانین در زمینه تهیه کد بورسی، کارت بانکی و امثال آن افزود: از نظر من ورود افراد پیش از سن ۱۶ سالگی در بازارهای مالی به صورت مجزا و مستقل درست نیست. ضمن این‌که این مورد در قوانین ما نیز وجود دارد که افراد پیش از سن ۱۸ سالگی اجازه ورود و تهیه کد بورسی، تهیه کارت بانکی و… به صورت مستقل را ندارند.

سرمایه‌گذاری یک مفهوم محترم است

وی مفهوم سرمایه‌گذاری را مفهومی مثبت برشمرد و اظهار کرد: مفهوم سرمایه‌گذاری بارمفهومی مثبت دارد. دانش‌آموزان در آینده نزدیک کارمندان، کارکنان، مدیران و اعضای فعال یک جامعه را تشکیل می‌دهند. اگر دانش‌آموزان نگاه مثبتی به مفهوم سرمایه‌گذاری داشته باشند و ضرورت‌های سرمایه‌گذاری را درک کنند می‌توانند در تولید کشور و نگاه افراد به سرمایه‌گذاری تاثیر داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لذت سرمایه‌گذاری و شروع آن از سنین پایین افزود: سرمایه‌گذاری یک لذتی دارد که اگر افراد ار سنین پایین آن لذت را تجربه کنند احتمالا آن مسیر را ادامه خواهند داد. بسیاری از افراد منابع بسیار خردی که در سن جوانی و نوجوانی در دسترس دارند را خرج هزینه‌های مصرفی خود می‌کنند، اگر با لذت سرمایه‌گذاری آشنا می‌شدند، مسیر دیگری را در زندگی بر می‌گزیدند.

کاهش بزهکاری نوجوانان با افزایش سوادمالی

مهرپور افزایش سوادمالی را راه‌حلی برای کاهش بزهکاری در جوانان دانست و گفت: ممکن است بخشی از بزهکاری‌هایی که نوجوانان و جوانان به دلیل عدم مراقبت‌های خانوادگی درگیر آن می‌شوند از همین ماهیانه‌هایی باشد که در اختیار نوجوان قرار گرفته و نوجوان‌ها در یک مسیر غیر مثبت آن را هزینه می‌کنند. شاید اگر سوادمالی و سرمایه‌گذاری در نوجوانان پدیدآید، لذتی برای آن‌ها بوجود آید و نوجوانان را از مسیر صرف هزینه در بخش‌های اشتباه دور کند.

بورس بهترین بازار سرمایه‌گذاری خورد

وی در پایان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری خرد را بازار بورس عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف لذتی دارد که نوجوان را جذب می‌کند. نوجوان از طریق سرمایه‌گذاری‌های خرد خود با بازار سرمایه ارتباط برقرار می‌کند. می‌دانیم که بهترین سرمایه‌گذاری حرد، بورس است که در چند سال اخیر حداقل سرمایه‌گذاری در روز آن از ۱۰۰ هزار تومان به رقم ۵۰۰ هزارتومان رسیده‌است. امروز نیز سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا زیر ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی یک نوجوان در ماه می‌تواند با رقم ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان که رقم زیادی نیست، در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کند.

https://hoorkhabar.ir/714260کپی شد!
5338
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.