مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:

خوزستان و چهارمحال بختیاری ناامن ترین استان ها برای سرمایه گذاری!

مطلوب‌ترین شرایط امنیت سرمایه‌گذاری زمستان 1401 از میان 31 استان کشور در در استان‌های هرمزگان و سمنان و بدترین شرایط در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است.

هورخبر – مرکز پژوهش‌های مجلس برای سنجش میزان احساس و ادراک سرمایه‌گذاران از امنیت سرمایه‌گذاری شاخصی را طراحی کرده است که از طریق مصاحبه و نظر سنجی از مردم محاسبه می‌شود. در همین راستا این مرکز ۲۱ پرسش ثابت طراحی کرده که افراد با ۵ گزینه کیفی(خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) به آن پاسخ می‌دهند.

این شاخص با عددی بین صفر تا ده ارزیابی می‌شود و هرچقدر به صفر نزدیک‌تر باشد، به معنای بهبود امنیت سرمایه‌گذاری و بیشتر شدن امنیت سرمایه‌گذاران است. نزدیک شدن این شاخص به ۱۰ نیز به معنای بدتر شدن وضعیت امنیت سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود.

کاهش امنیت سرمایه‌گذاری در کل کشور نسبت به زمستان ۱۴۰۰
گزارش‌های منتشر شده نشان‌ دهنده این است که از نظر مصاحبه‌ شوندگان، امنیت سرمایه‌ گذاری در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل گذشته‌ ی خود بهبود و نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۰ وخیم‌ تر شده است.

این شاخص که در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۵.۹۲ واحد و در پاییز ۱۴۰۱ حدود ۶.۸۲ واحد به ثبت رسیده بود، در زمستان سال گذشته به ۶.۱ واحد رسیده است. با توجه به اینکه تولید و سرمایه‌گذاری از یک الگوی فصلی پیروی می‌کند، مقایسه شرایط سرمایه‌گذاری نسبت به فصل مشابه خود در سال گذشته اعتبار منطقی بیشتری دارد.

بهترین و بدترین شرایط امنیت سرمایه‌گذاری در کدام استان‌ها رقم خورده است؟

در این میان بهترین شرایط امنیت سرمایه‌ گذاری در استان‌های هرمزگان و سمنان به ترتیب با رقم ۵.۵۴ و ۵.۷۵ واحد به ثبت رسیده است. همچنین این شاخص نشان می‌دهد خوزستان و چهارمحال بختیاری با شاخص‌های ۶.۴۶ و ۶.۵۷ واحد بدترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه‌ گذاری بوده‌اند.

نماگرهایی که در این شاخص بررسی می‌شوند شامل: عملکرد دولت،‌ تعریف و تضمین حقوق مالکیت، وفای به عهد و صداقت، ثبات اقتصاد کلان، شفافیت و سلامت اداری،‌ ثبات و پیشبینی‌ پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض هستند.

ارزیابی نماگرهای تشکیل‌دهنده شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌ها

بررسی نماگر “عملکرد دولت” نشان می‌دهد استان‌های بوشهر و مازندران بهترین و کرمانشاه و سیستان و بلوچستان بدترین نمرات را در این نماگر کسب کرده‌اند. به این معنا که طبق آمارها در آخرین فصل سال گذشته عملکرد دولت در این استان ها در جهت سرمایه گذاری، نامناسب تر از سایر مناطق به ثبت رسیده است.

بهترین نتایج از سنجش نماگر “تعریف حقوق مالکیت” نیز متعلق به استان‌های بوشهر و مازندران و بدترین نتایج متعلق به استان‌های “کهگیلویه و بویر احمد” و “سیستان و بلوچستان” بوده است.

نماگر “وفای به عهد و صداقت” در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بهترین شرایط و در تهران و اصفهان بدترین شرایط را داشته است.

در بررسی نماگر “ثبات اقتصاد کلان” بهترین ارزیابی از این نماگر را استان‌های یزد و مازندران داشته‌اند و در مقابل کرمانشاه و چهارمحال بختیاری کمترین احساس امنیت در مقایسه با سایر استان‌ها را در این حوزه داشته‌اند.

مصاحبه شوندگان هرمزگان و خراسان شمالی بیشترین “شفافیت و سلامت اداری” را تجربه کرده و علی‌رغم آن‌، استان سیستان و بلوچستان و تهران وخیم‌ترین وضعیت را در این نماگر ارزیابی کرده‌اند.

“ثبات و پیشبینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی” در هرمزگان و خراسان شمالی مطلوب‌ترین نتایج و در چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان سخت‌ترین شرایط را داشته است.

در نهایت ارزیابی‌ها حاکی از آن است که بهترین نمرات “مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض” در استان‌های سمنان و هرمزگان رقم خورده و در مقابل، در چهارمحال و بختیاری و خوزستان بدترین نمره‌ها به ثبت رسیده است.

https://hoorkhabar.ir/714076کپی شد!
7493
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.