توسعه ی تک بعدی خروجی خودباوری نیست

در کشور ما تفکری در حال نضج گرفتن است که خودفریبی را به جای خودباوری ترویج می کند و بدجوری از "شعار ما می توانیم" بهره برداری منفی می کند در حالیکه گل به خودی ها روز به روز بیشتر می شوند.

هورخبر –  راننده اسنپ در حالیکه با موبایلش ور می رفت ناگهان با چاله ای در خیابان روبرو شد خیلی سریع ایشان را متوجه نمودم تا توی چاله نیفتد و به وی گفتم؛ شما کاری به راهنمای موقعیت یاب اینترنتی موبایلت نداشته باش و خودم زحمت آدرس را می کشم و شما فقط حواست را به جاده متمرکز کن. البته راننده ی استپ با یک اطمینان خاطری حرفی را بیان نمود که حکایت از دانایی نمی کرد و این مساله موجب گشت تا با ایشان از ابتدای راه تا رسیدن به مقصد وارد بحثی بشوم. “تحت عنوان تفاوت خودباوری و خودفریبی در چیست!؟” به هر طریق برای ورود به بحث، نخست از راننده ی اسنپ میزان تحصیلاتش را پرسیدم که خوشبختانه وی در رشته برق مدرک کارشناسی داشته که از فرط بیکاری رو به مسافرکشی آورده بود.

القصه، “شعار ما می توانیم” چنانچه از جانب افراد خام و ناپخته بیان شود بدون تردید جماعتی را به دام خودفریبی گرفتار می سازد. مثل رایش سوم که مغرور به توسعه ی تک بعدی در خصوص ساخت ماشین جنگی آلمان، جهان را به ورطه ی نابودی کشاند و همچنین رهبران اتحاد جماهیر شوروی که از جهت سرمستی زرادخانه های اتمی، قطب ابرقدرتی خود را به فروپاشی کشاندند و همه ی این مشکلات نتیجه ی تفکری است که تصور می کند با توسعه ی تک بعدی می تواند در این دنیای متحول شده دوام بیاورد.

الغرض، به نظر می رسد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان کشورش را به سمت و سوئی می برد که محمدرضاشاه پهلوی و یا رهبران شوروی در ابعاد وسیع تری آن راه را نیل بر کسب اعتبار و پرستیژ بین المللی تجربه کرده بودند و نتایج برعکسی گرفتند. به ویژه محمدرضا شاه پهلوی مثل غربی ها، ولنگاری های فردی را در سبک زندگی اجتماعی جائز شمرد و همین طور رهبران شوروی که مثل غربی ها در ورزش ممتاز شد ولی هردو چون سوراخ دعا را گم کرده بودند نتیجه ای از اقدامات خود نگرفتند و امروز هم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دارد پای جای پای آنها می گذارد و فکر می کند مدیریت این اقدامات ناپخته امری ساده است.

در ادامه بحث خود با راننده اسنپ، به ایشان گفتم؛ استفاده از موقعیت یاب های اینترنتی نباید تبدیل به عادت شوند زیرا، اغلب رانندگان تاکسی در گذشته حافظه قویی داشتند و چشم بسته مسافران خود را بدون دردسر به مقصدشان می رساندند و علاوه برآن، آگاه به چاله چوله و سرعت گیرهای خیابانها بودند و نیز می دانستند چگونه و چه وقت رانندگی کنند تا استهلاک کمتری به وسیله شان تحمیل شود و همچنین از خیلی فن و فوت هایی سر در می آوردند که امروز شما رانندگان اسنپ، از آنها بی خبر هستید. به خاطر این که شما باید از موقعیت یاب های اینترنتی در صورت ضرور استفاده کنید نه همه وقت، بخصوص آن وقتی که حافظه ی راننده مختل می شود و یا شناسایی آدرس مویرگی مکان قدری دشوار می گردد و چنانچه اگر راننده اسنپ، از مبدا تا مقصد سرش توی موبایل و لحظه به لحظه بفرمان موقعیت یاب اینترنتی باشد این مساله باعث تنبلی حافظه وی می شود و سبب می گردد که میزان خودباوری و اتکا به نفس وی تنزل یابد.

نهایتاَ، به نظر می رسد در کشور ما تفکری در حال نضج گرفتن است که خودفریبی را به جای خودباوری ترویج می کند و بدجوری از “شعار ما می توانیم” بهره برداری منفی می کند در حالیکه گل به خودی ها روز به روز بیشتر می شوند.

https://hoorkhabar.ir/714075کپی شد!
5032