نیشکر سدّی مقابل ایجاد کانون‌های ریزگرد

کشت نیشکر مانع از تبدیل بیش از ۸۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان به کانون‌های ریزگرد شده است.

هورخبر – فرزاد امین رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهار داشت: کشت نیشکر علاوه بر فواید اقتصادی، از منظر محیط‌زیستی و صیانت از منابع طبیعی نیز اهمیت دارد و از شکل‌گیری کانون‌های جدید گرد‌و‌غبار جلوگیری کرده است.نیشکر سدّی مقابل ایجاد کانون‌های ریزگرد

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات صنعت نیشکر در بحث کنترل ریزگرد‌ها مؤثر بوده است، افزود: ایجاد تنوّع‌زیستی، تلطیف هوا و جلوگیری از فرسایش خاک بخش دیگری از آثار مثبت کشت نیشکر است.

وی در ادامه از ورود این شرکت به حوزه درختکاری در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد و بیان کرد: صنعت نیشکر در کنار کاشت نهال در واحد‌های نیشکری، اقدام به کاشت نهال در مسیر‌ها و جاده‌های مجاور این واحد‌های نیشکری کند.

صنعت نیشکر در کنار شیرین کردن کام مردم با تولید شکر، مثل ریه‌های خوزستان عمل کرده و سالانه اکسیژن ۱۴ میلیون نفر را تأمین و دی‌اکسیدکربن ناشی از بازدمِ ۲۳ میلیون نفر را جذب می‌کند.

مزارع سرسبز نیشکر حکم یک کمربندِ سبز و یک دیواره دفاعی بزرگ در مقابل ریزگرد‌ها دارد و با گستره سبز در زمین‌های بایر و کانون‌های ریزگرد، نقش بسزایی در تلطیف هوای منطقه و مهار گردوغبار ایفا کرده و زیستگاهی امن برای حیات‌وحش به وجود آورده است.

مزارع و کشتزار‌های عظیم و زیبای نیشکر و آبراهه‌ها، برکه‌ها و آبگیر‌هایی که در مجاورت این صنعت به وجود آمده، امروز به زیستگاه طبیعی هزاران موجود زنده تبدیل شده و مناظری زیبا از چرخه طبیعت ایجاد کرده است.

https://hoorkhabar.ir/714045کپی شد!
78
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.