روابطعمومی علمی و باتجربه عامل اصلی ارتباط موثر درون سازمانی حوزه صنعت
هورخبر – ارتباط درون سازمانی یک عامل مهم برای موفقیت در بخش صنعت است. این مقوله ارتباط موثر بین اعضای سازمان، افزایش همکاری، به اشتراک گذاری دانش و اطلاعات، افزایش تعهد، رضایت کارکنان و بهبود عملکرد سازمانی را تسهیل میکند. اما در عمل، ارتباط درون سازمانی ممکن است با موانعی مانند ساختار سازمانی پیچیده، فاصله جغرافیایی، کشمکشهای قدرت، نقص در انتقال اطلاعات و عدم ارتباط موثر مواجه شود.
در حوزه صنعت، مدیر روابط عمومی شرکتها و سازمانها یکی از افراد مهمی هستند که می توانند موجب مطلوبتر شدن ارتباط درون سازمانی شوند و با برنامهریزیهای مدون و به روز مانع از بحران آفرینی در این خصوص میان مسئولین، مدیران و کارکنان یک شرکت و… بشوند. در این قسمت نیز به بررسی استراتژیها و روشهایی که یک مدیر روابط عمومی صنعتی می تواند برای بهبود ارتباط درون سازمانی به کار گیرد می پردازیم.
مدیر روابط عمومی در حوزه صنعت مسئولیت برقراری و حفظ ارتباطات سالم و مؤثر بین اعضای و… را دارد. او باید به طور مداوم با کارکنان و مدیران در ارتباط باشد و به آنها کمک کند تا از اهداف و استراتژی های سازمان آگاه شوند. برقراری ارتباطات موثر و سالم درون سازمانی، بهبود فرآیندهای کاری، افزایش هماهنگی و همکاری، افزایش رضایت شغلی و ارتقاء کارایی سازمان را به همراه دارد.
بیشتر بخوانید:
- مدیریت بحران، نقطه قوت عملکرد مدیر روابط عمومی حوزه صنعت
- نحوه برنامه ریزی و اجرای استراتژی های ارتباطی مدیران روابط عمومی در شرکتهای صنعتی
- انعکاس تاثیرگذارِ عملکرد شرکتهای صنعتی در گرو روابط عمومی کاربلد
- چشم انداز مثبت برای روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها است
- داشتن مرجعیت رسانه در کشور و راه های نرفته
این ارتباطات می توانند از طریق نشست های عمومی، فضای مجازی، نشریات داخلی و سایر روش های ارتباطی صورت بگیرد (معمولا در برخی مواقع مواردی همچون بیماری های مختلف مثل کرونا، نمایشگاه ها، همایش ها، دوره های آموزشی و… مختلف وجود دارد که این مدیر باید آمادگی آن را داشته باشد با استفاده از فناوری ارتباطی و استفاده از ابزارهای مختلف مانند پلتفرمهای گفتگوی آنلاین، سیستمهای مدیریت دانش و نرمافزارهای همکاری گروهی این ارتباط را حفظ نماید) همچنین با ایجاد فرهنگ ارتباطی موجب تشویق به ارتباط مستقیم و باز بین اعضای سازمان، ایجاد فضایی برای به اشتراک گذاری ایدهها، دانش و ترویج فرهنگ همکاری شود.
مدیر روابط عمومی صنعتی باید در جهت ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی فعالیت دوچندان کند. او باید ارتباطات داخلی را تسهیل کرده و برای ایجاد همبستگی و تعامل بین اعضای سازمان تلاش کند. همچنین وی می تواند برگزاری جلسات منظم بین اعضای سازمان و به اشتراک گذاری اطلاعات، آموزش مهارتهای ارتباطی و تقویت روابط بین اعضا، موجب این مهم شود. این مدیر باید در ترویج و تبلیغات سازمان نقش فعالی داشته باشد. او باید استراتژی های تبلیغاتی را طراحی کند و با استفاده از رسانه ها و روش های دیگر، نام و شهرت سازمان را بهبود بخشد. در سویی دیگر الزام دارد با تغییرات و نوآوری های صنعتی محل فعالیت خویش آشنا باشد و بتواند سازمان را در این زمینه ها هدایت کند. این مدیر باید با روندهای جدید صنعت آشنا باشد و ایده های نو در حوزه ارتباطات داخلی را ارائه دهد.
در پایان اینکه برقراری ارتباطات درون سازمانی امری حیاتی برای موفقیت سازمان است. مدیر روابط عمومی در حوزه صنعت نقش کلیدی در برقراری ارتباطات درون سازمانی ایفا میکند. او با برنامهریزی و اجرای برنامههای ارتباطی موثر، ارتقاء فرهنگ سازمانی، مدیریت ارتباط با کارکنان و مدیران، میتواند به بهبود ارتباطات درون سازمانی و بهبود عملکرد سازمان کمک کند.
پی نوشت:
نگارنده این مطلب، موضوع ارتباطات در حوزه «روابط عمومی صنعتی» را در قالب روابط اجتماعی، روابط دولتی، روابط با سرمایه گذار و صاحبان منافع و… را در شکلی دیگر ارائه می کند. البته لازم به ذکر است برخی از این روابط در کشور ما به دلیل نگاه بسته برخی مدیران و کارنابلدی بعضی روابط عمومی های صنعتی صورت نمی پذیرد.