داشتن مرجعیت رسانه در کشور و راه های نرفته

بازگرداندن مرجعیت رسانه به کشور، با توجه به استقلال رسانه‌ها، شفافیت، توجه به مسائل جامعه، اصول حرفه‌ای، همکاری با دیگر نهادهای اجتماعی، توسعه فضای رسانه‌ای و افزایش همکاری بین‌المللی ممکن است.

هورخبر – داشتن مرجعیت رسانه برای کشور ما به عنوان یکی از مهم‌ترین عواملی که بر اعتماد جامعه و نظام سیاسی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد، بسیار حائز اهمیت است. لذا این موضوع طی سالیان گذشته مورد بحث و بررسی اکثر تحلیلگران حوزه مذکور بوده که عنوان داشته اند با برخی راهکارها می شود این مهم را برای اولین مرتبه به درون کشور آورد. در همین خصوص مواردی را به صورت مختصر به رشته تحریر درآورده که از نظرتان می گذرد.

پیش از همه و برای شروع می بایست استقلال و آزادی رسانه‌ها تأمین شود. بدون این دو مهم در رسانه‌ها، انتظار نمی‌رود که آن‌ها به عنوان مرجعیتی معتبر در کشور شناخته شوند. رسانه‌ها به عنوان یکی از نهادهای اصلی جامعه، نقش بسیار مهمی در ارائه اطلاعات، تحلیل و تفسیر مسائل اجتماعی و سیاسی، افزایش شفافیت و حفظ حقوق شهروندی و… دارند. با این حال، برای اینکه رسانه‌ها بتوانند به عنوان یک نهاد مستقل و معتبر شناخته شوند، به استقلال و آزادی نیاز دارند(استقلال رسانه به معنای عدم وابستگی به نهادهای مختلف مانند دولت، سازمان‌های خصوصی یا گروه‌های سیاسی است. این واجب در برابر دخالت دولت در فعالیت‌های رسانه‌ای، مسئولیت اخبارگزاری مستقل و دسترسی به اطلاعات عمومی بدون هیچگونه محدودیتی، بسیار حائز اهمیت است. آزادی رسانه به معنای دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات و اخبار بدون هیچگونه محدودیتی است. این به معنای آن بوده که رسانه‌ها باید به آزادی انتشار اخبار و اطلاعات دسترسی داشته باشند و نباید تحت هیچگونه فشارهای سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی قرار بگیرند).

استقلال و آزادی رسانه می‌تواند به تضمین حقوق شهروندی، حفظ دموکراسی و افزایش شفافیت در جامعه کمک کند. بنابراین، دولت باید با حفظ استقلال و آزادی رسانه‌ها، اطمینان از شفافیت در فعالیت‌های این حوزه و حفظ حریم شخصی و آزادی بیان آن ها، به تضمین حقوق شهروندی در جامعه کمک کند.

در سویی دیگر شفافیت و الحاق به اصول اخلاقی در فعالیت‌های رسانه ای، می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های بازگرداندن مرجعیت به کشور مورد استفاده قرار گیرد. ارائه اطلاعات واقعی و شفاف به جامعه، باعث افزایش اعتماد مردم به رسانه‌ها خواهد شد.

مهم دیگر این است که رسانه‌ها باید برای آوردن مرجعیت خود به جامعه، به مسائل مهم کشور توجه ویژه کنند و آن‌ها را پوشش دهند. این عمل باید به شکلی صورت پذیرد که از یک سو، مردم از وقایع مهم و رویدادهای جاری آگاه شوند و از سوی دیگر، رسانه‌ها به عنوان مرجعیتی معتبر در جامعه شناخته شوند.

از موارد مهم دیگر برای این موضوع آن است که رسانه‌ها باید به اصول حرفه‌ای خود توجه داشته و از تبعیض و تحریف در ارائه اخبار و اطلاعات پرهیز کنند. این عمل باعث می‌شود که مردم به رسانه‌ها به عنوان مرجعیتی معتبر اعتمادکنند.

پا را که فراتر بگذاریم به این موضوع می رسیم که برای بازگرداندن مرجعیت رسانه به کشور، این صنف بایستی با دیگر نهادهای اجتماعی همکاری داشته و با آن‌ها در راستای تأمین اهداف اجتماعی و پوشش دادن به مسائل جامعه همراهی کند. همکاری با دیگر نهادهای اجتماعی، باعث افزایش مرجعیت رسانه به عنوان یکی از نهادهای اصلی جامعه می‌شود که به طور کلی موجب اعتماد مردم به سیستم سیاسی و اجتماعی کشور خواهد شد.

همچنین با توسعه فضای رسانه‌ای و افزایش دسترسی همگانی به اطلاعات، مردم به عنوان مخاطبان اصلی رسانه‌ها، بیشتر از فعالیت‌های رسانه‌ها آگاهی پیدا خواهند کرد.

و اینکه همکاری رسانه‌های کشور با رسانه‌های بین‌المللی و انتشار خبرها و اطلاعات مهم در سطح جهانی، به عنوان یکی از راه‌های بازگرداندن مرجعیت رسانه به کشور مورد استفاده قرار گیرد. این عمل باعث افزایش شهرت رسانه‌های کشور و بهبود جایگاه آن‌ها به عنوان مرجعیتی معتبر در جهان خواهد شد.

در پایان و جمع بندی باید عنوان کرد، بازگرداندن مرجعیت رسانه به کشور، با توجه به استقلال رسانه‌ها، شفافیت، توجه به مسائل جامعه، اصول حرفه‌ای، همکاری با دیگر نهادهای اجتماعی، توسعه فضای رسانه‌ای و افزایش همکاری بین‌المللی ممکن است.

https://hoorkhabar.ir/713421کپی شد!
5573
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.