چرا بودجه دقیق مسئولیت اجتماعی بنگا‌ه‌های اقتصادی مشخص نیست؟

تنها هزینه مسئولیت اجتماعی 48 شرکت و هلدینگ منتشر شده در سال گذشته حدود 9600 میلیارد تومان بوده است. سایر اطلاعات شرکتهایی همچون پتروشیمی ها، بانک ها، نفتی ها و فولادی ها همچنان مبهم است.

هورخبر –  مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها، تعهداتی است که آنها در برابر جامعه دارند. برخلاف روند جهانی در ایران خصوصا استان خوزستان بعنوان پایتخت اقتصادی این بخش شفاف نبوده و از سوی دیگر قوانین آن بسیار متکثر و بدون متولی واحد و فاقد ضمانت اجرایی بسیار ضعیف است.

تنها هزینه مسئولیت اجتماعی ۴۸ شرکت و هلدینگ منتشر شده در سال گذشته حدود ۹۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. سایر اطلاعات شرکتهایی همچون پتروشیمی ها، بانک ها، نفتی ها و فولادی ها همچنان مبهم است.

برای مثال در بین ۳۰ بانک و موسسه اعتباری تنها هفت بانک اقدام به انتشار اطلاعات هزینه‌های مسئولیت اجتماعی کرده‌اند. در بین ۲۳ یا ۲۴ شرکت بیمه‌ای نیز پنج شرکت بیمه‌ای اطلاعات مسئولیت اجتماعی خود را منتشر کرده‌اند. در بین شرکت‌ های دولتی و غیردولتی این وضعیت به مراتب غیرشفاف‌تر است. بررسی‌ از تعداد ۳۰۰ شرکت و هلدینگ که با احتساب شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها به چندین هزار شرکت می‌رسد، نشان می‌دهد که در ۴۸ شرکت و هلدینگ و بانک‌ها مجموع هزینه‌ کرد اعلام‌ شده در صورت مالی برای حوزه‌های مختلف مسئولیت اجتماعی طی سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان بوده است.

ارقام ذکر شده شاید چندان رقم درشتی در اقتصاد ایران نباشد اما، اگر این هزینه‌کردها شفاف نباشد و وارد چرخه‌های غیرقانونی شوند گاهی به ازای ورود یک میلیارد تومان هزینه مسئولیت اجتماعی به حوزه‌های سیاسی و… ، فسادهای چند هزار میلیارد تومانی رقم می‌خورد. یا تبدیل بخشی از این پول‌ها به رانت می‌تواند موجب چشم‌پوشی برخی ناظران از هزینه‌های غیرقابل جبران زیست‌ محیطی فعالیت یک شرکت شود. نمونه قابل تامل این حوزه هزینه‌های چند بانک زیان‌ده در حوزه مسئولیت اجتماعی است که وارد حوزه‌های مختلف شده است.

https://hoorkhabar.ir/713876کپی شد!
6093
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.