شمارش معکوس مهاجرت استارتاپ‌های ایرانی به امارات

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی با بیان اینکه شمارش معکوس سرازیرشدن نیروی کار جوان و نخبه در کشور به سمت کشور‌هایی همچون امارات آغاز شده است، گفت: امارات به دنبال نیروی متخصص و استارت آپی است و ما به دنبال صادرات آن!

هورخبر – امارات در حالی به زودی کارخانه‌های استارتاپی خود را تاسیس می‌کند که با ایجاد مشوق‌ها و حمایت جذاب قصد دارد ۳۰۰ استارتاپ و ۱۰۰ هزار متخصص بین‌المللی در زمینه فناوری‌های پیشرفته را تا سال ۲۰۲۴ در دبی جذب کند. ویزای طلایی، ویزای استارتاپی، حقوق‌های جذاب و… مشوق‌هایی هستند که در یک قدمی ایران برای هر متخصص حوزه فناوری و استارتاپی می‌تواند جذاب باشد.

اما آیا متخصصان و جوانان نخبه ایران در کشور خودمان چنین حمایت‌هایی دارند؟ آیا در سال‌های آینده همین ایرانیان مهاجر بستر پیشرفت امارات و سایر کشور‌ها در منطقه را به وجود می‌آورند؟ و سوالات دیگر که در گفتگو با رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی مطرح کرده ایم.

اماراتی‌ها به دنبال مهاجرگزینی، ایران به دنبال مهاجرفرستی!

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی اظهار داشت: امارات نگاه بسیار هوشمندانه‌ای نسبت به فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی روز و ترند شده دارد؛ بنابراین طرح‌های مختلفی ازجمله ویزای استارتاپی و… را دیده و بسیار هوشمندانه هم عمل می‌کند.

وی در ادامه گفت: حمایت‌های امارات از استارتاپ‌ها و نیروی نخبه قابل قیاس با ایران نیست. این در حالی است که امارات کمبود نیروی نخبه دارد، در حالی که ایران ظرفیت‌های انسانی و نخبگانی دارد که می‌توانند به کشور کمک کنند.

ایرانیانی که در دنیا سرآمد هستند اگر در ایران بودند…

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی گفت: جمعیت کشور جمعیت جوانی است و قابل قیاس با امارات نیست. همین الان نخبگان ایرانی در دنیا سرآمد هستند که اگر در ایران بودند اوضاع کشور اینگونه نبود. امروز باید بیش از همیشه احساس خطر کنیم، زیرا ظرفیت‌هایی که در امارات برای نخبگان و استارتاپ‌ها ایجاد شده، در مقابلِ نبود سرمایه، تحریم ها، تنش‌های مختلف صاحبان کسب و کار در ایران با بخش‌های مختلف دولت و… موجب تشدید مهاجرت ایرانیان به این کشور عربی خواهد شد.

موج مهاجرت ایرانیان به امارات؟

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، فرصت برای استارتاپ‌ها و نخبگان در همین یک قدمی ایران مهیاست تا طرح‌های خود را به امارات ببرند و استارتاپ خود را راه اندازی کنند یا در شرکت‌های آنجا مشغول به کار شوند. «ویزای طلایی» همان کلیدواژه‌ای است که در صحبت‌های معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم مطرح شد. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات به عنوان بازوی اجرایی موضوعات مرتبط با کسب و کار‌های آنلاین می‌توانند کمک کنند تا فضا برای استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های نوپا هموار شود.

انتظارات از وزارت ارتباطات بیشتر شده، زیرا وزارت ارتباطات دیگر تنها وزارت پست و تلگراف نیست!

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی با بیان اینکه در ایران پاشنه آشیلی به نام «اینترنت» داریم، به اقتصاد ۲۴ گفت: کسب و کار‌های اینترنتی و استارتاپ‌ها با این موضوع چالش اساسی دارند. اینترنت در ایران موضوعی است که امنیتی، سیاسی و اجتماعی شده و محدودیت دارد. الان فضا، فضایی است که اگر حواسمان نباشد جوانانمان به راحتی به کشور‌های همسایه مهاجرت می‌کنند. وزارت ارتباطات در این چند ماهه کار‌هایی کرده است اما وزارت ارتباطات مثل سابق، وزارت پست و تلگراف نیست! امروز نگاه خیلی از جوانان به این دو نهاد است: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات.

همه چیز بوی رفتن می‌دهد

آقای دهقانی فیروزآبادی در این چند وقت اظهارنظر‌هایی داشتند مبنی بر اینکه باید ظرف سه سال ۱۰ یونیکورن داشته باشیم، اما آیا یونیکورن یک شبه به وجود می‌آید؟ باید توجه داشت که خیلی از اظهارنظر‌ها به این فضا کمک نمی‌کند و حتی بسیاری از آدم‌ها را دلسرد می‌کند و به مهاجرت سوق می‌دهد.

این فعال حوزه کسب و کار‌های آنلاین در پایان خاطرنشان کرد: درآمد بهتر، ویزا‌های طلایی و فضای بهتر، نبود مشکل تحریم و… همه مشوق‌های نخبگان و متخصصان ایرانی برای مهاجرت به سمت کشور‌هایی مثل امارات است؛ توصیه من مهاجرت نیست؛ اما در پاسخ به این سوال که «متخصصان بمانند یا بروند؟» تنها می‌توانم سکوت کنم.

https://hoorkhabar.ir/713798کپی شد!
5023

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.