بوی ماه مهر با تجربه گرانی و فقر

شهریور که از راه می‌رسد زنگ خرید لوازم التحریر و وسایل مربوط به مدرسه هم به صدا در می‌آید. خریدی که طی سال‌های گذشته به یکی از معضلات خانواده‌ها تبدیل شده است.

هورخبر –  گرانی لوازم التحریر فشار مضاعفی است که مردم باید برای به مدرسه فرستادن فرزندانشان در کنار پرداخت شهریه‌ها تحمل کنند. حالا دیگر کم کم مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ غرفه‌ای را به لوازم التحریر اختصاص می‌دهند‌اما مساله اینجاست که این ملزومات مدرسه برای هر خانواده چقدر تمام می‌شود. البته همه‌چیز به این بستگی دارد که در خانه شما چند بچه محصل حضور داشته باشند.

در چه مدرسه‌ای آنها را ثبت نام کرده باشید و اصلا در کدام محله در حال زندگی باشید. بچه‌هایی که مدارس غیر انتفاعی می‌روند هزینه لوازم التحریرشان بیشتر از بچه‌هایی است که مدرسه دولتی می‌روند. بالاخره آنها مجبورند از لوازمی کمی لوکس‌تر استفاده کنند. اما برای خرید کیف و دفتر و کتاب مدرسه برای یک دانش‌آموز کلاس ششمی که از قضا در مدرسه دولتی هم درس می‌خواند بیش از ۲ میلیون تومان لازم است.

وقتی قرار باشد برای خرید یک دفترچه صد برگ مبلغی بین ۵۶ هزار تا ۶۵ هزار تومان پرداخت شود دیگر معلوم است خرید یک مجموعه کامل چقدر هزینه بر می‌دارد. نگاهی به قیمت کیف‌های مدرسه هم نشان می‌دهد که حداقل پرداختی برای یک کیف بیش از ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود و البته قیمت‌ها تا جایی که جا دارند بالا می‌روند و با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای هر دانش‌آموز از طرف خانواده خرید کیف می‌تواند از ۳۰۰ هزار تومان شروع شود و به ۵ میلیون تومان هم برسد.

البته هنوز رییس اتحادیه نوشت افزار از افزایش قیمت در سال جدید حرفی به میان نیاورده است. اما با توجه به نرخ تورم می‌توان حدس زد که این وسایل هم بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت، همان اتفاقی که سال گذشته هم رخ داد.

هر چه دیرتر اقدام به خرید لوازم التحریر کنیم قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. در واقع وقتی تب مدرسه رفتن بالا می‌رود افزایش قیمت نوشت افزار هم بیشتر می‌شود. اگر قرار باشد یک کیف با دوام بخریم که یک سال تحصیلی را با آن سر کنند باید حداقل مبلغی بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم. دفترچه صد برگ بیش از ۶۰ هزار تومان قیمت دارد و خودکار و مداد و بقیه لوازم هم قیمت‌های متفاوتی دارند.

برخی مدارس اعلام می‌کنند که از خرید دفترچه‌های لوکس و فانتزی برای فرزندانتان خودداری کنید اما مساله اینجاست که خرید دفترچه‌های معمولی هم چندان ارزان نیست.

بازگشایی مدارس با طعم گرانی
هنوز مدت زیادی از تب و تاب ثبت نام مدارس نگذشته و خانواده‌ها از پرداخت شهریه‌های میلیون خلاص نشده‌اند که حالا باید راهی بازار شوند و تدارک وسایل مورد نیاز برای تحصیل فرزندانشان را ببینند. همه‌چیز به تعداد فرزندان دانش‌آموز هر خانواده بستگی دارد. البته توان مالی والدین نیز مساله مهمی است ما در بسیاری از موارد آنها مجبور هستند هر طور شده برای حفظ آبروی فرزندانشان این وسایل را تهیه کنند.

افزایش قیمت کاغذ و گرانی دفتر و کتاب مدرسه
خسرو نقیب‌زاده، کارشناس اقتصادی در این باره اظهار داشت: چند سالی می‌شود که سیر صعودی قیمت کاغذ تاثیر مستقیم در گرانی دفتر و کتاب مدرسه گذاشته است. حالا دیگر شما برای خرید دفترچه‌های مشق فرزندانتان هم با چند نوع کاغذ سر و کار دارید. دفترهایی که جنس کاغذشان مرغوب نیست. دفترهایی که ترکیبی است و دفترهایی با جنس مرغوب که البته قیمت هر کدام با دیگری تفاوت فاحشی دارد. متاسفانه وقتی ما از جمعیت فقیر ۲۸ میلیونی صحبت می‌کنیم می‌توانیم حدس بزنیم که شرایط خانواده‌ها برای تهیه نوشت افزار و وسایل مورد نیاز فرزندانشان چگونه است.

مساله اینجاست که مسوولان از عدم افزایش یا افزایش ۱۰ یا ۲۰ درصدی لوازم التحریر حرف می‌زنند اما وقتی راهی بازار می‌شویم و می‌خواهیم خرید کنیم در برخی مواقع با افزایش ۱۰۰ درصدی هم مواجه می‌شویم. متاسفانه هیچ نظارت درستی هم در این باره وجود ندارد.

او گفت: حالا دیگر چند سالی است که زور تورم به قدرت خرید مردم می‌چربد و ماجرای خرید لوازم مدرسه هم از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از خانواده‌ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و بسیاری از بچه‌ها به دلیل عدم توانایی برای تهیه همین لوازم پیش پا افتاده روزهای اولیه سال تحصیلی را به جای اینکه با شادی روانه مدرسه شوند سر درگریبان و ناراحت هستند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متاسفانه در بحث لوازم مدرسه هم به جایی رسیده‌ایم که برخی از فروشگاه‌ها فروش قسطی می‌گذارند و در برخی از سایت‌های خرید هم این جمله دیده می‌شود که «الان بخر و بعد حساب کن» در حالی که سابقه نداشته خرید لوازم مدرسه اینقدر افزایش قیمت داشته باشد که خانواده‌ها مجبور باشند برای خرید قسطی آن اقدام کنند.

https://hoorkhabar.ir/713729کپی شد!
394