چرا پتروشیمی مسجدسلیمان تعطیل شد!

خیلی ساده است این خبرِ کوتاه، اما بدین معنی است که با این اتفاق، دست ایران از روزانه یک میلیون دلار ارز ناشی از صادرات این پتروشیمی آنهم در جنگ اقتصادی کشور قطع شده است!

هورخبر – گاز پتروشیمی مسجدسلیمان با داشتن ۳ هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم از اواخر هفته گذشته تا کنون قطع شده؛ خیلی ساده است این خبرِ کوتاه، اما بدین معنی است که با این اتفاق، دست ایران از روزانه یک میلیون دلار ارز ناشی از صادرات این پتروشیمی آنهم در جنگ اقتصادی کشور قطع شده است!

البته نگاهی نگران کننده‌تر از درآمد ارزی کشور باید به این موضوع داشت؛ نگاهی به مسجدسلیمان و موج بیکاری دراین شهر که با آمدن پتروشیمی طی ۲ سال گذشته و بهره‌گیری از نیرو‌های بومی کمی کاهش یافته گویای این نکته است که اگر چرخ این پتروشیمی نچرخد و فروشی نباشد، قطعا ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از این تصمیم ابعادی غیرقابل پیش بینی و البته نگران کننده خواهد داشت!

گویا تیرماه امسال توافقی شفاهی بین مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز و مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان انجام می‌شود که بنابرآن قراربوده مطالبات معوق شرکت گاز به صورت اقساط پرداخت گردد، اما چند روز پیش به یکباره شرکت ملی گاز تصمیم به وصول یکباره مطالبات خود میگیرد! و در نتیجه گاز پتروشیمی را قطع می‌کند!

شایعه شده علت این امر دستور مستقیم معاون اول رئیس جمهور برای تامین کمبود منابع مالی جهت پرداخت یارانه بوده؛ نکته جالب آنکه پتروشیمی مسجدسلیمان هم اکنون از شرکت حمایت خدمات کشاورزی زیرمجموعه وزارت کشاورزی حدود ۳ همت طلب دارد که در صورت پرداخت آن می‌تواند معوقات خود به شرکت ملی گاز را بدهد!

به زبانی دیگر دولت از یک سو دنبال دریافت مطالبات خود از پتروشیمی‌هاست، اما از سویی دیگر حاضر نیست معوقات آنان را با بدهی دولت به این مجتمع‌ها صاف کند! این شرایط تا جایی پیش رفته که اینبار پای ۳ هزار نیروی انسانی در منطقه‌ای محروم به میان کشیده شده که اگر به طور میانگین هر فرد را یک خانواده ۴ نفره فرض کنیم باید بگوییم یک تصمیم بی خردانه دولت زندگی ۱۲ هزار نفر را تحت الشعاع قرار داده است! ولی یک سوال: وقتی پتروشیمی تولید نکند و طلب آن را نیز پرداخت نکنید؛ چگونه باید به درآمدی برسد که پول دولت را بدهد؟ آیا واقعا دست‌هایی در دولت در تلاشند تا در زمین دشمن بازی و ایران را نابود کنند؟!

امید است دومینوی قطع گاز مجتمع‌های پتروشیمی کشور از سوی شرکت ملی گاز که از پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه عسلویه شروع شد و اکنون به پتروشیمی مسجدسلیمان رسیده، متوقف گردد و تدبیری اندیشیده شود که هم شرکت گاز به مطالبات خود برسد و هم صنعت پتروشیمی بعنوان پیشران اقتصاد و اشتغال کشور بیش از این آسیب نبیند.

https://hoorkhabar.ir/713605کپی شد!
4521
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.