هشدار برای کارمندان، سرطان‌ در کمین شما است!

مطالعه اخیر یک دانشگاه استرالیایی نشان می‌دهد فعالیت‌های کوتاه مدت روزانه حتی مثل بازی کردن با کودکان نیز در پیشگیری از سرطان مفید است.

هورخبر –  بی تحرکی که امروز شایع ترین عارضه در کشورهای مختلف از جمله کشور ما محسوب می‌شود، عامل بسیاری از سرطان‌هاست. بی تحرکی که شاید بیشتر در میان قشر کارمند و یا آنها که اصطلاحا پشت میز نشین هستند و در طول شبانه روز کمتر تحرک بدنی و یا پیاده روی دارند. همیشه روی این مسئله جای سوال وجود داشته که برای سلامتی چقدر از زمان شبانه روز را باید به ورزش اختصاص داد. در اکثر مطالعات انجام شده درباره ورزش و تاثیر آن بر پیشگیری از بیماری‌ها به خصوص سرطان‌ها این اجماع نظر وجود دارد، ولی هنوز میزان و کمیت ورزش چندان مورد توافق نیست.

این سوال هنوز هم از سوی بسیاری افراد مطرح می‌شود که آیا در برنامه روزانه خود به اندازه کافی ورزش می‌کنیم. مطالعه اخیر یک دانشگاه استرالیایی نشان می‌دهد فعالیت‌های کوتاه مدت روزانه مثل بازی کردن با کودکان نیز در پیشگیری از سرطان مفید است.

طبق مطالعه محققان مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی دوره‌های کوتاه فعالیت شدید بدنی نیز می‌تواند خطر کلی سرطان را تا ۱۸ درصد کاهش دهد و به طور کلی میزان فعالیت سنگین و زمان آن زیاد مهم نیست.

امانوئل استاماتاکیس استاد این دانشگاه و سرپرست این تحقیقات می‌گوید: افراد میانسال در هر حالتی اگر فعالیت بدنی داشته باشند، می‌توانند از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند.

به گفته محققان این دانشگاه ورزش نکردن خطر ابتلا به شرطان های کبد، ریه، کلیه، کاردیای معده(نوعی سرطان معده)، آندومتر، لوسمی میلوئیدی، میلوما، کولورکتال، سر و گردن، مثانه، سینه و آدنوکارسینوم مری(سرطان مری) را افزایش می دهد.

در این مطالعه که در مجله Jama Oncology منتشر شد، استاماتاکیس و تیم تحقیقاتی‌اش ورزش‌های شدید و کوتاه را با عنوان ویلپا(Vilpa) نامگذاری کردند که با بررسی میدانی از ۲۲ هزار نفر معلوم شده که اکثر کسانی که مبتلا به سرطان‌های مختلف می‌شوند کمتر از این تجربه‌های ورزشی داشته‌اند.

استاماتاکیس گفت: ویلپا شبیه تمرینات شدید ورزشی کوتاه مدت با شدت بالا(HIIT) در زندگی روزمره است.

https://hoorkhabar.ir/713434کپی شد!
4921
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.