۵۰ سال دیگر نفت و گاز ایران مشتری نخواهد داشت

یک کارشناس انرژی گفت: به طور قطع کمتر از ۵۰ سال دیگر نفت و گاز ما مشتری نخواهد داشت و باید از حالا به دنبال تغییر استراتژی های حوزه انرژی خود باشیم.

هورخبر –  مهرداد عباد کارشناس انرژی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ۵ سال گذشته شاهد تغییر استراتژی های انرژی کشورها هستیم، ادامه داد: بسیاری از کشورها به سمت استفاده از انرژی های نو حرکت کرده اند و سرمایه گذاری در این حوزه به شدت افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در کشور ما وقتی صحبت از انرژی های نو می شود، این تصور ایجاد می شود که باید به دنبال توسعه انرژی های بادی و خورشیدی باشیم. این در حالی است که امروزه در دنیا انرژی های هیدروژنی و هم جوشی هسته را به عنوان یکی از موثرترین و پاک ترین انرژی های نو می شناسند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: هم جوشی هسته ای پاک ترین انرژی نو در دنیا محسوب می شود. تصور این بود که در ۲۰ الی ۳۰ سال آینده به این انرژی دست پیدا کنیم. اما در ۳ سال گذشته دو دانشگاه توانسته اند به تولید انرژی هم جوشی هسته ای در آزمایشگاه های خوددست پیدا کردند. حتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال سرمایه گذاری و تمرکز روی این انرژی هستند چرا که این انرژی بسیار پاک و بی ضرر است.

وی افزود: انرژی دیگه ای که دنیا روی آن تمرکز کرده استفاده از انرژی های هیدروژنی است. ما امروز در دنیا با تاکسی های هیدروژنی، قطارها و حتی هواپیمای هیدروژنی مواجه هستیم. سرمایه گذاری در این حوزه تنها به کشورهای غربی محدود نمی شود. به عنوان مثال عربستان در شهر نئوم که می سازد قرار است که کل انرژی خود را از انرژی مصرفی خود را از انرژی های هیدروژنی تامین کند. جدای از این خودروسازان بزرگ دنیا همچون بنز، ب ام، تویوتا و هیوندا که به دنبال تولید خودروهای هیدروژنی هستند، انجمنی را به همراه تولیدکنندگان بزرگ انرژی همچون شیل و موبیل راه اندازی کرده اند تا در آینده نزدیک از این انرژی در تولیدات خود استفاده بیشتری داشته باشند. بعد از عربستان امارات در این حوزه پیشرفت قابل ملاحظه ای را داشته طوری که ما در این کشور شاهد فعالیت تاکسی های هیدروژنی هستیم.

ظرفیت میادین گازی به نصف رسید

این کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: با وجود چنین توسعه ای در صنعت انرژی نو، و پاک تمرکز ما در ایران همچنان روی نفت و گاز بوده و حتی هدف گذاری های صورت گرفته در زمینه انرژی های بادی و خورشیدی هم محقق نمی شود و شاهد عقب ماندگی هستیم. این عقب ماندگی در شرایطی است که پیش بینی می شود که در کمتر از ۵۰ سال آینده نفت و گاز ما تمام شود.

او همچنین با اشاره به نصف شدن ظرفیت میادین گازی کشور، گفت: به همین دلیل استحصال گاز از این میدان به شدت سخت شده و به تکنولوژی جدید نیاز دارد این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته ایران به واسطه تحریم ها قادر به واردات و تامین تکنولوژی جدید نشده است. در چنین شرایطی بهترین راه کار برای حل بحران انرژی توجه بیشتر به توسعه انرژی های نو است.

تنوع بخشی به سبد انرژی مصرفی

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تغییر رویکرد کشور ها در تغییر سبد انرژی مصرفی خود، ادامه داد: آلمان ترکیب تامین انرژی خود را تغییر داده و توانسته با این استراتژی بخش زیادی از انرژی خود را خود تامین کند. جالب است که بدانید این کشور به دنبال بروز نگرانی ها نسبت به تامین انرژی بعد از جنگ روسیه و اوکراین ترکیب تامین انرژی خود را تغییر داد و به سمت استفاده بیشتر از انرژی هایی همچون از انرژی های بازیافتی و بایو سوخت ها حرکت کرد. حالا علاوه بر تامین بخشی از برق مورد نیاز خود از محل، موفق به صادرات انرژی تولید شده از این بخش ها هم شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایران توانایی تولیدی انرژی های هیدروژنی را دارد، گفت: تولید این انرژی به هیچ وجه کار سختی نیست و به تکنولوژی خیلی خاص و پیچیده ای هم نیاز ندارد. هم اکنون تولید هیدروژن از دو روش قابل انجام است. روش اول الکترولیز کردن آب است. این همان روشی پاکی است که دنیا روی آن سرمایه گذاری کرده است. اما روش دوم همان روشی است که هم اکنون در پالایشگاه شازند در حال انجام است. در این روش برای تولید هیدروژن گاز سوزانده می شود و به همین دلیل آلایندگی هایی را هم دارد.

عباد با اشاره به مساله گذار از انرژی های فسیلی، ادامه داد: به طور قطع در آینده نزدیک نفت و گاز ما مشتری نخواهد داشت و باید از همین حالا به دنبال تغییر استراتژی های قبلی خود و تدوینی استراتژی جدید در حوزه انرژی باشیم. چرا که حتی اگر امروز تغییرات را شروع کنیم، ۵ سال دیگر به نتیجه خواهیم رسید.

او با بیان اینکه برای تامین برق و جبران ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاواتی امروز باید باید از منابع تولید به خصوص انرژی های بادی و خورشیدی استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: ما برای حل مشکلات خود به یک برنامه بلند مدت نیاز داریم. اما متاسفانه به دلیل تحریم های داخلی و خارجی دچار روزمرگی شده و از برنامه ریزی بلند مدت غافل شده ایم و خاموشی ها و قطعی های برقی که امروز در کشور مشاهده می کنیم، نتیجه همین غفلت چندین ساله است.

این کارشناس انرژی که شرایط کشور در حوزه تامین برق را بحرانی می داند، معتقد است که برای حل این بحران باید مشخص شود که تامین برق و افزایش ظرفیت نیروگاه ها قرار است از چه طریق و البته توسط چه کسانی انجام شود.

عباد که ارتباط دادن همه مشکلات به تحریم را نادرست می داند، افزود: درست است که تحریم ها دردسرهای متعددی را برای ما ایجاد کرده و بار مالی سنگینی را به بخش های مختلف اقتصادی تحمیل کرده است. اما نباید فراموش کرد که ما در سال‌های گذشته، در کنار تحریم‌های خارجی با محدودیت‌های داخلی و بعضا تصمیماتی که شرایط را برای فعالان اقتصادی دشوار می‌کند نیز مواجه بودیم. متاسفانه برخی تصمیمات داخلی که به جای بهبود شرایط فعالان اقتصادی، کار آن‌ها را دشوار کرده نیز در رسیدن به این شرایط سهیم بوده است. کشور در آستانه نهایی شدن قانون برنامه هفتم توسعه قرار دارد. ما باید این سوال را بپرسیم که قوانین توسعه قبلی به چه شکل و تا چه حدی اجرایی شده‌اند و دلایل عدم موفقیت آنها در برخی بخش‌ها چه بوده است.

https://hoorkhabar.ir/713270کپی شد!
7666
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.