پتروشیمی‌های ما برای تولید بنزین طراحی نشده‌اند

هورنیوز – عباس کاظمی درباره احتمال واردات بنزین در کشور اظهار داشت: ما توان تولید به طور متوسط ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز را داریم، ۴۰ میلیون متر مکعب هم ظرفیت سی‌ان‌جی است و با توجه وارد مدار شدن ستاره خلیج‌فارس به لحاظ تولید مشکل خاصی نداریم.

 

وی افزود: در حال حاضر پالایشگاه‌ها غیر از تعدادی که ممکن است در مرحله اورهال و تعمیرات باشند بقیه به طور کامل در مدار سرویس قرار دارند و مشکل خاصی وجود ندارد.

 

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: مسئله این است که اکنون مصرف بالا رفته است، طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کووید ۱۹ مسافرت‌ها کم و تقاضا کاهش یافته بود و به همین دلیل مازاد عرضه و صادرات داشتیم اکنون مصرف بالا رفته، ضمن اینکه در فصل تابستان هم همه ساله میزان تقاضا ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر می‌شود.

 

وی درباره احتمال تولید بنزین از پتروشیمی‌ ها گفت: پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌اند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمی‌ها بالا و در حد ۷۰ تا ۸۰ درصد است که برای محیط زیست مضر است و ضمن اینکه این ترکیبات حلقوی را می‌توانند با قیمت بالاتر در بازار بین‌الملل بفروشند، فراورده‌هایی که به عنوان بنزین پتروشیمی مطرح است خوراک واحدهای رنگ‌سازی است و قیمت آن هم در بازارهای جهانی بالاتر از بنزین است.

 

کاظمی تاکید کرد: در دهه ۸۰ به دلیل کمبود؛ در پتروشیمی‌ها بنزین تولید می‌شد، اما درواقع این محصولات مصارف صنعتی دارند.

 

وی میزان آروماتیک بنزنین یورو ۴ پالایشگاهی را کمتر ۳۵ درصد و بنزین یورو ۵ را کمتر از ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: تفاوت بنزین پتروشیمی و پالایشگاهی در میزان اروماتیک و اکتان است که میزان بالای آروماتیک برای محیط زیست مضر است.

 

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره احتمال امتناع پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین و فروش محصولات به صورت جداگانه گفت: پالایشگاه واحد آروماتیک‌گیری ندارد و تمام محصول را تبدیل به بنزین می‌کند و محصول خروجی بنزین است، بنابراین تولید بنزین پالایشگاه‌ها ثابت است و کاری روی آن انجام نمی‌دهند.

https://hoorkhabar.ir/707226کپی شد!
74