افزایش سوءتغذیه در ایران

هورنیوز – افزایش کمرشکن هزینه‌های زندگی، طبقه متوسط را به زیرخط فقر کشانده و خانواده‌های فقیر را به حاشیه پرتاب کرده است. با گسترش فقر در جامعه و سختی تامین معاش طبیعتا باید منتظر تشدید سوءتغذیه در کشور باشیم.

 

عزیزاله کمال زاده متخصص تغذیه و فیزیولوژی اظهار داشت: موضوع غذا و تامین آن یکی از ابعاد اساسی زندگی، سلامت و همچنین رفاه جامعه است. امنیت غذایی از معیار‌های توسعه انسانی است و دستیابی به آن باید از اهداف اصلی هر کشوری به شمار رود. موجود بودن و عرضه غذای سالم و با کیفیت، سهولت دسترسی و قدرت خرید از ارکان امنیت غذایی هر جامعه ایی می‌باشد. در ایران متاسفانه مسئله امنیت غذایی، از همه ابعاد از قبیل مقدار و سرانه مصرف و توان اقتصادی برای خرید، کیفیت، دسترسی همه مردم به غذای کافی و سالم و همچنین توزیع مواد غذایی در دهک‌های مختلف دچار مشکل است و الگوی مصرف و تغذیه از کمیت و کیفیت ضروری و مطلوبی برخوردار نیست.

 

ایرانیان در مقایسه با دهه ۸۰ غذای کم‌تری می‌خورند و هزینه بیش‌تری می‌دهند.

وی تصریح کرد: ایرانیان در مقایسه با دهه ۸۰ غذای کمتری می‌خورند و هزینه بیشتری بابت خوراکی‌های مختلف اعم از گوشت و تخم مرغ، لبنیات، برنج و قند و شکر می‌پردازند. البته در نیمی از استان‌های کشور وضعیت بدتر و شرایط سخت‌تر است؛ چراکه درآمد‌ها بسیار پایین و شرایط تامین غذا سخت است و وضعیت نابسامانی داریم و بسیاری از کودکان و خانوار‌ها دچار سوءتغذیه هستند. بر این اساس، وقتی که غذای کافی به افراد نمی‌رسد، بخصوص فرزندان آن خانواده و افراد در سن رشد، به خاطر ضعف جسمانی و روحی، بهره‌وری بالایی در زندگی ندارند؛ عملاً سوءتغذیه و فقر، دو بال یک جریان هستند که هر دو موجب تضعیف خانواده و سوق دادن آن به شرایط وخیم و ناگوار است.

 

او ادامه داد: امروزه بسیاری از مردم از تامین نیاز‌های اولیه زندگی محروم هستند و در مورد مسکن و غذا، شرایط بسیار بد است؛ به نحوی که بیش از ۸۰ درصد بودجه یک خانوار برای این دو مورد هزینه میشود؛ در طی چند سال اخیر، مصرف آبزیان کاهش ۵۰ درصدی داشته یا در مورد مصرف گوشت قرمز، کاهش ۴۶ درصدی را تجربه کرده‌ایم همچنین در مصرف برنج و شیر و لبنیات و میوه و سبزی نیز کاهش ۳۰ درصدی رخ داده که از همه بدتر، کاهش ۳۰ درصدی مصرف شیر و لبنیات است؛ در حالی‌که سرانه مصرف قبلی نسبت به استاندارد‌های دنیا ۵۰ درصد پایین بود، از بعد امنیت غذایی و بهداشتی، کاهش مصرف شیر و لبنیات لطمات زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد و هزینه درمانی دولت‌ها را افزایش می‌دهد و کاهش مصرف شیر و لبنیات در کاهش رشد قدی و جسمی و فکری و سلامتی کودکان تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد و برای رشد استخوان‌های طولی و پیش‌گیری از پوکی استخوان مهم است. در حالی‌که با کار علمی و کارشناسی می‌توانستیم شرایط بهتری ایجاد کنیم.

 

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مسوولان کشور وظیفه دارند برای حفاظت و حراست از کشور، به امنیت غذایی توجه ویژه داشته باشند. در جامعه‌ای که فقر به وجود می‌آید و غذا، مساله اصلی مردم است، همه ناهنجاری‌ها اعم از سرقت، دزدی و انحراف اخلاقی قابل تصور است و افرادی که در ابتدا با شرایط بد و ناسالم پرورش می‌یابند، در بزرگسالی و مسوولیت‌های خصوصی و دولتی خود نیز مشکل‌زا می‌شوند. همه موضوعات به هم مرتبط هستند و اگر شغل خوب نباشد، غذای خوب نیست و اگر غذای خوب نباشد، توانایی انجام بهینه کار از بین می‌رود؛ پس خلق ثروت نیز صورت نمی‌گیرد و وضعیت معیشت مردم روز‌به‌روز بدتر می‌شود. از طرفی موضوع نیروی انسانی مبتکر، خلاق و صاحب ایده است که اگر تغذیه قشر جوان مناسب نباشد، بر روی ذهن، هوش و توان فکری افراد تاثیر خود را بر جای می‌گذارد و اکنون هم گزارش‌های بین‌المللی حکایت از کاهش سطح IQ مردم ایران دارد.

 

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه‌ی وزارت بهداشت، درباره‌ی خطر سوءتغذیه میان کودکان و زنان باردار هشدار دادە و گفتە است:۳۰ درصد خانوارهای ایرانی با کمبود مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، ویتامین‌‌ها و پروتئین‌ها مواجە هستند و با اوضاع اقتصادی کنونن وضعیت وخیمتر خواهد شد.

 

«با توجە بە اینکه از کودک دو ساله تا سالمند ۹۰ ساله به محصولات لبنی نیاز دارند، در جراحی‌های اقتصادی باید کالاهایی که با سلامت مردم در ارتباط است، به‌صورت مجزا دیده شود، که متاسفانه این اتفاق رخ نداد».

 

مقام‌های دولت رئیسی حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی را «جراحی اقتصادی» نامیده‌اند و ادعا می‌کنند که با این اقدام، یارانه کالاهای اساسی به حساب مردم ریخته می‌شود. به‌رغم این ادعا، پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کالاهای اساسی به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت و بسیاری از ایرانیان که سفره آنان پیش‌تر نیز کوچک‌تر شده بود، این بار با برخی مواد خوراکی اصلی، مثل گوشت قرمز، مرغ، و لبنیات خداحافظی کرده‌اند.

 

وضعیت چند استان کم برخوردار کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر است و درحال حاضر این نگرانی وجود دارد که باتوجه به مواردی که به آن اشاره شد، یعنی خشکسالی و وضعیت اقتصادی، شرایط در استان‌های کم برخوردار بدتر و ناامنی غذایی بیشتر شود.

 

همچنین حجت الاسلام و المسلمین محسن سالاری امام جمعه سیریک در این مورد اظهار داشت: جراحی اقتصاد خونریزی دارد و می طلبد که مسئولین هوای مردم بی بضاعت و کم درآمد را در این جراحی داشته باشند.

https://hoorkhabar.ir/705640کپی شد!
98
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.