نگرانی از تامین آب در تابستان

هورنیوز – احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه از ۵۰ سال گذشته تاکنون میزان بارندگی در کشور روند نزولی داشته است، به پانا گفت: همه نقاط کشور نسبت به گذشته دچار کمبود بارش شده‌اند که نشانه‌ای از تغییرات اقلیمی در کشور است.

 

وی درباره خشکسالی در کشور گفت: چهارنوع خشکسالی هواشناسی، کشاورزی، اقتصادی، اجتماعی و هیدرولوژیک وجود دارد که کشور درگیر همه این چهار نوع است.

 

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره خشکسالی هواشناسی گفت: در فصول مختلف سال میزان خشکسالی متفاوت است و در صورت کمتر شدن میزان بارش، خشکسالی رخ می‌دهد و چنانچه این روند یک تا سه ماه ادامه یابد دچار خشکسالی کشاورزی شده‌ایم و اثر آن در بخش کشاورزی ظاهر می‌شود. در فصل بهار که نزدیک به بار رسیدن محصول کشاورزی و تشکیل دانه است، اگر میزان بارش کمتر از حد نرمال باشد تاثیر منفی بسیار زیادی دارد.

 

وظیفه گفت: اکنون استان‌های کرمانشاه، ایلام، شرق لرستان ، خراسان رضوی و خراسان شمالی و گلستان درگیر خشکسالی کشاورزی هستند.

 

وی با بیان اینکه خشکسالی و محدود شدن بارش‌ها در چرخه آبی و حوزه آبی تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: این نوع خشکسالی هیدرولوژیک است و برخی استان‌های کشور از جمله گلستان، کرمانشاه، شرق مازندران، همدان و لرستان درگیر خشکسالی شدید هستند.

 

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره خشکسالی اقتصادی و اجتماعی نیز گفت: دسترسی به آب و بارش باران و برف از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت کاهش بارندگی‌ها وضعیت اقتصاد و معیشت خانواده‌ها درگیر می‌شود. با تداوم این خشکسالی‌ها روستاها قابلیت کشاورزی و دامداری را از دست می‌دهند و سبب مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ۲۱ استان دارای درجاتی از خشکسالی هستند، گفت: این استان‌ها بارندگی کمتر از حد نرمال را تجربه کرده‌اند و دارای درجات مختلفی از خشکسالی هستند و در برخی استان‌ها برای تامین آب در فصل تابستان نگرانی وجود دارد، از جمله تهران که درجه شدید خشکسالی وجود دارد.

 

وظیفه خاطرنشان کرد: برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی باید در کشور در اولویت قرار گیرد و تمام برنامه‌های توسعه مطابق با طرح‌های سازگاری با کم‌آبی باید در کشور طراحی شود.

https://hoorkhabar.ir/703965کپی شد!
147