آیا تزریق واکسن، روزه را باطل می‌کند؟

هورنیوز – یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مبطلات روزه و تزریق واکسن، سرم و آمپول است.

 

آیت الله خامنه‌ای در کتاب استفتائات پاسخ می دهند که احتیاط واجب آن است که روزه‬ ‏دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سرم‌ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می‌شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی‌حسّ کردن به کار می‌رود، مانعی ندارد.

 

آیت الله سیستانی در پاسخ به این سوال پاسخ می دهند: تزریق واکسن روزه را باطل نمی‌کند.

 

آیت الله وحید خراسانی در رساله توضیح المسائل خود به این پرسش پاسخ داده اند: تزریق آمپولی که به جای دوا به کار می‌رود یا عضو را بی حس می‌کند، اشکال ندارد، و احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای آب و غذا به کار می‌رود خودداری کند.

 

رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی: تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد، ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست.

 

همچنین، تزریق خون بنا بر احتیاط واجب، روزه را باطل می‌کند؛ امّا باید تا آخر روز از کار‌هایی که روزه را باطل می‌کند خود داری نماید و بنا بر احتیاط واجب قضای آن روز را نیز بجا آورد.

 

رساله توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی: مساله ۱۵۸۵ – روزه‌دار باید از استعمال سرم و آمپولی که به جای غذا به کار می‌رود خودداری کند، ولی تزریق آمپول دوایی و آمپولی که عضو را بی‌حس می‌کند، اشکال ندارد.

https://hoorkhabar.ir/703757کپی شد!
91
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.