دستاوردهای بومی سازی در فولاد خوزستان

هورنیوز – هرچند تحریم در بخش هایی عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرد اما در بخش هایی دیگر دستاوردهایی داشت که توانست به توانمند شدن صنایع به ویژه صنعت فولاد کمک کند.

 

فولاد خوزستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد کشور نیز از این تاثیر تحریم بی نصیب نماند و بومی سازی را در دستور کار خود قرار داد. عملکرد فولاد خوزستان در این بخش عملکرد خوبی بود و همچون دیگر فولادسازان شاهد کاهش هزینه ها در تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود بود، اما این موضوع تنها بخشی از اثر گذاری بومی سازی بر واحدهای تولید کننده فولادی است.

 

اما اجرای فرآیند بومی سازی در فولاد خوزستان دستاوردهای دیگری را هم به همراه داشت که می تواند به اندازه کاهش ارزبری حائز اهمیت باشد. استفاده از مهندسی معکوس اتفاقی بود که می توانست فولاد خوزستان را در کاهش وابستگی به واردات قطعات قدرتمند کند. اما در دل مهندسی معکوس چندین موضوع دیگر نهفته است که این مجموعه فولادساز توانست آن را محقق کند.

 

تاکید فولاد خوزستان بر ساخت برخی قطعات یعنی تاکید بر افزایش توان واحد تحقیق و توسعه، موضوعی که باعث می شود در سال های پیش رو صنعت فولاد ایران علاوه بر صادرات در ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

دستیابی به قدرت ساخت برخی تجهیزات می تواند فولادی ها را به صادرکننده دانش فنی و تجهیزات نیز تبدیل کند. شاید همین موضوع باعث شد تا استفاده از روش مهندسی معکوس در ساخت برخی تجهیزات مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع در ساخت کمپرسور هوای واحد اکسیژن به خوبی قابل رویت است.

 

البته نباید فراموش کرد که هنوز قطعات حساسی در صنعت فولاد وجود دارد که امکان بومی سازی آنها فراهم نشده اما در کنار آن در بخش های دیگر فولاد خوزستان عملکرد خوبی از خود ثبت کرده است. به عنوان مثال در ساخت دستگاه یاد شده در کنار صرفه جویی ۴۰ تا ۶۰ درصدی این مجموعه موفق شد دستگاه را با کیفیت بیشتری ساخته و از آن بهره برداری کند. درواقع افزایش بهره وری را باید از دیگر تاثیرات این موضوع دانست که دستاورد مهمی برای فولاد خوزستان محسوب می شود.

 

اما بومی سازی ۹۸ درصد قطعات در فولاد خوزستان پیام دیگری دارد و آن این است که تحقق پیوند صنعت و دانشگاه و استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان می تواند به نفع هر دو سوی ماجرا باشد. در گام اول نیاز فولادسازان تامین می شود و در گام دوم تلاش برای استفاده از تجهیزات بومی به اشتغالزایی جدید می افزاید.

 

درواقع فولاد خوزستان با اطمینان به نیروی جوان متخصص امروز بخش عمده ای از نیاز خود را تامین کرده و توانسته در برابر تحریم ها که بخشی از آن به طور مستقیم به صنعت فولاد باز می گردد، قد علم کرده و مسیر توسعه را با توان بیشتر طی کند.

 

بی تردید استفاده از چنین کاری علاوه بر کاهش هزینه، بر کاهش زمان تامین، نصب و نوسازی تجهیزات نیز اثر گذار خواهد بود. تکیه بر توان داخل باعث می شود فولادسازان به جای صرف زمان برای دور زدن تحریم ها به سراغ شرکت های دانش بنیان رفته و تعاملی دو سویه را ایجاد می کنند.

 

این اتفاق می تواند فولاد خوزستان را نسبت به ساخت قطعات حساس نیز امیدوار کند تا بخشی از درآمد خود را در جهت توانمند شدن واحد تحقیق و توسعه صرف کند. تاکید بر این موضوع می تواند به نوسازی خطوط فولاد سازی واحدهایی همچون خوزستان نیز کمک کند. درواقع زمانی که یک واحد فولادی از تامین مواد اولیه و تجهیز قطعات خود آسوده باشد به راحتی به سراغ توسعه های جدید خواهد رفت که دستاوردی درون سازمانی و ملی خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/702519کپی شد!
29
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.