زور محیط زیست استان به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نمی رسد

هورنیوز – طی روزهای گذشته تصاویر ارسالی و تماس‌هایی از سوی شهروندان و فعالان محیط زیست به رسانه ها داشتیم که از برداشت سیاه و وجود پرکلاغی‌های (خاکسترهای ناشی از سوزندان اضافات ساقه نیشکر در مواقع برداشت که در هوا معلق شده و گاهی با وزش باد به شهرها کشانده می‌شود) ناشی از سوزاندن نیشکر و اثرات مخرب آن برای زیست بوم استان، اعلام نارضایتی کرده و خواستار پیگیری موضوع شدند.

 

در آخرین مصاحبه با مدیر روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی وی از برداشت ۳۰ درصدی سبز در مزارع خبر می‌دهد و می‌گوید: “در سراسر دنیا برداشت سیاه یا سوخته وجود دارد”. ولی این نکته حائز اهمیت است که برداشت سیاه به‌صورت میانگین در کشورهای دیگر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده ولی در مزارع نیشکر استان به ۷۰ درصد می‌رسد این یعنی چندین برابر استانداردهای جهانی که به دنبال آن اثرات مخرب بیشتر نیز متوجه آن است.

 

طبق تصمیمات گرفته شده در هیأت رئیسه و سهام‌داران شرکت توسعه نیشکر در سال‌های گذشته بنا بود افزایش هر ساله برداشت سبز در مزارع نیشکر با به‌روز کردن تجهیزات از اولویت‌ها باشد و در مزارع نزدیک به شهرها برداشت سبز نسبت به سوخته بیشتر گردد این در حالی است که آلبوناصر مدیر روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در قسمتی دیگر از سخنانش، می‌گوید: “تعهد ما برای برداشت سیاه ۲۵ درصد است.”

 

ناگفته نماند حدود ۲۰ هزار نفر در مجموعه شرکت توسعه نیشکر مشغول بکارند و این شرکت نقش پررنگی در اقتصاد استان دارد و نیاز به قوی‌تر شدن در حوزه‌های صنایع تبدیلی و نظایر آن برای اشتغال‌زایی بیشتر در کنار رعایت استانداردها است.

 

افزایش برداشت سبز نیشکر طبق تعهدات

شاید تحریم‌ها دیگر دلیل میزان زیاد برداشت سیاه باشد ولی این شرکت نباید فراموش کند که باید طبق تعهدات خود عمل کرده و هر ساله برداشت سبز خود را افزایش دهد چرا که سوزاندن این نیشکرها برای برداشت سیاه علاوه بر آزادسازی پرکلاغی‌ها در هوا که گاهی اوقات ورزش باد آن‌ها را به سمت شهر می‌کشاند اثرات مخربی بر زیست بوم نیز دارد .

 

شبنم قنواتی زاده با اشاره به آلودگی‌هایی که از سوزاندن مزارع نیشکر حاصل می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های نیشکر به ۲ روش برداشت سیاه انجام می‌دهند در مرحله اول کل مزرعه را می‌سوزانند، و در روش دوم، برداشت سبز انجام می‌دهند و شاخ و برگ‌های باقیمانده محصولات نیشکر را به دلیل حجم بالا می‌سوزانند که در هر ۲ صورت برداشت سیاه وجود دارد.

 

وی افزود: در سوزاندن مزارع نیشکر رنگ دود نیز با هم متفاوت است که در هر ۲ صورت آلودگی نصیب مردم می‌شود.

 

این فعال محیط زیست عنوان کرد: یکی از مواردی که زنان خانه‌دار به آن معترض هستند، دودها و خاکسترهای سیاه است که در محوطه و حیاط‌های منازل پیدا می‌شوند.

 

هیدروکربن های سوخته نشده حاصل از برداشت سیاه بر سلامت مردم تأثیرگذار هستند

وی ادامه داد: بار آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر آزاد شدن هیدروکربن های سوخته نشده در هوا است و علاوه بر دی‌اکسیدکربن که باعث گرمایش زمین می‌شود، هیدرو کربن‌های سوخته نشده نیز در سلامت مردم تأثیر دارد.

 

تهدید برداشت سیاه برای حیات وحش

قنواتی در خصوص آسیب‌هایی که به حیاط وحش در برداشت سیاه نیشکر وارد می‌شود، گفت: مزارع نیشکر زمان زیادی نیاز دارند تا به مرحله برداشت برسند و با توجه به انبوه مزارع، حیات وحش زیادی در اطراف آن‌ها شکل می‌گیرد تا به‌عنوان پناهگاه برای جانوران و جانداران مختلفی استفاده شود ولی در آتش زدن و برداشت سیاه بسیاری از موجودات از بین می‌روند.

 

مدیر انجمن دیدبان جلگه سبز خوزستان تصریح کرد: در رابطه با سوزاندن مزارع، قانون وجود دارد و حتی یک کشاورز معمولی طبق قانون اجازه ندارد مزارع خود را آتش بزند و اگر این کار را انجام دهد باید بابت آلودگی‌هایی که ایجاد کرده خسارت پرداخت کند.

 

وی بیان کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی علاوه بر اینکه آلودگی‌های هوایی ایجاد می‌کند به دلیل پساب‌هایی که از مزارع نیشکر وارد آب‌های جاری و تالاب‌ها می‌شود باعث آسیب رساندن به تالاب‌ها می‌شود.

 

قنواتی با بیان اینکه پساب کشاورزی نیشکر حاوی سموم نیز است، ادامه داد: یکی از شاخص‌ترین تالاب‌هایی که در این خصوص آسیب دیده است تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم بوده که پساب نیشکر در یک تصمیم نابخردانه به این تالاب‌ها هدایت می‌شوند.

 

همچنین تلاش‌های خبرنگاران برای پیگیری موضوع از سوی اداره‌کل محیط زیست خوزستان بی‌نتیجه ماند.

 

سعید رضایی/ ایلنا

https://hoorkhabar.ir/702467کپی شد!
101
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.