شرکت فجر انرژی ، نگهبان محیط زیست منطقه

به گزارش هورنیوز؛ هر مجموعه پتروشیمی برای انجام فعالیت های صنعتی و یا خنک سازی سیستم تاسیسات خود به مقدار قابل توجهی آب در روز احتیاج دارد؛ این آبها پس از گذر از لوله ها و اتصالات، مواد آلاینده زیادی به خود می گیرند که به آن پساب می گویند.

 

در منطقه ویژه پتروشیمی بخشی از پسابهای چندین پتروشیمی منطقه اقتصادی، راهی دو واحد تصفیه پساب شماره ۱ و ۲ شرکت فجر انرژی خلیج فارس می شوند.

 

کارکنان این واحد به‌ صورت شبانه روزی و در سرما و گرما و حتا با وجود بوی بسیار بد این پسابها، مرتبا آنها را پایش کرده تا بتوانند آنها را تصفیه کنند. پساب ها با ظرفیت ۱ میلیون لیتر بر ساعت وارد این مرکز می شود تا طی فرایندی یه مرحله ای به آب زلال تبدیل شوند. این تصفیه شامل ۳ مرحله فیزیکی، فیزیکی- شیمیایی و بیولوژیک می شود.

 

 

پساب برای تصفیه شدن وارد مخزن شناور ساز محلول یا DAF می شوند تا  روغن و لجن از آنها جدا شود؛ روغن ها پس از استخراج به مخازنی منتقل و در آنجا ذخیره شده تا پس از اخذ مجوز از سازمان محیط زیست به فروش برسند.

 

در شرکت  فجر سیستم تصفیه پساب  بیولوژیکی به صورت لجن فعال هوازی است؛ مخازن بسیار بزرگی برای این مرحله در نظر گرفته شده که پساب‌ها همراه مقداری پساب بهداشتی که از ساختمان های غیر صنعتی جمع آوری شده‌اند راهی این مخازن می شود.

 

در این بخش تصفیه توسط موجوداتی زنده انجام میشود موجودات زنده ای که در این پساب ها زندگی می کنند از خانواده میکروارگانیک ها هستند؛ این موجودات پسابها را مرتباً تصفیه می کند.

 

پس از همه این مراحل پساب وارد مخازن زلال ساز می شوند که در این مرحله پساب سیاه رنگ، به آبی زلال و شفاف تبدیل می شود؛ بخش زیادی از این آب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بدون هرگونه آماری به خوبی می توان اهمیت این کار برای حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف آب را درک کرد؛ با تصفیه این پساب ها در شرکت فجر حدود ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

https://hoorkhabar.ir/691513کپی شد!
75