تنوع کم در محصولات پتروشیمی عامل واردات است

هورنیوز – سید حمید حسینی با اشاره به واردات برخی از گرید‌های پتروشیمی به کشور اظهار کرد: میزان تولید پلیمر در کشور به ۶ میلیون تن می‌رسد، اما تنوع لازم را ندارد و همه پلیمر و گرید‌های مورد نیاز بازار، صنعت نساجی، خودرو و سایر بخش‌های دیگر را به صورت کامل پوشش نمی‌دهد.

 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: عمده محصولات پتروشیمی در کشور متانول و گاز مایع است که مصرف زیادی در داخل ندارد، اوره و امونیاک نزدیک ۷.۵ میلیون تن تولید می‌شود که تنها ۱.۵ میلیون تن آن مصرف می‌شود.

 

وی افزود: عمده مصرف تولیدات پتروشیمی در کشور مربوط به برخی از پلیمر‌ها و پت است و به میزانی که صادرات در این گرید‌ها صورت می‌گیرد، دچار کمبود خواهیم شد.

 

حسینی با اشاده به رقابت خریدار ان در بورس انرژی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل روی آوردن فعالان این حوزه به واردات پتروشیمی افزایش رقابت در بازار بورس و بالا رفتن سطح قیمت‌ها است، این افزایش قیمت باعث درخواست فعالان این حوزه برای واردات محصولات پتروشیمی می‌شود.

 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تجربه انحصار به بهانه حمایت از تولید داخلی چندان موفقیت آمیز نیست و باید با ایجاد فضای رقابتی قیمت و کیفیت محصولات پتروشیمی را به بهترین سطح رساند.

 

وی افزود: با وجود توسعه صنعت پتروشیمی و ارزی آوری مناسب آن برای کشور باید اذعان کرد توسعه این صنعت متوازن نبوده و تولید برخی از محصولات تنها با هدف صادرات شکل گرفته که این نشان می‌دهد که نیازسنجی در خصوص بازار داخل شکل نگرفته است.

 

حسینی عنوان کرد:با وجود تولید پی وی سی و مواد اولیه پلاستیک نتوانستیم در بازار‌های کشور همسایه مانند عراق پوشش مناسبی داشته باشیم.

 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: برخی از محدودیت‌های در دانش فنی باعث ادامه تولید همان گرید‌های پتروشیمی مانند متانول، اوره و امونیاک شده و نتوانستیم گرید‌های حساس پتروشیمی را تولید کنیم.

 

وی افزود: در مجموع می‌توان گفت که برخی از رقابت ناسالم و افزایش قیمت محصولات دربورس انرژی و کمبود پایه‌های پتروشیمی زمینه واردات به کشور شده است.

https://hoorkhabar.ir/690497کپی شد!
75
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.