مدیران سفارشی ریشه پتروشیمی را می خشکانند

هورنیوز – فریدون مجلسی دیپلمات اسبق کشور اظهار کرد: نفت فی‌نفسه ارزشی زیاد دارد و می‌تواند موجب توسعه، پیشرفت و در نتیجه، تزریق مالی به شریان اقتصادی کشور و البته آرامش به جامعه باشد. اما متاسفانه به دلیل مدیریتِ پراشکال بازار و همچنین درآمدهای نفتی، این کالا گرانبها نه تنها برای ما چاره‌ساز نشده است، بلکه می‌توان گفت؛ بسیاری از مشکلات‌مان در اقتصاد نفتی ریشه دارد.

 

این دیپلمات پیشین در ادامه سخنانش گفت: از چندین دهه قبل، نبض اقتصاد ایران با نفت و درآمدهای ناشی از فروش نفت و عرضه فراورده‌های نفتی به کشورهای جهان تنظیم می‌شد و همچنان می‌شود. اما از آنجایی که سیاست‌های جمهوری اسلامی با غرب همخوانی ندارد، آنها به ویژه آمریکا به بهانه‌های مختلف نفت ایران را مشمول تحریم‌های سفت و سخت می‌کنند که دقیقا به همین دلیل، چرخ اقتصادی که برپایه دلارهای نفتی می‌چرخد، از چرخش منظم باز می‌ماند.

 

او همچنین تصریح کرد: این حالت حاوی این پیام است که یا باید راهی برای تعاملی حتی حداقلی با کشورهای غربی پیدا کنیم یا باید برای روزهایی که به دلیل تحریم نمی‌توانیم نفت بفروشیم، برنامه‌ای دقیق داشته باشیم تا دنیا هر زمان که بخواهد،‌ نتواند با بستن مرزهای بازار جهانی نفت به روی نا گره‌های اقتصادی‌مان را روز به روز کورتر کند. این در شرایطی است که فضای دیپلماتیک کشور ما غیرقابل تغییر است. دقیقا به همین دلیل باید با بررسی لازم به شناختی کافی از پتانسیل‌ها و نیازهای موجود برسیم تا به نقشه‌ِ راهی منطقی و کارآمد برای اداره امور اقتصادی در روزهای تحریم برسیم.

 

مجلسی در ادامه افزود: مساله دیگر بازار نفت این است که متاسفانه الان چندین دهه است که دولت‌های ایران به «خام‌فروشی» اصرار دارند و به آن عادت کرده‌اند. آنهم در شرایطی که در کشور هم نیروی متخصص و هم نیروی کار لازم داریم، فقط کافی است اراده‌ای قوی به وجود بیاید تا از خام‌فروشی محض به سمتی تغییر مسیر بدهیم که تولید فراورده‌های نفتی رونق بگیرد. در این حالت هم بخش عمده‌ای از درآمدهای مغفول بالفعل می‌شوند و هم‌اینکه مخالفان ایران به این ذهنیت می‌رسند که دیگر نمی‌توانند با یک تصمیم و یا یک امضاء زیر نامه تحریم، ایران و ایرانی را تحت فشار اقتصادی قرار بدهند.

 

وی توضیح داد:‌ با بررسی دقیق مدیریت نفتی، متاسفانه در می‌یابیم که این حوزه مهم توسط دست‌اندرکارانی اداره می‌شود که غالبا آشنایی چندانی با چند و چون بازار صنعت نفت ندارند. در واقع به دلیل جذابیت بالای حوزه نفت و پر طمطراق بودن فعالیت در بخش نفت، نیروهایی تصمیم‌گیری را به عهده دارند که نه به خاطر شایستگی، بلکه با سفارش این مجلسی و آن دولت‌مرد وارد مجموعه‌های نفتی و پتروشیمی شده‌اند. این روش به قدری هزینه‌ساز است که «مدیران نا آشنا به امور مربوط به نفت» را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های آشفتگی فضای نفتی کشور دانست.

 

فریدون مجلسی در پایان گفت:‌ حتی در شرایط تحریم هم می‌توانیم از نفت بهره‌وری بالایی داشته باشیم. البته با این شرط که خام‌فروشی را تنها راه درآمد نفتی ندانیم و همچنین اجازه بدهیم، مدیران نفتی عنان کار نفت و پتروشیمی را به عهده بگیرند.

نفت ما

https://hoorkhabar.ir/689523کپی شد!
51