پروژه انتقال آب بهشت آباد متوقف شد

هورنیوز – بالاخره پس از کش وقوس‌های فراوان و اعتراض‌های متعدد مخالفان طرح بهشت آباد، با ورود “معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور” به پرونده “بهشت آباد” این طرح متوقف شد.

 

در نامه‌ای که از سوی “معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور” به دادستان‌های استان‌های چهارمحال بختیاری، خوزستان و اصفهان ابلاغ شده، دستور جمع آوری کارگاه “پروژه انتقال آب بهشت آباد” و برخورد با متخلفان شده است.

 

یک انتقال پرمناقشه بهشت آباد نامی است که به “طرح انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران” اطلاق می‌شود. در این طرح مقرر شده سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب، از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران منتقل شود.

 

اگر چه سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان منابع آب ایران در سال ۱۳۹۴ با هدف جلوگیری از سیل در خوزستان و تأمین آب شرب فلات مرکزی (یزد، کرمان) با اجرای این طرح موافقت کردند؛ اما کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دولت یازدهم از اساس آنرا غیرعلمی، مخرب و دارای مشکلات فراوان خوانده و با آن مخالفت کردند.

 

همزمان با اعلام دستور اجرای این طرح، نمایندگان چهارمحال وبختیاری در مجلس شورای اسلامی تحصن کردند و نمایندگان خوزستان در روز ۲۴ آذر ۱۳۹۵ با قطع سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، اعتراض خود را به منحرف کردن مسیر آب از سرچشمه کارون به سمت استان‌های مرکزی کردند.

 

این اعتراض‌ها اگرچه باعث توقف پروژه نشد؛ اما منجر به تغییرات و بازنگری‌هایی در طرح فوق شد؛ تغییرات و بازنگری‌هایی که خبر از نبود مطالعات علمی و بی طرفانه در اجرای پروژه می‌داد. اجرای طرح “بهشت آباد” در ابتدا قرار بود با حجم یک میلیارد مترمکعب ساخته شود؛ علاوه بر آن قرار بود پس از احداث و بهره برداری از سد، ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب برای یزد، اصفهان و کرمان تخصیص داده شود؛ این یعنی سهمی برای خوزستان به عنوان حوضه پایین دست در نظر گرفته نشده بود. علاوه بر این‌ها با آغاز مطالعات مشخص شد که کاهش بارش و نزولات جوی در این منطقه، امکان انتقال این حجم آب را نمی‌دهد.

 

پس از ابراز مخالفت‌ها و اعتراض‌ها به طرح تونل بهشت آباد، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد هرگز به این پروژه مجوز اجرا نداده است؛ مخالفتی که با استناد به اظهارنظر کارشناسان این سازمان در زمان ریاست معصومه ابتکار اتفاق افتاد. به همین دلیل این سازمان تصریح کرد که صدور مجوز ارزیابی برای اجرای پروژه “بهشت آباد” منوط به بازنگری و اصلاح در آن است؛ موضوعی که از سوی مجریان طرح فوق نادیده گرفته شد و بدون طی روند‌های قانونی و دریافت مجوز از محیط زیست اجرای آنرا آغاز کردند.

 

حالا بعد از پیگیری‌های متعدد از سوی برخی فعالان و “پویش مردمی زاگرس مهربان” و با ورود دستگاه قضا دستور توقف پروژه بهشت آباد از سوی “معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور” به دادستان‌های استان‌های چهارمحال بختیاری، خوزستان و اصفهان ابلاغ شده است؛ دستوری که با تاکید بر جمع آوری کارگاه “پروژه انتقال آب بهشت آباد” و برخورد با متخلفان صادر و ابلاغ شده است.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اسکان نیوز

https://hoorkhabar.ir/689470کپی شد!
54
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.