نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به مشکلات نفتی و پتروشیمی شدند

هورنیوز – سه نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات نفت، پتروشیمی، پتروپالایشگاه‌ها، حل مشکل صادرات در شرایط تحریم، فعال شدن بورس انرژی و جلوگیری از خام فروشی شدند.

 

«احمد مرادی» نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس پس از سخنان بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: خط لوله گوره به جاسک به طول هزار کیلومتر کار بزرگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. اما ازآنجا که مرکز آن شهرستان جاسک به عنوان قطب انرژی است، باید حقوق مردم و کشاورزان منطقه نادیده گرفته نشود.

 

وی با تاکید بر دوری از خام فروشی گفت: این موضوع در سطح ملی باید عملی شود همچنین اینکه مجموع پالایشگاه‌ها باید به درمان منطقه خود توجه کنند و از وزارت نفت انتطار می‌رود به موضوع بهداشت و درمان توجه کرده و برای جذب نیروهای بومی در منطقه اقدام کنند.

 

نماینده مردم بندرعباس خاطرنشان کرد: استفاده از تولیدکنندگان داخل و تامین خوراک پالایشگاه‌های پایین دستی، توجه به قوانین برای ایثارگران در وزارت نفت، ‌تبدیل نیروهای قراردادی به پیمانی و نیروهای پیمانی به رسمی دروزارت نفت، ‌ احداث پالایشگاه مهر خلیج فارس، شفاف‌سازی در سهم کشور از میادین مشترک و پیگیری مطالبات نفتی از سایر کشور از جمله دغدغه‌های نمایندگان است که برای به ثمر نشستن آن از وزیر نفت انتظار می‌رود.

 

اقدام اساسی در بخش پدافند غیرعامل برای عسلویه صورت نگرفته است

همچنین سید غنی نظری خانقاه نماینده خلخال و کوثر نیز در سخنان خود اظهارداشت: با توجه به اینکه ۹۹ درصد شهرها و ۸۷ درصد روستاها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و منبع همه آنها عسلویه است، در بخش پدافند غیرعامل اقدام اساسی برای آن صورت نگرفته است تا کشور در شرایط بحرانی دچار مشکل نشود.

 

وی با طرح سوالی که چرا بورس انرژی فعال نشده است، گفت: چرا نفت در بورس به بخش خصوصی فروخته نشده است زیرا بخش خصوصی محدودیت‌های بخش دولتی را ندارد. همچنین آیا وزیر نفت اعتقادی به بورس انرژی دارد و اگر دارد چه برنامه ای دارید؟

 

نماینده مردم خلخال به گاز رسانی توسط وزارت نفت به مناطق سردسیر و روستاهای محروم تاکید کرد و اظهار داشت: برای خدمت در راستای عدالت اجتماعی این مهم باید با اولویت با کمترین هزینه انجام شود. زیرا بعضی از روستاهای شهرستان خلخال به عنوان سردترین مناطق کشور از گاز طبیعی بی بهره هستند.

 

نظری با بیان اینکه کشاوزان برای تامین نفت و گازوئیل و ثبت اینترنتی دچار مشکلات اساسی شدند، افزود: انتظار می‌رود برای اختصاص نفت و گازوئیل به این تولیدکنندگان زحمت کش انجام شود.

 

وی با اشاره به توسعه فناوری و تحقیقات در وزارت نفت تصریح کرد: چرا تاکنون طبق ماده ۴۸ قانون برنامه گزارش فعالیت‌های وزارتخانه در این حوزه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داده نشده است.

 

نماینده مردم خلخل درباره مشکل تهیه سیلندر گاز مایع و ثبت نام اینترنتی آن گفت: در مناطقی مانند ترکمن صحرا و عشایری مردم برای تهیه سوخت از هیزم استفاده می کنند که انتظار می رود مشکل آنها نیز بر طرف شود.

 

نظری خواستار تقویت صادرات گاز ایران به دیگر کشورها از جمله پاکستان شد و درباره سلف نفتی نیز عنوان کرد: نمایندگان درباره سلف نفتی قانع کنید تا برای حل مشکل دولت اقدام کند.

 

وی خاطرنشان کرد: صادرات پالایشگاه‌ها مشکل تحریم ندارد اما چرا پتروپالایشگاه ها را حمایت نکردید تا امروز مشکل صادرات بر طرف شود؟

 

برخی از پروژه‌های مهم نفتی و گازی بلاتکلیف مانده است

علی آذری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز پس از گزارش وزیر نفت خطاب به او گفت: گزارش وزیر نفت در ۸ محور شنیده شد اما در این گزارش از برنامه وزیر برای عبور از تحریم‌های نفتی چیزی نشنیدیم. البته اگر در این باره برنامه داشتید چرا در این گزارش عنوان نشد؟ آیا غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که حدود ۹۰ درصد آن قبل از وزارت شما بود، کار دیگری وزارتخانه انجام داده است؟

 

وی در طرح سوالی از وزیر نفت مبنی بر اینکه رابطه نفت با موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و عمرانی چیست؟ گفت: کشور نفتی بودن چه اثر بالنده‌ای برای مردم دارد؟ چرا به تاکید مقام معظم رهبری در سند راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب که تقویت اقتصاد کشور مبتنی بر تولید انبوه و با کیفیت همراه با عدالت است، بی توجهی شده است؟

 

نماینده مردم قوچان ادامه داد:‌ برای راهبردی کردن سند دوری از وابستگی به نفت و خام فروشی که سبب رشد اقتصادی و جهش تولید می‌شود، ‌وزارت نفت چه کاری کرده است؟

 

آذری در خصوص اینکه گفته می‌شود قراردادهای مبهم در وزارت نفت بسته می‌شود، تصریح کرد: گفته می‌شود که اطلاعات حیاتی مناطق مشترک نفتی به دست قطری‌های افتاده است. سوال این است که چرا نفت سبب شده توسعه، ارز و جهش تولید را به خود وابسته کرده و چه برنامه‌ای برای خروج از این وابستگی دارید؟ ‌ وزارت نفت چه نظارتی بر شرکت‌ها و پیمانکارهای زیرمجموعه داشته است؟

 

وی با اشاره به ماده ۴۵ برنامه ششم توسعه ادامه داد: چرا وزارت نفت سند راهبردی برای این طرح ننوشته است و فقط یک سندچند برگی که سند راهبری محسوب نمی شود. همچنین اختلاف با ترکمنستان سبب تعطیلی این مرز شد.

 

نماینده مردم قوچان خاطرنشان کرد: ماده ۱۲ رفع موانع تولید نادیده گرفته شده است و برخی از پروژه‌های مهم نفتی و گازی بلاتکلیف مانده است، آیا همچنان منتظر ندا از خارج هستید؟ پس اعتقاد به اصل ما می‌توانیم چه شد؟

https://hoorkhabar.ir/688954کپی شد!
27
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.