نباید آب غیر استاندارد به مردم بدهیم/ مسئولان دین خود را به مردم خوزستان ادا نکرده‌اند

هورنیوز – محمدباقر قالیباف، صبح امروز سه شنبه یازدهم شهریور نخستین سفر استانی خود در قامت ریاست قوه مقننه را به استان خوزستان انجام داد.

 

وی که با پرواز عادی و مسافری عازم خوزستان شد پس از ورود به فرودگاه آبادان مورد استقبال غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مسئولان استانی قرار گرفت.

 

عزیمت چهار روزه رئیس مجلس به استان خوزستان با هدف بازدید و نظارت میدانی بر حوزه های انتخابیه نمایندگان استان و بررسی مشکلات این مناطق و پیگیری مطالبات مردم انجام می شود.

 

گفت وگوی رئیس مجلس با صیادان آبادانی

قالیباف در اولین برنامه خود در این سفر ضمن بازدید میدانی از شهرهای استان خوزستان و پیگیری مطالبات مردم، از پروژه اسکله صیادی بندر آبادان بازدید و با تعدادی از صیادان این بندر گفت و گو کرد. رفع موانع تکمیل این بندر و حل مشکلات لنج داران از جمله مهم ترین موضوعاتی است که رئیس مجلس در بندر آبادان مورد بررسی قرار داد.

 

قالیباف صبح امروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) به منظور نظارت میدانی بر حوزه های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان، از پروژه اسکله صیادی بندر آبادان بازدید کرد.

 

در جریان این بازدید، رئیس مجلس شورای اسلامی از نزدیک در جریان مشکلات و موانع اجرا و تکمیل پروژه اسکله صیادی بندر آبادان قرار گرفت. قالیباف همچنین به صورت حضوری با مردم، صیادان و لنج داران این شهر به گفت و گو پرداخت و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

 

گفتنی است ساخت پروژه اسکله صیادی بندر آبادان در دی ماه سال ۱۳۹۰ با برآورد اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی آغاز شد، اما با گذشت حدود ۹ سال از آغاز ساخت و اختصاص تنها ۷ میلیارد تومان از اعتبار مصوب، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

در صورت بهره برداری از اسکله صیادی بندر آبادان، برای بیش از ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود و همچنین زمینه ساز گسترش فعالیت لنج داران و تسریع در سوخت رسانی به قایق ها و لنج های این منطقه خواهد شد.

 

بازدید از خوزستان برای ریل گذاری کارها کمک می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از آن به گلزار شهدای شهر آبادان رفت و در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف نظارت میدانی بر حوزه های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان گفت: نخست باید از شهدای گرانقدر خوزستان به ویژه شهرستان های آبادان و خرمشهر یاد کنیم. این دو شهر نگین دفاع مقدس هستند و من مظلومیت های سال های ۵۹ و ۶۰ این دو شهر را به خاطر دارم. حال امیدوارم با همان روحیه جهادی آن زمان بتوانیم با تلاش و کار جدی که در حقیقت توقع شهدا از ما است، مشکلات استان را حل کنیم.

 

وی ادامه داد: عزیزی در اسکله آبادان به من می گفت که اگر واقعا خوزستان دین خود را ادا کرده و حقی دارد، چرا حق آن را ادا نمی کنید؟ قطعاً این حرف، حرف بجا و حقی است و مطمئناً و ان شاء الله با همان روحیه این مسائل را دنبال می کنیم.

 

قالیباف افزود: حضور در استان خوزستان همراه با روسای کمیسیون ها و نمایندگان استان، اولین نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی است، حال وظیفه نخست خودمان را نظارت دقیق بر پروژه ها، کارها و اعتبارات می دانیم و حق مردم است که بدانند که پروژه های شهرستانشان در چه وضعیتی قرار دارد و چه وقت تکمیل می شود.

 

وی با بیان این که در آستانه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه در مجلس قرار داریم تاکید کرد: این بازدیدها می تواند هم در حوزه نظارتی و هم درحوزه قانونگذاری موثر باشد تا بخشی از مشکلات خوزستان را با کمک قوه مجریه حل کنیم. البته طبیعتاً وظیفه اجرایی برعهده آن عزیزان دولت است، اما شناخت این پروژه ها می تواند به ما در مجلس در حوزه ریل گذاری کارها و توجه به مسائل مهم استان خوزستان از جمله فاضلاب، آب های سطحی، نخیلات و سدهای تنظیمی بهمنشیر کمک کند.

 

بررسی موانع تکمیل و توسعه تصفیه خانه آبادان

قالیباف در جریان نظارت میدانی از حوزه های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان، از تصفیه خانه شهید کشتکار شهر آبادان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع پیش رو برای تکمیل و توسعه این تصفیه خانه قرار گرفت.

 

در این بازدید جمعی از نیروهای پیمانکاری تصفیه خانه شهر آبادان با قالیباف گفت وگو و مطالبات و مشکلات خود را با ایشان مطرح کردند.

 

گفتنی است تصفیه خانه شهید کشتکار شهر آبادان در شرایط کنونی با ۳۰ درصد از ظرفیت مشغول به فعالیت بوده و به ۴۳ روستای منطقه آبرسانی می کند.

 

مهمترین مشکلات تصفیه خانه شهر آبادان، کمبود تجهیزات، مشکلات زیرساختی، عدم تملک اراضی برای لوله گذاری جهت آبرسانی، نبود فیلتراسیون جهت تصفیه آب و اصلاح و بهسازی خط انتقال آب است.

 

پیگیری مطالبات و مشکلات صیادان بندر خرمشهر

رئیس مجلس پس از آن به خرمشهر رفت و از اسکله بندر خرمشهر بازدید کرده، در جریان فعالیت، مشکلات و کمبودهای این منطقه اقتصادی قرار گرفت.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان این بازدید با جمعی از پرسنل، ملوانان و صیادان این بندر گفت‌وگو کرد و در جریان مطالبات و مشکلات آنان از جمله کامل نبودن پوشش بیمه‌ای، اجرا نشدن قانون مشاغل سخت برای ملوانان و صیادان، تاثیرات منفی بیماری کرونا بر حمل و نقل دریایی، نبود حمایت دولت از این حوزه، لایروبی نکردن بندر، تامین نشدن سوخت مورد نیاز کشتی‌ها و لنج‌ها قرار گرفت.

 

لازم به ذکر است، قالیباف از ساختمان مرکزی بندر خرمشهر که در زمان دفاع مقدس به دست نیروهای بعثی تخریب شده بود و یکی از کشتی‌های باری پهلو گرفته در این بندر، بازدید کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از اسکله بندر خرمشهر، این شهر را به مقصد شادگان ترک کرد.

 

براساس این گزارش، بندر خرمشهر، دومین بندر کانتینری کشور است که ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی با آبخور ۶ متری دارد. همچنین ظرفیت این بندر برای تخلیه کالای عمومی بین ۴ تا ۶ هزار تن در روز است.

 

گفتنی است بندر خرمشهر به دلیل نزدیک بودن به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان، استقرار در کنار رود اروند و همچنین همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک، مسیر اصلی و پایانه مناسب برای کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

 

نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از زیارت مزار شهدای گمنام عملیات کربلای ۵ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره علت حضور در استان خوزستان علیرغم گرمای بسیار شدید استان، گفت: این حرف تکراری بوده اما واقعیت است، امروز در شهر آبادان نیز خانمی به این مسئله اشاره کردند که چرا با وجود گرما به استان خوزستان سفر کرده‌ام، علت این مسئله این است که ما مسئولان نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا کنیم.

 

وی با اشاره به اصرار مردم برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و ۸ سال دفاع مقدس، گفت: مهمتر از بیان خاطرات، این است که به جوانان نشان دهیم، نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات تلاش می‌کند، از این رو ما نباید خاطره بگوییم، بلکه باید خاطره بسازیم، لذا امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشکلات را حل کنیم.

 

همچنین قالیباف در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آبادان، در واکنش به توضیحات استاندار خوزستان، گفت: روشن و قطعی است که به هیچ دلیلی حق نداریم، آب غیراستاندارد به مردم دهیم زیرا این موضوع مربوط به جان مردم است و نباید برای آن بهانه تراشی کرد.

 

وی با بیان اینکه ما نباید بپذیریم که آب فیلتر نشده به دست مردم برسد، اضافه کرد: در خوزستان ۷۰۰ روستا داریم که تنش آبی دارند.

 

رئیس قوه مقننه کشور تامین آب سالم برای روستاها را جزو ضرورت‌ها و وظیفه حداقلی مسئولان ذی ربط دانست و اضافه کرد: هرچند برنامه آبرسانی به ۷۰۰ روستا را دنبال می‌کنیم، اما ضروری است که این آب فیلتر شود.

https://hoorkhabar.ir/688528کپی شد!
93
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.