خوزستان پیشانی مقابله با گرد و غبار در کشور است

هورنیوز – وحید جعفری مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه بازدید یکروزه از اقدامات و عملیات مقابله با گرد و غبار گفت: استان خوزستان پیشانی مقابله با گرد و غبار در کشور است.

 

او در این خصوص افزود: در بازدیدی که از مناطق جنوب و جنوب شرق اهواز همچنین شهرستان ماهشهر انجام شد همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری استان عملیات و اقدامات متنوعی در مقابله با گرد و غبار انجام دادند.

 

جعفری به شرایط و آب و هوای استان اشاره کرد و بیان داشت: سبز شدن نهال در چنین شرایطی که با انواع چالش‌ها و مخاطرات اقلیمی مواجه است کار بسیار دشواری است و اقداماتی از قبیل عملیات بیولوژیک، بیومکانیک، نهالکاری، مدیریت قرق عرصه‌های جنگل‌های دست کاشت، احداث دیواره‌های خاکی، مرطوب سازی، حفر گوراب‌ها، پتینگ و … که با هدف تقویت پوشش گیاهی در عرصه‌ها انجام شده است از جمله اقدامات همکاران ما در مقابله با گرد و غبار است.

 

در حاشیه این بازدید کورش کیانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به بارندگی‌ها طی ۲ سال اخیر وضعیت بیابان‌های استان بهبود پیدا کرده و این عامل نباید تمام کننده بحران گرد و غبار تلقی شود ما با برنامه‌های عملیاتی انجام شده وضعیت و شرایط عرصه‌ها را رصد می‌کنیم و بر اساس مطالعات کانون‌های گرد و غبار را پایش می‌کنیم.

 

او در خصوص انواع اقدامات مقابله با گرد و غبار افزود: مقابله با گرد و غبار تنها نهال کاری نیست و ما اقدامات متنوعی از قبیل مدیریت قرق عرصه‌های مرتعی و جنگل‌های دست کاشت، پروژه‌های بیولوژیک و احداث دیوار‌های خاکی از جمله اقدامات مقابله با گرد و غبار است که در نهایت منجر به ایجاد پوشش گیاهی خواهد شد.

 

شایان ذکر است که وحید جعفریان مدیر کل امور دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور به همراه کوروش کیانی و دانایی و هیت همراه از ایستگاه پمپاژ آب کارون، کانال آبرسانی ۴۸ کیلومتری منابع طبیعی، عرصه‌های نهالکاری ۴۰۰ هکتاری بسیج سازندگی، عرصه‌های موسوم به ۳ راهی امیدیه و اقداماتی از قبیل گوراب، پتینگ و دیوار‌های خاکی و نهال کاری که توسط شهرستان ماهشهر انجام شده است بازدید کرد.

خبرنگاران جوان

https://hoorkhabar.ir/686995کپی شد!
26