در بازدید نمایندگان مجلس از مناطق حاشیه ای اهواز چه گذشت؟

هورنیوز – در پی مشکلات به وجود آمده برای مردم غیزانیه در تامین آب و دیگر مشکلات اهواز و خوزستان، با پیگیری های مجتبی یوسفی نماینده جوان و جهادی مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم صبح امروز وارد استان خوزستان شدند و به بازدید از این مناطق پرداختند.

در این بازدید نمایندگانی از شهرهای اهواز، سمنان، تهران، اردکان و تبریز حضور داشتند و از مناطق حاشیه ای اهواز از جمله کوی منبع آب و… بازدید کردند.

این اعضای خانه ملت ضمن گفتگو با مردم با مشکلات این مناطق آشنا شدند.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون در اینخصوص گفت: منتخبان مردم اهواز، حمیدیه و کارون از همان ابتدا سعی کردند طور دیگر به مسائل نگاه کنند و در جهت رفع مشکلات گام‌های اثر گذاری  بردارند.

وی ادامه داد: نباید نماینده مجلس شب انتخابات به فکر مردم باشد. باید در طول دوره خود و هر روز به فکر مردم و مشکلاتشان باشد از این جهت با دعوت بنده جمعی از نمایندگان مجلس در غیزانیه حضور پیدا کردند تا با هم افزایی بیشتر به مشکلات مردم رسیدگی شود.

نماینده اهواز با بیان اینکه نماینده مجلس وظیفه اجرایی ندارد، گفت: نمایندگان مجلس یازدهم قرار گذاشته‌اند که هر مشکلی در هر استان به وجود آمد تمام نمایندگان مجلس در جهت رفع آن حرکت کنند و از ابزار‌های نظارتی نمایندگی همچون سوال، استیضاح و تذکر در جهت رفع مشکلات و بازخواست مسئولان اجرایی استفاده کنند.

از سویی دیگر عباس گلرو، نماینده مردم سمنان پس از بازدید از منطقه غیزانیه در جلسه‌ای که با حضور استاندار، مسؤولین در سالن جلسات شرکت نفت و گاز کارون با مخاطب قرار دادن استاندار و مسؤولین استانی اظهار کرد: همیشه گرفتار این معما بوده‌ام که استانداری و فرمانداری و نهادهای دولتی که برای جلساتشان کیک، نسکافه و آب خنک تدارک می‌بینند چرا از له‌له زدن کودکان تشنه‌لب آن هم در کنار منابع آب غافل هستند.

گلرو گفت: شما در حال ارسال نفت و گاز به کل مملکت هستید؛ آقای استاندار و آقای مسؤول، شما اینجا چه کاره هستید؟ چرا گوش دولت و مجلس را نمی‌پیچانید و نمی‌گویید که در دو قدمی شما مردم در گرمای شدید و بی‌آبی به سر می‌برند، شرایطی که آن را حتی با وجود کلاه آفتابی برای دو دقیقه نتوانستم تحمل کنم.

وی اضافه کرد: من اگر به جای استاندار خوزستان بودم درِ اینجا را به روی دولت تخته میکردم و اجازه نمیدادم که منافع اینجا به جای دیگری برود؛ ما اول باید به غیزانیه برسیم، مردمی که در طول ۸ سال جنگ تحمیلی سینه سپر کردند و خون و جان دادند اما حالا باید شاهد این باشند که ثروت از زیر پایشان برای جاهای دیگر کشیده می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: آقای استاندار، بیایید تعارفات را کنار بگذاریم، همکاران شما برای مشایعت ما با ماشین‌های سانتافه آخرین مدل آمدند، آیا این انقلابی‌گری است؟ آیا این خدمت به مردم است؟

همچنین سید نظام الدین موسوی، نماینده تهران اظهار داشت: جمعی از نمایندگان مجلس با دعوت یوسفی نماینده اهواز در غیزانیه حضور پیدا کرده‌اند تا مشکلات مردم این منطقه را از نزدیک مشاهده کنند.

وی ادامه داد: دیدار نمایندگان مجلس از غیزانیه و تقارن آن با رحلت حضرت امام خمینی (ره) نشان دهنده آن است که یادآوری شود که امام خمینی توجه بسیار زیادی به محرومین و مستضعفین داشت و ایشان این افراد را، ولی نعمتان کشور و انقلاب می‌دانستند.

نماینده تهران گفت: این مایه تاسف است که با گذشت چهار دهه از انقلاب و با تاکید رهبران آن مبنی بر توجه به محرومین، هنوز ما مشاهده می‌کنیم که استانی مانند خوزستان مناطقی دارد که هنوز شبکه آبرسانی ندارند که این نتیجه کاهلی و تنبلی مسئولین است که در سالیان اخیر شدت یافته است.

موسوی تصریح کرد: آن چیزی که نمایندگان در بازدید خود از غیزانیه مشاهده کردند تا حدودی مشکلات مردم این منطقه توسط نیرو‌های جهادی و کمیته‌های خودجوش مردمی رفع شده است، اما هنوز مشکلاتی هست.

وی با بیان این که اولین مسئله مردم غیزانیه آب است، گفت: با اعتراض رسانه‌ها، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای تا حدودی مشکل آب ۵۰ روستا به صورت موقت حل شده است، ولی هنوز ۳۲ روستا با مشکل بی آبی مواجهه است که مسئولین دولتی باید در جهت رفع آن سریع اقدام کنند.

این نماینده مجلس در پایان بیان داشت: نمایندگان مجلس که در غیزانیه حضور دارند قطعا گزارش‌هایی تهیه و به مجلس ارائه خواهند کرد و از مسئولین دولتی باز خواست خواهد شد که چرا هنوز مشکل آب این منطقه بعد از گذشت سه سال حل نشده است.

در بخشی دیگر مهدی شریفیان نماینده مردم تهران با اشاره به بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از منطقه غیزانیه گفت: با توجه به اهمیت توجه به نقاط دور از مرکز در برنامه ریزی‌های مهم کشور در زمینه توزیع عادلانه ثروت و امکانات و در اولین سفر کاری با جمعی از نمایندگان بخش های محتلف کشور به غیزانیه در استان خوزستان آمدیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منطقه خوزستان به لحاظ وجود ظرفیت ها و فرصت ها از نقاط با ارزش کشور است و علاوه بر رفع موانع و مشکلاتی که در این استان وجود دارد باید برای پیشرفت روز افزون این استان برنامه ریزی کرد.

وی در خصوص سفر روز امروز خود به غیزانیه توضیح داد: با توجه به مشکلاتی که برای غیزانیه به وجود آمده، بنابراین نشستی با استاندارخوزستان داشتیم.

شریفیان تصریح کرد: بنا بر مذاکرات صورت گرفته در خصوص مشکلات خوزستان و به ویژه غیزانیه، در مورد موضوع مشکلات بودجه ای و تامین اعتبارات بحث و تبادل نظر شد همچنین بر عملیاتی کردن و پای کار آمدن اداره جهاد کشاورزی این استان و همچنین آبفای شهری روستایی تاکید شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در جریان این بازدید همچنین تاکید کرد که آبفای شهری و روستایی برای آب احشام و حیوانات و همچنین تفکیک سازی آب شرب از بخش کشاورزی و احشام باید پای کار بیاید همچنین اداره جهاد کشاورزی نیز برای این تفکیک سازی باید اهتمام ویژه ای داشته باشد.

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی در ادامه جزئیات سفر نمایندگان به استان خوزستان، بیان کرد: بعد از ظهر در استانداری جلسه برای جمع بندی مباحث در راستای حل مشکلات دستگاه‌های اجرایی برای برطرف سازی موانع و مشکلات و قوانینی که پیش پای مجمع اجرایی استان وجود دارد، برگزار خواهد شد تا تلاش شود در مجلس شورای اسلامی این موانع بر طرف شود.

همچنین احمدنادری نماینده مردم تهران از سفر جمعی از نمایندگان به استان خوزستان خبر داد و اظهار داشت: ‏در اولین سفر در شروع وظیفه نمایندگی، به همراه ۱۲ نفر از نمایندگان تهران، تبریز، سمنان، فریمان و اردکان، به اهواز سفر کردیم.

وی افزود: هدف از این سفر این بود که از نزدیک در جریان کمبودها و مشکلات مردم خوزستان قرار گیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: مردم منطقه خوزستان بر گردن همه ایرانیان حق عظیم دارد؛ لذا نباید از مشکلات رنج بکشند.

وی با اشاره به مشکلات کرونایی موجود در خوزستان و نابسامانی در این بخش، تصریح کرد: مجلس باتمام قدرت درحل مشکلات ‎خوزستان خواهد کوشید.

نادری در بیان جزئیات بازدید مذکور عنوان کرد که ‏یک سوم مردم اهواز حاشیه نشین اند. حاشیه هایی در درون و بیرون شهر. تصاویر، مربوط به حصیرآباد است.

وی در همین زمینه افزود: منطقه منبع آب هم وضعیتیمشابه دارد همچنین مشکل جدی حاشیه ها، آب و فاضلاب است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: رویکرد ‎نئولیبرال و نظریه مرکز- پیرامون که پس از جنگ بردولت مسلط شد، ‎فاجعه توسعه را اینگونه رقم زد.

علی خضریان نماینده تهران نیز در خصوص وضعیت غیزانیه اظهار کرد: غیزانیه یخش کوچک در خوزستان است که متاسفانه اطراف اهواز مشابه این مناطق در این استان بسیاراست.

وی عقب افتادگی ها برای مستضعفین را یک امر وسیع دانست و افزود: مهم ترین دلیل این عقب ماندگی ها دور شدن مسئولین از جایگاهی است که باید در کف میدان حضور داشته باشند تا درد مردم را متوجه شوند.

خضریان اضافه کرد: زمانیکه مسئولین در دفتر خود زیر باد کولر نشسته باشند قطعا مشکل حل نخواهد شد، اکنون ساعت نزدیک به ۱۲ ظهر است از ۶:۴۰ دقیقه صبح پرواز انجام شده و نمایندگان استاهای دیگر برای رفع مشکل واردخوزستان شده اند اما متاسفانه تا این لحظه استاندار خوزستان را ملاقات نکرده ایم.

وی تصریح کرد: آقای استاندار معلوم نیست تا این ساعت کجا تشریف دارند، این مسئله نتیجه وضعیت استان را مشخص می کند و معلوم است که به راحتی نمیتوانید مشکلات را حل کنید.

همچنین مالک شریعتی، نماینده تهران با بیان این که امروز در ۱۴ خرداد (رحلت امام خمینی ره) به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس در غیزانیه حضور پیدا کرده‌ایم، اظهار داشت: با توجه به این که بنده نماینده تهران هستم، اما قرار است مشکلات محلی و استانی، مشکلات کل مجلس یازدهم باشد و جزء دغدغه های نمایندگان مجلس قرار بگیرد.


وی ادامه داد: این طور نیست که مشکل اهواز فقط مشکل نماینده این استان در مجلس باشد بلکه مشکل اهواز مشکل تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

نماینده تهران در مجلس گفت: در مجلس یازدهم دنبال مکانیزمی هستیم که اگر مشکلاتی در هر استان به وجود آمد تمام نمایندگان مجلس جهت رفع آن پیشتاز شوند و تنها نماینده آن استان درگیر این مشکل نباشد.

شریعتی با اشاره به حضور جمعی از نمایندگان در غیزانیه، بیان داشت: این اتفاق آغازگر حرکت‌های کمک کننده نمایندگان مجلس به مردم کشور است.

وی تصریح کرد: علت حضور نمایندگان در غیزانیه، شنیدن مشکلات مردم این منطقه است تا نمایندگان در اولین روز کاری بتوانند در جهت رفع این مشکلات گام‌های مثبتی بردارند.

این نماینده مجلس گفت: نکته جالب این جا است، زمانی که نمایندگان مجلس در غیزانیه حضور پیدا کردند تا مشکلات را بدانند متوجه شدند مسئولی وجود داشته است که تا دیروز مشکلات آبرسانی غیزانیه را نمی‌دانسته است که این خود جای تاسف دارد.

در سویی دیگر روح‌الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آمده‌ایم تا مشکلات این استان و استان‌های دیگر را احصا کنیم و به راه‌حل جامع برسیم.

نماینده تبریز در مجلس گفت: در عین حال که به موضوعات موردی ورود می‌کنیم از تمام ظرفیت‌های قانونی مجلس اعم از قانون‌گذاری و نظارت به کار می‌گیریم تا کمکی به حل مشکلات مردم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مجلس در فضای مچ‌گیری نیست، عنوان کرد: مجلس درفضای حرکت و کمک به تحرک سیستم اجرایی آمده است و هرجا تحرکی ببینید قطعا از آن حمایت می‌کند و اگر نباشد به تحرک وا می‌داریم.

این تیم بازدید کننده متشکل از مالک شریعتی، علی خضریان، سید نظام‌الدین موسوی، محمدرضا دشتی اردکانی، احمد نادری، مجتبی توانگر، ابوالفضل عمویی، مهدی شریفیان و ایزدخواه از حوزه انتخابیه تهران، عباس گلرو از سمنان، سید احسان قاضی زاده از فریمان و روح‌الله متفکر آزاد از حوزه انتخابیه تبریز می باشد.

https://hoorkhabar.ir/684753کپی شد!
30