ادعای تأثیر منفی مکمل‌های غذایی بر کرونا سندیت علمی ندارد

هورنیوز – در این روز‌ها فایل‌های صوتی متعددی از سوی افرادی با عناوین مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شود که برخی خود را پزشک یا محقق علمی معرفی کرده و در مورد بسیاری از شیوه‌ها برای مقابله با کرونا یا تأثیر و اثر پذیرش این بیماری سخن می‌گویند.

در یکی از این فایل‌های صوتی که مکرراً نشر داده شده است، فردی که خود را یکی از محققان وزارت بهداشت معرفی می‌کند، پس از سخن‌ راندن در مورد کیت‌های تشخیص کرونا در رابطه با تأثیر ویروس کرونا بر مواد معدنی بدن سخن می‌گوید و به مردم هشدار می‌دهد که به هیچ وجه من‌الوجوه مکمل‌های غذایی را مصرف نکنند چرا که این مکمل‌ها به دلیل فعل و انفعالات ویروس با آن‌ها موجب می‌شود تا این ویروس سریع‌تر وارد بدن افراد شده و آن‌ها را درگیر کند.

این فرد ادعای خود را در حالی مطرح می‌کند که هیچ نام و نشانی از خود نگفته و هیچ منبعی برای سندیت ادعای خود مطرح نمی‌کند. در همین حال بسیاری از متخصصان این روز‌ها بر تقویت قوای بدنی برای پیشگیری از این آسیب تأکید دارند.
سیداحمد حسینی، بیوشیمیست و عضو انستیتو تحقیقات تغذیه ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در مورد تأثیر مثبت یا منفی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی، گفت: در حال حاضر تأثیر مثبت یا منفی ویتامین‌ها و فلز‌های معدنی بر ویروس کرونا اثبات نشده است، اما با اتخاذ تدابیر بهداشتی و تقویت قوای ایمنی بدن می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: عنصر‌های زینک، سلنیوم، منیزیم و ویتامین‌D برای تقویت قوای ایمنی بدن مناسب است. ضمن اینکه ویتامین E نیز به دلیل آنتی اکسیدان موجود در آن توصیه می‌شود.

حسینی بیان کرد: در رابطه با مصرف ویتامین D و تأثیر آن بر عفونت کرونا به بیانیه انجمن علمی متخصصان غدد درون ریز ایران و انجمن علمی روماتوژی استناد می‌کنم؛ در این بیانیه تأکید شده است که نقش ویتامین D در مقابله با کرونا ویروس اثبات نشده است، اما دستورالعملی برای مصرف ویتامین D لحاظ شده است و در این دستورالعمل آمده است که در این شرایط بحرانی نیاز به اندازه‌گیری سطح ویتامین D بدن نبوده و چنانچه در ماه‌های گذشته براساس دستورالعمل کشوری در حال مصرف یک عدد ویتامین ۵۰ هزار واحدی در ماه بوده‌اید، همچنان به مصرف آن ادامه دهید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده تحقیقاتی که بر روی کرونا ویروس انجام گرفته است، مطالعاتی است که چینی‌ها انجام داده‌اند، گفت: در مورد مکمل‌های غذایی نیز همینطور است، هنوز تحقیقی دال بر تأثیر این ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی بر ابتلای سریع‌تر به این بیماری از سوی آن‌ها منتشر نشده است.

حسینی بیان کرد: هر گونه پیشنهاد و موضوعی برای درمان کرونا یا تأثیرگذاری بر روی آن باید مستند به اسناد علمی و شواهد بالینی باشد. در حال حاضر هیچ سند متقن علمی مبنی بر اینکه این ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی می‌توانند این بیماری را تشدید کنند یا باعث بروز آن می‌شوند وجود ندارد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: پروتکل انجمن تحقیقات تغذیه ایران برای بیماران کرونا در حال حاضر کامل‌ترین پروتکلی است که برای تغذیه این بیماران پیشنهاد شده است. پیشنهاد می‌کنم که مردم در حال حاضر تنها به مستندات وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی تخصصی گروه‌های مختلف پزشکی که دارای مجوز هستند اعتماد کنند، چرا که افراد بسیار زیادی وجود دارند که ممکن است ادعا‌های گوناگونی مطرح کرده و هیچ گونه پشتوانه علمی نداشته باشند.

 

https://hoorkhabar.ir/683797کپی شد!
12