بسیاری از آسیب های اجتماعی با کنترل اعتیاد کاهش پیدا می کند

هورنیوزمحمدصادق کریمی کیا اظهار کرد: یکی از بحث های اصلی کارگروه اجتماعی، فرهنگی، خانواده و سلامت خوزستان شیوع شناسی مصرف کنندگان مواد مخدر در استان بود که نیاز به برآورد علمی و بهتری از سوء مصرف مواد مخدر است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه طبق اطلاعات به دست آمده ۵۰ الی ۶۰ درصد آسیب های اجتماعی ارتباط مستقیم با مصرف مواد مخدر دارد اضافه کرد: بخش زیادی از خشونت ها، طلاق و بزهکاری ها، به اعتیاد باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه اگر اعتیاد کنترل شود بسیاری از آسیب های اجتماعی نیز به مراتب کاهش پیدا می کند، به طرح دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان مبنی بر ارائه برآورد جمعیت مصرف کنندگان مواد مخدر اشاره کرد.

کریمی کیا با بیان اینکه این طرح در راستای اطلاع داشتن از حجم مصرف کنندگان مواد مخدر استان و به منظور برنامه ریزی و فعالیت در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی اجرا می شود افزود: این طرح در کارگروه اجتماعی، سلامت و خانواده خوزستان به تصویب رسید و در استان با حجم برآوردی روشی _ نمونه ای انجام می شود.

وی به عمده ترین آسیب اجتماعی که جامعه دانش آموزی را به خطر می اندازد اشاره کرد و ادامه داد: دانش آموز جدا از جامعه نبوده و آسیب های اجتماعی که همه را در برمی گیرد در حوزه دانش آموزی نیز تعریف می شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه مهارت های زندگی در دانش آموزان از محیط اجتماعی نشات می گیرد اذعان داشت: بعضی از آسیب ها در حوزه مدارس به این دلیل است که نتوانستیم برنامه هایی ایجاد کنیم که مهارت های لازم کودکان و نوجوانان به خصوص در سن پایین آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه این عدم آموزش و خلاء به وجود آمده منجر شد که در حوزه آسیب های اجتماعی در سنین بالاتر دچار مشکلاتی شویم که امروزه شاهد آنها هستیم تصریح کرد: حوزه کاری این کارگروه فقط در حوزه فیزیکی محیط مدرسه نبوده و در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، نشاط آور، مهارت های زندگی، کار گروهی نیز فعالیت می کند.

کریمی کیا تاکید کرد: یکی از اولویت های ما در ورود به آسیب های اجتماعی مدرسه محور بوده که به صورت پایلوت در یکی از مدارس در حال انجام است تا بتوانیم در حوزه اجتماعی کردن یا جامعه پذیری کودکان و دانش آموزان از مدارس شروع کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه مدرسه پایه کار بسیاری از آموزش ها رسمی و غیررسمی است خاطر نشان کرد: در سنین کودکی و نوجوانی می توان ساخت ذهنی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را تغییر داد.

https://hoorkhabar.ir/683041کپی شد!
78