چرخ توسعه کشور بدون حضور بانوان نمی چرخد

هورنیوز – دکتر اسدالله چراغی؛ اگر بخواهم در وصف ارزش و جایگاه زنان سخن بگویم باید ساعت ها و روزها درباره آن صحبت کرد. ارزش و جایگاه زن در دین مبین اسلام و در نگاه و سلوک پیامبر گرامی اسلام به گونه ای بود که شخصیت از دست رفته زنان را احیا کرد و آنها را مایه رحمت و برکت معرفی نمود. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در این باره فرموده اند: «البنات هن المشفقات المجهزات المبارکات؛ دخترها مایه رحمت، صلاح زندگی و برکت هستند.»

در تاریخ و ادبیات کشورمان نیز زنان همواره جایگاه ویژه ای داشته اند به گونه ای که در بسیاری از گویش های فارسیT زنان “دا” یعنی خالق و بوجود آورنده خطاب می شوند که نشان دهنده ارزش والا و عظمت جایگاه آنها است. زنان بدون تردید منشا خیر برکت هستند و خدواند نیز در وصف ارزش آنها فرموده است که بهشت زیر پای مادران است.

بدون هر تعارفی باید گفت که زنان و مادران ما همواره صبورتر از مردان بوده و هستند و هر کاری که در آن بانوان حضور داشته باشند قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت؛ بی توجهی به استعداد و توانمندی های زنان در حقیقت نادیده گرفتن نیمی از فرصت های یک جامعه است فرصت هایی که می توانند با هدایت و پرورش صحیح هر کدام گرهی از مشکلات جامعه باز کنند.

نگاهی گذرا به افتخاراتی که زنان و دختران کشور عزیزمان به دست آورده اند گویای توانمندی های عظیم و استعدادهای ناب آنها است.

باید پذیرفت که امروز آنچنان که می بایست از ظرفیت بانوان استفاده نمی شود و بجز عنوانی مانند “مشاور در امور زنان” کمتر در سطوح مدیریتی از ظرفیت آنها بهره برداری شده است.

یکی از خواسته های زنان بخصوص در شهرهای محروم تر، وجود فضاهای ورزشی است زیرا کمترین اثر نبود و یا کمبود فضاهای ورزشی، افسردگی است در صورتی که با داشتن فضاهایی مناسب، اسلامی و در شان و شخصیت آنها می توان فضایی با نشاط در زندگی بانوان رقم زد که صدر در صد بر روی خانواده ها نیز اثر مثبتی را بر جای خواهد گذاشت.

در زمینه اشتغال نیز وضعیت زنان نسبت به مردان چندان مناسب نیست در صورتی که تجربه نشان داده است حضور زنان در عرصه های مختلفی مانند آموزش و سلامت، پیشرو و ارزنده‌ و اثرگذار بوده است، ولی در شاخص‌ های مهمی نظیر تصدی مدیریتی و همچنین شاخص اقتصادی همچنان ظرفیت بالقوه زیادی برای بانوان وجود دارد.

 

در حوزه های اقتصادی نیز بانوان ظرفیت بسیاری دارند که باید توانمندی را تقویت نمود و نقاط عطف آن را بالفعل شود چرا که اگر زنان از منظر اقتصادی آسیب پذیر باشند تبعات جدی را در جامعه شاهد خواهیم بود در صورتی که کسب استقلال مالی می تواند به تقویت آنها و در نتیجه نهاد خانواده کمک نماید.

امیدوارم همه زنان سرزمینم روزهای خوب و روشنتری را پیش رو داشته باشند روزهایی پر از امید توفیق سربلندی و شادی.

 

https://hoorkhabar.ir/682654کپی شد!
96