مسئول امنیت روانی جامعه کیست؟

هورنیوز – هر روز ممکن است بیکار شوی و عذرت را بخواهند، به مغازه و فروشگاه که می‌روی، اجناس گران شده اند و امکان خرید نداری، دخل و خرج ماهانه با هم نمی خواند، آینده فرزندانت در هاله ای از ابهام است؟ همه این اما و اگر‌ها و ده مورد دیگر همه موضوعاتی است که می‌تواند امنیت روانی هر جامعه ای را به مخاطره اندازد، اتفاقاتی که طی چند هفته گذشته در جامعه ما روی داده همه از جمله عواملی هستند که امنیت روانی جامعه را به مخاطره انداخته اند، قتل دو دانشجو در خوزستان، کشته شدن چهار بیمار بستری در بیمارستان اهواز بخاطر قطع برق، وجود قرص‌های اعتیاد آور در مواد غذایی نظیر کیک و…، آلودگی بیش از حد هوا و بگفته شهردار تهران ضرورت تخلیه شهر در آلوگی ۲۰۰ درجه، ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ، جاری شدن سیلاب در خیابان‌های اهواز و بالا آمدن فاضلاب در کوت عبدالله و…، کمبود گاز در زاهدان، انتشار اخبار مربوط به احتمال گرانی گازوئیل و سایر کالاها و خدمات ناشی از افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی، زمزمه‌های استیضاح رئیس جمهوری و برخی از وزرا، همه این‌ها از مصادیق نا امنی روانی در جامعه است که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، یک روز آرام برای مردم باقی نمی گذارد. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا امنیت روانی جامعه را به مخاطره اندازند.

امنیت روانی یکی از موضوعاتی است که تحقیقا متولی مشخصی در ایران ندارد و کسی به آن فکر نمی کند. از همه مهمتر اینکه این موضوعات دستمایه گزارش‌های متعددی در شبکه‌های بیگانه قرار گرفته و گاهی رسانه ملی نیز نا خواسته در میدان دشمن بازی کرده و باعث شده کارآمدی دولت و دستگاه‌های دولتی در سطح ملی و استانی زیر سئوال برود. این دقیقا همان چیزی است که دشمن دنبال می‌کند تا کارآمدی دولت و نظام را نزد افکار عمومی زیر سئوال ببرد و یاس و نومیدی را در جامعه حاکم کند. نتیجه این بحث‌ها افزایش نارضایتی مردم از دولت و حاکمیت و نهایتا نا امیدی به آینده را به همراه دارد. برخی از موضوعاتی که خودمان ناخواسته به آنها دامن می‌زنیم، بعضا از سوی جبهه دشمن تدارک دیده شده و در یک برنامه هدفمند پس از اتفاق یک رویداد، رسانه‌های بیگانه به آنها دامن می‌زنند. از آن جمله وجود قرص‌های اعتیاد آور در برخی مواد غذایی است.

بدتر از همه این موارد اینکه دولت موضوع امنیت روانی جامعه را نمی شناسد و آن را دغدغه خود نمی داند لذا برای تامین آن اقدام خاصی انجام نمی دهد و این معضل مثل خوره به جان جامعه افتاده و هر روز تشویش و نگرانی ای را برای مردم ایجاد می‌کند.با توجه به افزایش موضوعات مشابه در جامعه ضرورت دارد، دولت و مسئولان امر، فکری اساسی برای مدیریت امنیت روانی جامعه انجام دهند و اجازه ندهند بیش از این مردم برای هر موضوع ریز و درشتی نگران شوند.

اکرم صدیقی/سردبیر سایت اقتصاد برتر

https://hoorkhabar.ir/682557کپی شد!
124