باز تکرار…

به گزارش هورنیوز، بنابر اخبار واصله از سوی مسئولین شامگاه روز دوشنبه ۲۵ آبانماه برق بیمارستان مرکز آموزشی، درمانی فوق تخصصی امام خمینی (ره) اهواز قطع شد و در این فاصله زمانی ۴ بانوی بستری شده در بخش آی سی یو این بیمارستان به دلایل نامشخص جان خود را از دست دادند!

 به گفته مسئولان این بانوان به دلیل مشکل تنفسی در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز بستری شده بودند و همگی بالای ۷۰ سال سن داشتند. هنوز علت دقیق فوت این ۴ تن به صورت قطعی مشخص نشده است و از سوی مسئولان طبق معمول اظهار نظر مستندی در این رابطه وجود ندارد.

باتوجه به انعکاس این خبر در فضای مجازی، مسئولین استان و کشور فوری وادار به پاسخگویی شدند که به صورت مختصر همه این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

ساسان موگهی رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز در این خصوص گفت: در پی بارش‌های بی‌سابقه اهواز شاهد نوسانات شدید برق شهری بودیم که همزمان با این مساله در یکی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه این بیمارستان چهار بیمار دچار مشکل شدند.

او افزود: این چهار بیمار به دستگاهی به نام ونتیلاتور وصل بودند که این دستگاه ها مجهز به باطری هستند ولی چرایی این رخداد به رغم فعالیت باطری ها در دست بررسی است. دستگاه ونتیلاتور مانند یک ریه مصنوعی عمل کرده و با فشار، هوا را وارد ریه فرد می کند. دستگاه دارای باطری می باشد و حتی اگر بیمارستان برق نداشته باشد و دیزل ژنراتورها و برق اضطراری وارد مدار نشود تا مدتی کار خود را انجام می ‌دهند. همچنین همیشه تیم پزشکی در آی سی یو مستقر هستند و علی‌رغم اینکه عملیات احیا برای این بیماران انجام ‌شد اما متاسفانه این چهار بیمار فوت کردند. اما وی واضح به دلیل مرگ این ۴ تن بصورت قطعی اشاره  نکرده است.

همچنین مدیرکل روابط عمومی و اطلاع ‌رسانی وزارت بهداشت گفت: اگر کاهلی، قصور یا بی ‌مبالاتی کارکنان باشند، وزارتخانه گزارش خواهد داد، اما اگر مرگ طبیعی باشد از گزارش آن صرف نظر خواهیم کرد. اگر قصور یا نقص فنی باعث مرگ این چهار نفر شده باشد، مطابق با مقررات با آنها برخورد می‌ شود، البته در حال حاضر نمی‌ شود در رابطه با علت فوت بیماران اظهار نظر کرد. ممکن است مرگ اجتناب ناپذیر بوده باشد.

وی در قسمتی دیگر می گوید: تنها مرجع رسمی تکذیب و تصدیق خبر کمیسیون‌ های نظام پزشکی خواهند بود. یعنی اینکه هرگونه اظهار نظر از سوی دیگر مسئولین بی ارزش بوده و پس اعلام این مرجع در اختیار رسانه ها گذاشته خواهد شد.

از سوی دیگر حسن کریمی مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز، قطع برق شهر را عامل این اتفاق نمی داند و دلیل این حادثه تلخ را مشکلات داخلی بیمارستان اعلام می کند.

وی در همین ارتباط توضیح داد، در زمانی که برق بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز قطع شده بود برق کلانشهر اهواز در حال پایدار بوده و هیچگونه مشکلی نداشت و مرکز کنترل برق اهواز نیز قطعی برقی در این زمان را ثبت نکرده است.

اما، عالمی نیسی فرماندار اهواز در اظهار نظری قطع امید از بیماران را عامل این حادثه می دانند که اتفاقاً با واکنش تند و تیز کاربران فضای مجازی نیز روبرو شده است.

استاندار خوزستان نیز به کم کاری افراد و چرایی عمل نکردن دستگاه ها اشاره کرده و تصریح کرد: به علت وقوع صاعقه، یکی از فیوزهای بیمارستان امام خمینی قطع شد و دستگاه برق اضطراری وارد مدار نشد که موجب بروز مشکلاتی در بخش ICU این بیمارستان شد.

وی ادامه داد: وظیفه مسئولین این بود که برق اضطراری تهیه کند، اما از آنجا که این بیمارستان شاید یکبار در سال هم دچار قطعی برق نمیشد که از این دستگاهها استفاده شود، در نظارت و بررسی آنها اهمال شد در حالیکه باید مرتب مورد نظارت قرار می گرفتند.

اگر اظهارات مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت را که گفته بود تنها مرجع رسمی تکذیب و تصدیق خبر کمیسیون‌ های نظام پزشکی هستند و کریمی که عنوان کرده در زمانی که برق بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز قطع شده بود برق کلانشهر اهواز در حال پایدار بوده و هیچگونه مشکلی نداشت و مرکز کنترل برق اهواز نیز قطعی برقی در این زمان را ثبت نکرده است را فاکتور بگیریم، به سه اظهار نظر دیگر باید توجه ویژه داشت.

نفر اول و مسئول مستقیم ساسان موگهی رئیس بیمارستان است که از دستگاه ونتیلاتور صحبت به میان آورده و می گوید اگر برق نیز قطع شود این دستگاه دارای باطری است و حتی اگر بیمارستان برق نداشته باشد و دیزل ژنراتورها و برق اضطراری وارد مدار نشود تا مدتی کار خود را انجام می ‌دهند.(برداشت از این نظر،یعنی مرگ طبیعی) نفر دوم عالمی نیسی فرماندار اهواز است که اصلاً این حادثه را به برق و باران مربوط نمی داند و از قطع امید از بیماران توسط پزشکان می گوید.(قطع امید یعنی رها کردن بیمار یا مورد دیگر؟) و نفر سوم هم شریعتی استاندار خوزستان است که از عدم وجود برق در مدار به علت وقوع صاعقه، و عمل نکردن دستگاه برق اضطراری که موجب بروز مشکلاتی در بخش ICU این بیمارستان سخن گفته است.(برداشت از این نظر، یعنی مرگ غیر طبیعی) لازم به توضیح است اظهارات هریک از مسئولین بنابر اطلاعاتی است که به آنها داده شده که تقریباً آن ها باهم همخوانی نداشته و موجب سوالات بیشماری در جامعه و فضاهای رسانه ایی شده است.

در پایان رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور رسیدگی ویژه را صادر کرده که انتظار می رود با مقصرین احتمالی ضمن برخورد قانونی همراه با شفاف سازی همه ابعاد آن صورت پذیرد تا اتفاقاتی اینچنینی در این استان دیگر صورت نپذیرد و احتمالاً شاید شاهد برخی استعفاها، عذرخواهی ها و عزل مدیران کم کار باشیم.

پی نوشت

حادثه تلخ بیمارستان سینا اهواز را همچنان به یاد داریم. باز تکرار…

https://hoorkhabar.ir/682341کپی شد!
143