رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز درباره معضل سگ‌های بلاصاحب در شهرها و روستاها ابراز نگرانی کرد.

هورنیوز – مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در شورای اداری این کلانشهر برگزار شد با ابراز نگرانی از وجود معضل بزرگ سگ های بدون صاحب در سطح شهر بیان داشت: افزایش بی رویه سگ های بدون صاحب و پرسه زنی آن ها در بیش تر محله ها، میدان ها و خیابان های سطح شهر معضلی است که این روزها موجب نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است که این اتفاق می تواند تبعات بهداشتی و اجتماعی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: این معضل بزرگ مخل آسایش شهروندان و سبب نارضایتی آن ها از وضعیت موجود شده است و در این رابطه تماس های تلفنی بسیاری از جانب مردم به مرکز بهداشت صورت می گیرد.

شریفی با اشاره به اینکه کنترل سگ ها با شیوه‌های مصوب و تائید شده‌ای که به کارگروهای مرتبط ابلاغ‌ شده امکانپذیر است، اذعان داشت: ساماندهی سگ‌های ولگرد موضوعی است که باید عمیق‌تر به آن توجه شود، زیرا در قانون شرح وظایف دستگاه ها در این باره مشخص‌ شده و وظیفه‌ جمع آوری و کنترل این سگ ها با شهرداری است.

وی افزود: همچنین قانون کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، دستورالعمل مصوب پاییز ۸۷ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است که قبلا اتلاف و جدیدا هم زنده گیری به عنوان روش های کنترل جمعیت حیوانات ولگرد ناقل بیماری مطرح شده است اما متاسفانه درحال حاضر هیچ کدام از روش های عنوان شده به صورت عملیاتی اجرا نمی شود و همین مسئله سبب ازدیاد این حیوانات در سطح شهر و روستا ها شده است.

رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز مهم ترین معضل و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد را شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی دانست و اظهار کرد: از جمله مهم ترین این بیماری ها می‌توان به بیماری هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک و غیره اشاره نمود که بر ضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب بیش از پیش تاکید می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد اگرچه در درازمدت می تواند سبب کنترل جمعیت آنها شود، افزود: اما مانع از انتقال بیماری های فوق الذکر و دیگر بیماری های مشترک انسان و دام نمی شود.

مهرداد شریفی تصریح کرد: خواستار بهبود و ساماندهی وضعیت کنونی هستیم و از سازمان های ذیربط و متولیان این امر می خواهیم قبل از بروز خطرات ناگوار چاره اندیشی کنند و براساس دستورالعمل و آئین نامه های موجود نسبت به کنترل و کاهش سگ های ولگرد در سطح شهر اقدام لازم صورت پذیرد.

گفتنی است؛ فرماندار اهواز نیز خواستار انجام اقدامات مناسب از سوی ادارات ذیربط درخصوص این موضوع شد.

خبرنگاران جوان

https://hoorkhabar.ir/674983کپی شد!
38